Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Min søn spiser intet

Redigeret 23 februar, 2010, 14:00 i Små børn
Min søn er lige blevet 2 år og vejer 10,3 kg. Han er født 2 måneder for tidligt og har selvfølgelig altid været lidt bagefter hvad angår vægten.

Da vi opdagede at han intet spiste var han blot 3 måneder. Hospitalet sagde ingen ting og mente faktisk det var mig der var noget galt med... Efter 8 måneder kunne de godt se at han ikke spiset noget, og vi kom til diætist.

Her fortalte de, at vi skulle komme mere fedtstof i det mad han spiset og komme fløde i hans natflaske. Det er faktisk det. Vi tager til diætist hver 2. månede hvor han bliver vejet. Men vi får ikke nogen anden hjælp. Jeg mangler at få af vide hvad der er galt med min søn, og hvorfor han ikke spiser.
På en dag spiser han hvad der svare til et mellemmåltid for "normalt spisende børn"

Er der ikke nogen derude der kan hjælpe os. Nu har det stået på i 2 år og er ikke blevet bedre på nogen måde.
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej
    Bliver din søn dårlig når han får noget at spise?
  • Indstillinger
    Hej
    Nej han bliver ikke dårlig. Han vil bare ikke have noget. når han kommer hjem fra vuggestue er han meget sulten så jeg skynder mig at lave mad. Men når vi så skal spise er han ikke sulten mere. Og spiser faktisk kun et par bider.
  • Indstillinger
    HVAD GIVER DE HAM I VUGGE STUEN ----OG HVAD GIVER DU HAM AT SPISE --HANS MAVE ER NOK SÅ LLLE SÅ DER KAN IKKE VÆRE MEGET AD GANGEN --ALTSÅ SKAL HAN MÅSKE HAVE MEGET SMÅ PORTIONER --MEN MEGET TIT
    OG SÅ MÅ DU PRØVE MANGE FORSKELLIGE TING --NÅR I KOMMER HJEM MÅ DU HAVE NOGET PARAT STRAKS --DER ER IKKE TID TIL MEGEN FORBEREDELSER--STIL EN LILLE SKÅL FORAN HAM MED NOGET HAN KAN FINGER SPISE ---

    LIDT KORNFLAKS-SMÅ FRUGT STYKKER --LIDT MØRKT-- CHOKOLADE --OSTEHAPSER EN LILLE ISPIND --DET ER IKKE RIGTIG MAD ---MEN DET KOMMER HEN AD VEJEN RUGBRØDS SKORPER HAN KAN GNAVE I ---FÅR HAN VITAMIN DRÅBER ELLER PILLER ----HVAD MED KALK ---VENLIGST
  • Indstillinger
    Jeg synes vi har prøvet alt det du skriver. I vuggestuen får han det samme mad som de andre børn. De siger at han spiser okay men de må også indrømme at der er dage hvor han intet spiser.
    Jeg er med på at hans mave nok er lille. Så hvis han bare spiser et halvt stykke rugbrød er jeg så lykkelig.
    Han får vitaminpille i sin natflaske, som vi giver ham når han ikke har spist aftensmad, for så får han da noget.
    Men jeg tror alligevel jeg vil prøve det med, at give ham fingermad når han kommer hjem.
    F.eks. har han lige været syg, og han spise virkelig intet i en hel uge. Det er hårdt at se på.
  • Indstillinger
    Hej Jensen

    Det må være meget forfærdeligt at se på, at ens barn ikke vil spise, og jeg forstår godt, at du er meget bekymret.

    Men så vidt jeg forstår på psykologer, kan problemet i visse tilfælde skyldes forældrenes bekymring, eller i det hele taget, at der er så meget fokus på barnets spisevaner.

    Derfor lyder det som en god ide at sætte en lille tallerken frem på bordet foran barnet med blandede mundrette ting, som barnet nemt kan spise, og så lade barnet være i fred.

    Ifølge eksperter skal man ved måltiderne lade barnet selv vælge af de ting, der står på bordet. Man skal ikke forsøge at presse eller overtale. Det er en god ide at sørge for, at der er flere muligheder at vælge imellem. Der kan jo være en lille skål med ”børnesalat”, f.eks. gulerodsstave og agurkestave, og der kan være en brødkurv med fristende brød m. m. Det er selvfølgelig meningen, at barnet skal kunne spise det, forældrene skal have, men man kan godt udvide sortimentet lidt, uden at det giver ret meget ekstra besvær.

