Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Sover kun hver anden nat. Usundt?

Davs.
Jeg er 25 år gammel og har egentligt ikke rigtig nogle problemer med at sove, men lige for tiden har jeg haft meget travlt med skole og arbejde.
Da jeg ikke har særlig meget fritid (eller tid til lektier) og sjælden er træt om aftenen/natten (B menneske) har jeg holdt mig vågen hver anden nat.
Jeg har det fint i løbet af anden dagen.
Jeg føler mig slet ikke træt og jeg har heller ikke besvær med at koncentrere mig eller lignende, dog bliver jeg meget træt om aftenen og sover tungt 7-8 timer den tilsvarende nat.
Jeg ville bare høre om dette er usundt at gøre?
De fleste mener at det LYDER som en dårlig idé, men er det fordi det ikke er ”normalt” at gøre eller fordi det faktisk er dårligt for kroppen?
Jeg kan desværre ikke finde nogen undersøgelser der omhandler kun at sover hver anden nat.
Jeg har det som sagt fint med det og jeg får udrettet en masse jeg normalt ikke ville have tid til.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Der er lavet stribevis af undersøgelser af folk, der arbejder på skiftehold eller har natarbejde, og jeg mener at resultatet da hele tiden viser, at det bestemt ikke er godt for kroppen at have uregelmæssige søvnrytmer. På længere sigt kan det udvikle ret så alvorlige sygdomme.

    På den anden side er du ret ung, og når man er ung, har man ikke brug for helt så megen søvn, så hvis det er en kortere periode, du "kører" sådan, vil der vel ikke ske den store skade, men jeg vil i hvert ikke foreslå dig at gøre det til en livsstil.

    Du vi i øvrigt generelt nok have bedre af af lidt kortere søvn hver nat, frem for en lang hver anden nat - men det er mit bud, og jeg indrømmer, at jeg ikke har noget at have det i.
Log in eller Registrér for at kommentere.