Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Har skåret og brændt mig gennem de sidste 5 år..

Redigeret 20 december, 2009, 09:08 i Selvskade
Jeg begyndte at skære og brænde mig selv lidt før jeg fik konstateret paranoid skizofreni. Nu er der gået 5 år og har fået ar derefter. Jeg vil meget gerne stoppe, men har svært ved at bryde cirklen.

Nogle råd?

Kommentarer

  • Indstillinger
    jonas --ja det er en dårlig cirkel du er inde i ---får du ikke noget terapi og medicin
    at skære sig og brænde sig --er at skaffe aig selv en anden smerte end den psykiske
    men kunne du ikke gå i gang med sport---hår sport hvor du skal presse dg selv ---og skaffe dig selv en sund og naturlig smerte ---selv følgelig skal du ikke overdrive ----men hver gang trangen er der til at skade dig selv --på med løbeskoene----du er opmærksom på dit problem ---så jeg tror du han overvinde din skære trang
  • Indstillinger
    Det er tydeligt at høre solo ikke er cutter..

    Da jeg brød cirklen, gjorde jeg det, at jeg havde en ven som kendte til problemet.. Hver gang ringede jeg til ham, ellers kom han ud til mig.. At have en person der kender til problemet, uden at stille spørgsmål er fantastisk..

    Når du i perioder (forhåbentlig) har det godt, så tag fat i ham, og forklar ham,hvordan du har det, og hvad du har lyst til han/hun gør når du har det skidt.. På den måde stiller personen ikke alt for mange spørgsmål når du så har det skidt..

    Håber du får det bedre, ven, men at komme helt væk fra cutting er svært, desværre :(

    Lisen
  • Indstillinger
    til linsen ----jeg kender godt til hvad cutting er ---i mit arbejde har jeg arbejdet med mange af disse patienter --så jeg ved godt hvad det handler om---venligst
  • Indstillinger
    Det er en meget ond cirkel at bryde ud af. Selv er det kun før lykkes mig at stoppe i ca 2 måneder, hvorefter jeg er startet igen.

    Noget der kan hjælpe er at når du får trangen til at selvskade, så sig til dig selv at du først må gøre det om 30min. Nogle gange når man venter, så bliver trangen mindre og derfor nemmere at stå imod. Med tiden kan du så sætte et længere tidsrum.

    Dét der dog har hjulpet mig mest er at tælle, hvor mange dage jeg har gået uden for jo længere man gør det jo mindre for man lyst til at ødelægge det for en selv.

    Ellers så gå med en elastik rundt om armen og når du får trangen til at selvskade, så niver (eller hvad man kalder det) du dig selv med den. På den måde får du ikke ar, og det kan være en god overgang.
  • Indstillinger
    Tak!

    Om 2 døgn har jeg ikke brændt mig i 2 måneder! Det har været hådt på det sidste, men har godt kunnet bruge Jeres hjælp.
    Specielt har det været godt at sige til mig selv at jeg må vente en time med at gøre det. Så forsvinder trangen.
    Det har også været en stor hjælp at sige til mig selv at jeg har klaret mig så længe uden at have brændt mig.

    Igen; Tak!
  • Indstillinger
    det er utrolig flot klaret --tillykke ned det --hilsen solo
  • Indstillinger
    Hvor er det flot klaret! Tillykke!

    Og bare husk at selv hvis du ender med at falde i en dag, så betyder det ikke at alt er ødelagt. Riv dagen ud af kalenderen og fortsæt som om intet er sket.
  • Indstillinger
    Nu er der gået 8 uger..

    Jeg vil ikke ryge helt til bunds hvis det en dag sker at jeg falder i. Men holde hovedet højt og tage ved lære af det.. og undgå at det sker igen.
  • Indstillinger
    lad være med at fortvivle hvis det sker igen---så bare op på hesten igen --nu har du bevist over for dig selv --at du kan gennemføre det ---skriv ned eller husk på de stabile perioder ---endnu en gang tillykke
Log in eller Registrér for at kommentere.