    Ved aftensmåltidet anbefales det, at forældrene prøver at samtale almindeligt om dagens hændelser og slet ikke taler om, hvor meget eller lidt barnet spiser. Det er vigtigt, at forældrene ikke hele tiden kigger på barnet.

    Jeg så for nogen tid siden et TV-indslag om en sygehusafdeling i Odense, der havde stort held med at få spisevægrende børn til at spise almindeligt. Jeg prøver lige, om jeg kan finde noget om det:

    http://www.fyens.dk/article/1280452:Ind ... sevaegring

    Nå, det er måske for meget svært spisevægrende børn. Jeg prøver at finde noget andet:

    http://www.lebahn.dk/hvorfor.htm

    http://www.lebahn.dk/vejledning.htm

    Jeg er sikker på, at I kan finde en løsning på problemet. Held og lykke med det.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Tunsind tak for et dejligt svar.
    Det var jo lige det jeg søgte :O)
    Jeg ved godt min reaktion på hans spisemønster kan påvirke ham. Men er klart blevet bedre til at dæmpe det.
    Jeg håber alle disse forslag vil hjælpe os i hverdagen.
    Jeg vil dog lige sige at min søn hedligvis ikke er bagud med udviklingen og ikke har andre men' efter sin fortidlige fødsel.
    Tak Tak Tak
  • Indstillinger
    Hej
    Min datter har også altid spist meget lidt. I 1 års alderen kunne et måltid f.eks. være 1/2 dl. æblemos (med lidt olie) eller en af de der små danone.
    Vi gik til kontrolvejning med hende, men lægerne måtte bare konstatere at hun var småtspisende. Hver gang hun blev syg kastede hun op og nægtede at spise noget. Engagng stod det på i 3 uger!
    Hun er nu 7 1/2 år. Hun er (som hun altid har været) aktiv, glad, velfungerende, følger godt med i skolen, har gode venner - og er stadig meget, meget tynd og småtspisende.
    Mit råd til dig er - prøv at lade være med at bekymre dig for meget (selvom jeg absolut godt ved det er svært). Så længe din søn vokser som han skal i højden og ellers er velfungerende er der ingen grund til bekymring.
  • Indstillinger
    Studsede lige over han var 2 år og fik sin nat flaske?
    Ved at min datter hun læser mig bedre end jeg selv gør, hvis han nu ik rigtig spiser aftensmad ved han jo at han får sin hyggelige natflaske?
    Hva med og prøve og tage den fra ham og forklare ham til aftensmaden at det er det sidste han får inden han skal i seng?

    Min datter blir 2 år sidst i januar og hun forstår det sagtens når hun sidder og stikker i kartoflerne og ikke vil spise noget, så plejer jeg og forklare at hun ikke får mere mad idag, så plejer hun og spise op ?

    Har også fået og vide at man skal tilbyde, man må ikke presse børn til og spise, og at de til gengæld nok skal spise når de blir sultne?
    Håber du kunne bruge det til noget.
    Og det hele er skrevet i positiv mening :)
  • Indstillinger
    Ps.
    Jeg har arbejdet i en vuggestue hvor vi havde en svær undervægtig dreng som fik special kost, og meget meget fed mad. Det resultere faktisk i at han slet ikke ville spise, og jeg skulle lige hilse og sige at koldskål med en ordenlig flødeklat i ikke smager godt...
    Tror man kan gøre for meget ud af det, så de føler sig alt for forskellig fra alle de andre.
  • Indstillinger
    Hej

    Vendte lige tilbage til dit indlæg. Hvor høj er din søn? 10,3 kg når han lige er fyldt 2 år lyder da ikke af så lidt. Min datter der bliver 2 om 2½ md. vejer 10,1 kg og hun er helt fin. Det er faktisk vores "tykke" datter (se mit andet indlæg). Men hvis din søn er meget høj kan han selvfølgelig godt være tynd.

    Zebra
Log in eller Registrér for at kommentere.