Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Status af euthyrox og dosis af eltroxin

Hej alle

Nogen der har hørt/læst noget nyt om Euthyrox's markedsstatus?

Jeg glæder mig mægtig meget til det kommer. Udover at jeg har lidt bivirkninger af Eltroxinen (ømme led, reflux, hovedpine), så glæder jeg mig til at kunne dele pillerne så man virkelig har en chance for at ramme en ret præcis dosering - og samtidig forhåbentligt slippe af med hvad jeg formoder er bivirkninger er eltroxinen.

Egentlig kunne jeg godt tænkte mig at høre om andres erfaringer med at prøve at ramme en så korrekt dosering af Eltroxin'en som muligt?

Selv har jeg det sådan, at jeg pt. bliver svimmel, ukoncentreret og nærmest lidt kraftesløs hvis der går mere end 3-4 timer mellem jeg får noget spise - i de perioder har jeg det også sådan at jeg bliver ekstra svimmel og får ekstra åndenød hvis jeg udsætter mig selv for lidt fysisk anstrengende arbejde (fx. at gå på trapper op til 2. 3. sal) (andre der har det sådan?). Men jeg har eksperimenteret en lille smule med Eltroxin'en og forsøgt at øge dosis lidt (mine tal ligger i midten af "normalen" så jeg har lidt at løbe på), og når jeg gør det synes jeg at denne svimmelhed m.m. forsvinder, men til gengæld føler jeg andre ubehageligheder (reflux tager til, har ondt i halsen og kan mærke den her berømte klump ved skjoldbruskkirtlen, ømme led) - så det er sådan lidt pest eller kolera.

Nogen andre der har eksperimenteret lidt med eltroxin'en på den måde?

Hilsen
B

Kommentarer

• hej
    det er kun her jeg hører at euthyrox kommer på markedet. når jeg spørger mim læge har han intet hørt om det ej hellere på apoteket. men jeg håber da at det kommer. jeg får 100mik.de første 5 dage og 50mik de sidste 2 dage det er et forsøg da mit tsh er meget lavt 0,05 jeg kan ikke mærke nogen forskel endnu. men det er også kun 3 uger jeg har taget dem sådan ellers var det 100mik.hver dag. og det er eltroxin..... mvh. jytte
  • hej igen glemte lige at fortelle at jeg går til fitness 4 til 5 gange om ugen det har virkelig været godt for musklerne det var strengt i starten men jeg kan varmt anbefale det..jytte
  • Sulflox - jeg har det også sådan efterhånden, men min TSH ligger på 11.5 nu.
    Men jeg kan slet ikke tåle at være sulten og spiser hele tiden. Ellers sker der noget meget mærkelig i min hjerne.
    Jeg kan hellere ikke sove om morgenen af samme grund.
    Jeg har også konstant refluks og spiserørsbrok som jeg tror på er kommet sammen med Eltroxin.
    Hvis man har spiserørsbrok få man refluks både når man har spist og når man er sulten - om morgenen, så man ikke kan sove mere.

Jeg havde det meget bedre med TSH på 31 og kun 1 Eltroxin om ugen for nogle år siden.

Men mener du at svimelheden forsvinder når TSH nærmer sig 1? Jeg kunne godt tænke mig at få det væk inden jeg kommer til at tro at det er normalt. Jeg føler mig snart som en dement og har haft det sådan i 1 år.

Mvh Adam
  • Hej Jytte og Adam

Tak til jer begge for svar.

Jytte:
    I en anden tråd her i debatten er der folk, der skriver at de har været i kontakt med firmaet, der laver Euthyrox, og som af dem har fået at vide, at det er planen at præparatet skal på gaden inden jul. Og jeg har læst det samme i artikler rundt omkring på nettet. Så jeg håber de kan opfylde dette. Man kan selvfølgelig ikke være sikker på, at man kan slippe for bivirkninger af Eltroxin'en, men beretninger fra folk, der er gået over til Euthyrox giver da en et håb.

