Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

efter visdomstand var fjernet

Er det rigtig , at man må ikke drikke kaffe og sort te i 4 dage efter visdomstand var fjernet?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har læst dit indlæg et par gange. Jeg har også undret mig en smule, for har tandlægen ikke sagt hvordan og hvorledes.

    Jeg har tænkt på om jeg selv har fået fjernet visdomstænder. Jeg kan ikke huske det. Men måske, for jeg har fået trukket et par tænder ud for længe siden. Der er ikke plads til flere nu.
    Men det har jeg da aldrig hørt noget om.
    Det lyder da også underligt, hvis ikke man må drikke kaffe, men jeg aner ikke noget.
    Dette er, hvad jeg har fundet. der står ikke noget om kaffe og te, så mon ikke det er en "and". Det ser derimod ud til, man skal tage diverse hensyn.



    http://www.itand.dk/docs/vejledning/vej ... ration.pdf



    Det gælder vist varme drikke.

    citat
    Siveblødning kan forekomme det første døgn.
    Det er helt normalt og kræver ingen behandling. Det kan se værre
    ud, end det er, fordi blodet blander sig med spyttet.
    For at undgå blødning, er det vigtigt at:
    – undgå at skylle munden de første 2 timer. Herefter kan man
    drikke normalt (kun kolde drikke).
    – undgå at røre ved såret. Det gælder både med tunge, fingre,
    lommetørklæde og andet.
    – undgå at suge og slikke i såret.
    – undgå fysiske anstrengelser de første par dage.
  • Indstillinger
    Når mine klienter har fået trukket tænder ud, sat tandimplantater ind, eller har undergået anden form for kirurgi i munden siger min tandlæge altid at de skal holde sig fra mælkeprodukter i de første 4-5 dage, da de kan fremprovokere infektion i såret.

    Derudover nedsætter du riskikoen for problemer betydeligt hvis du ikke ryger, spytter eller pudser næse i de første 1-3 dage alt efter hvor stor operationen har været (og om du er blevet syet). De tre nævnte 'aktiviteter' skaber undertryk i mundhulen hvilket kan have negativ inflydelse på helingsprocessen.

    Jeg er ikke tandlæge, men dette er en del af den 'standardinformation' tandlægen giver til mine klienter.
Log in eller Registrér for at kommentere.