Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

cyste i æggestokken

Redigeret 14 december, 2009, 07:49 i Endometriose
Jeg vil hører om der er nogen herinde som der har fået foretaget en CA-125 i forbindelse med at de har en cyste. Jeg fik konstateret en cyste på æggestokken og i den forbindelse taget en blodprøve som sagde sagde jeg havde et tal på 54, må max være 30. derfor skal jeg videre til en kikkertundersøgelse og have fjernet cysten. Jeg er meget nervøs for hvorfor mit tal er så højt og frygter det kan være kræft. Er der nogen herinde der ved noget om den blodprøve. Jeg har snakket med sekretæren og hun siger at tallet skal være meget højere for at der er noget at være nervøs for og det betroligere mig jo lidt, men desværre ikke nok
Venlig hilsen

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Jeg fik taget en CA 125 i sommers. Den var på 1150. Først troede de det var æggestokkekræft da der sad en cyste på æggestokken. Det viste sig at jeg havde en endometrioseknude bag min livmoder - desværre med cancer. Jeg fik at vide af professor Aksel Formann på Skejby at grunden til tallet var så højt skyldtes endometriosen og ikke canceren. (Mit tal er på 9 her efter operationen) Jeg kan godt forstå du er nervøs og ventetiden er frygtelig. Jeg syntes heller ikke dit tal lyder så højt. Håber du snart kan få svar.

    kh/Bettina
  • Indstillinger
    Ja ventetiden er ikke så sjov og slet ikke her i julen. Men du har ret, heldigvis er mit tal ikke højt og forhåbentlig bare tegn på infektion.Men ved forhåbentlig en masse mere når jeg er blevet opereret. Det er da blevet flot lavt dit tal. Det er en ny verden for mig med cyster og endometriose. Vidste du godt at du havde endometriose? og har du haft det i lang tid? Hvordan går det så med dig nu hvor de har fjernet knuden?
    Venlig hilsen
  • Indstillinger
    Jeg har også fået konstateret en cyste på æggestokken. Den var ikke særlig stor, så jeg skal til kontrol igen om et halvt år.
    Jeg ville meget gerne vide om det er tilrådeligt, at få taget blodprøve. Gynækologen talte ikke noget om det.
  • Indstillinger
    Hej

    Nej, jeg viste ikke jeg havde endometriose. Det var først da jeg fik fjernet knuden, min livmoder, æggelederne og den ene æggestok at der blev konstateret endometriose i det hele og desværre cancer i endometriose knuden. P.g.a. canceren fik jeg også fjernet den anden æggestok.
    Der er flere herinde der skriver at de har lyst til at få fjernet det hele. Men jeg syntes man skal tænke så godt om for der følger andre gener med. Der sker noget med ens psyke og så har jeg 25-30 svedeture i døgnet.
    Har fået 4 kemobehandlinger - ikke fordi det havde bredt sig min fordi der gik hul på knuden da den skulle ud. Jeg skulle være rask, men er narturligvis nervøs for om det kan komme igen.
    Da jeg fik konstateret cancer begyndte jeg at tage D-vitaminer da det skulle have en rigtig god effekt på både helbredelse men også på endometriosen. Både cancer og endometriose er celler der deler sig. I starten tog jeg 140 mg og efter 3mdr. satte jeg det ned til 105 mg om dagen. Mit niveau var på 45 nmol og er nu på 146.
    Jeg syntes godt man kan bede om en blodprøve hvis man er nervøs. Æggestokkekræft er en lumsk ting. Der er som regl ingen symptomer og bliver derfor ofte opdaget sent.

    kh/Bettina
Log in eller Registrér for at kommentere.