Og ja, jeg har også overvejet noget fitness - må tage mig sammen og komme af sted.

Adam:
    Det lyder som om du har endnu mere bøvl end jeg har. Om det er bivirkninger af Eltroxin'en eller det er din dosis skal jeg ikke kunne sige, men jeg kan da fortælle, at min TSH er på 2-3 stykker, og jeg synes umiddelbart at dit lyder til at være ret højt.

Hvad normal-området egentlig er, kommer lidt an på, hvor man finder information om dette, men i en artikel om dette på Thyreoidea foreningens hjemmeside om dette, sættes normalområdet til at ligge mellem 0,4 og 3,5. Ligeledes er forfatterens råd i samme artikel, at man for personer med for lavt stofskifte stiler efter en TSH på omkring 1.

Dette var lidt grunden til at jeg sammen med min læge aftalte at forsøge at øge dosis lidt, for at se om jeg fik det bedre af at komme tættere på 1 - men som beskrevet synes jeg, at det påvirkede mig med flere bivirkninger, så nu har jeg lidt besluttet at jeg holder mig på den dosis jeg har nu (150 mikrog om dagen), og så skifter til Euthyrox når den kommer om ikke så længe forhåbentligt.

Men jeg synes da, du skulle snakke med din læge om at øge din dosis, for jeg tror det ville have en gavnlig effekt på hvor tit du skal spise og på din svimmelhed. Og så husk at øge dosis langsomt, og at det tager tid før det slår rigtig igennem (kan godt tage nogle uger). (og du må gerne skrive tilbage med hvordan det går :)).

Nå ja, så lige linket til den interessante artikel: http://www.thyreoidea.dk/artikler/medic ... aerdi.html

Hilsen
    B
  • jeg læser her euthyrox er kommet på marked, får det via min læge der har søgt om at kunne udlevere det, har for få dage siden ved en ny udlevering spurgt på apoteket om det var kommet på marked da der så gives tilskud til, det sagde de nej til - nogen der ved noget om det
    og ja ren fornøjelse uden nogen bivirkinger
  • Hej,

Jeg har taget Eltroxin i godt et år nu. Det sidste halve år har jeg taget Ny Eltroxin. Jeg har dog de seneste måneder haft bivirkninger som ekstrem træthed, hovedpine, kvalme, grådlabil og led smerter. Det har ikke været hver dag, men er blevet oftere og oftere, og den seneste måned har det nærmest været konstant. Mine stofskifte tal ligger indenfor normal området, hvilket bekræfter, at det er Eltroxin der er skyld i bivirkningerne.

Man kan læse Lægemiddelstyrelsens vurdering her:

http://www.laegemiddelstyrelsen.dk/1024 ... elID=14939

Jeg har igår talt med Lægemiddelstyrelsen. De kan ikke sige, hvornår Euthyrox kommer i handlen. Euthyrox er godkendt i Danmark for flere år siden, men producenten har endnu ikke markedsført det, og det vides ikke hvornår dette vil ske. Lægemiddelstyrelsen får hver dag mange opkald omkring Eltroxin og anbefaler at man skifter til Euthyrox, hvis man oplever bivirkninger.

For at få fat i Euthyrox skal du gøre følgende:

Du skal bede din læge om at søge om en såkaldt human enkelt udleveringstilladelse. Han eller hun finder ansøgningsskema via http://www.laegemiddelstyrelsen.dk/1024 ... ikelID=676. Skemaet udfyldes og faxes til 44 88 91 17. Husk at skrive ”HASTER” i øverste højre hjørne – så ekspederes ansøgningen som regel samme dag. Det er din læge, der får svar, så det er ham eller hende du efterfølgende skal henvende dig til.

Min læge sendte ansøgningen igår og udleveringstilladelsen kom indenfor en time! Herefter kunne jeg tage på apoteket, som heldigvis havde Euthyrox på lager.

Jeg er meget spændt på om jeg får energien tilbage :-)

Mvh
    Heda03
Log in eller Registrér for at kommentere.