Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Smerter i ryg, omkring hjertet og vejrtrækningsproblemer?

Redigeret 27 april, 2010, 02:26 i Rygsmerter
Hej.. Jeg har i omkring 3 år periodevis haft smerter midt på min ryg (omkring skuldrene), omkring hjertet og følge deraf følt at jeg ikke kunne trække vejret helt, så har derfor måtte trække der delvist overfladisk.. Dette har været ualmindeligt ubehageligt. Jeg har så været til lægen og fået taget EKG, som heldigvis viste at mit hjerte var normalt. Men jeg ved stadig ikke hvad der forvolder mig denne smerte og om der nogensinde vil gå væk. Det er rigtig ubehageligt, har påvirker mig ofte i skolen, på abejdet og til sport. Jeg ville høre, om der var nogen der havde samme problem eller har haft, og har erfaringer med at slippe af med det eller dulme det?
Håber, at der er en eller flere der kan hjælpe..

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej - jeg tror godt jeg kan berolige dig, da jeg kender til de smerter du nævner.
    Jeg havde dem til, da jeg var ung - nu er det meget sjældent jeg mærker til det.
    Jeg husker, jeg engang fik så ondt, at jeg ikke turde røre mig en millimeter - jeg troede jeg skulle dø.

    Dengang blev der sendt bud efter lægen - han lyttede til mit hjerte, og sagde det var musklerne omkring hjertet, der trak sig sammen.

    Senere fik jeg også taget et elektro-diagram ( hedder det vist.. ) og mit hjerte fejlede ikke noget.

    Jeg husker også, det kunne komme, mens jeg cyklede, og jeg måtte stå af cyklen, og stå helt stille, til det drev over - men jeg lever endnu, og det ligger 30-40 år tilbage :-)
  • Indstillinger
    Hej Ronja

    Jeg har haft et lignende problem, da jeg var barn og teenager. Jeg husker det voldsomme problem med at trække vejret på grund af den stikkende smerte ved hvert åndedrag. Men jeg ved ikke, om der er tale om det samme problem. Imidlertid har der været en debat om problematikken tidligere, hvor mange har bidraget (også jeg):

    viewtopic.php?f=58&t=19145

    Læg mærke til linket om facetsyndrom, som jeg for en sikkerheds skyld også bringer her:

    http://www.sundhedsguiden.dk/da/temaer/ ... ystryggen/

    Jeg håber, at du ved at læse om andres erfaringer kan finde ud af noget.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Så har jeg måske forklaringen på, at jeg faktisk ikke kan huske, hvornår jeg sidst har haft det sådan - citat fra dit link Kameliadamen:

    "Kiropraktisk behandling af facet-syndromer er normalt yderst effektiv. Faktisk er der næppe nogen andre problemer der har givet anledning til så mange "mirakkeltilfælde", hvor patienten, fra at have haft stærke smerter, kan rejse sig op efter en behandling og med det samme føle en kolossal lindring. Rygøvelser hvor muskulaturen styrkes og strækkes samt kendskab til korrekte bevægelser og stillinger, virker forebyggende.
    Formodentlig kunne mange forkorte den periode man går med smerter og frygt, og samfundet spare dyre hospitalsindlæggelser, hvis kendskabet til facetsyndromet og dets behandling var mere udbredt."

    Citat slut

    Jeg har nemlig gået meget til kiropraktor, for omkring 20 år siden - men af en helt anden årsag.

    For mit vedkommende, gik det ikke altid væk i løbet af få minutter - tilfældet jeg fortalte om, hvor lægen blev tilkaldt, varede mindst et par timer.

    Og jeg har også gået med - dog mindre stærke smerter - i dagevis..
  • Indstillinger
    Mange tak for alle svarene og links. Det har været til meget stor hjælpe. Jeg går til kiropraktor nu og håber på at dette vil komme til at virke. Krydser fingre for det, for det er en irriterende og energiødelæggende smerte. :)
  • Indstillinger
    Hej Ronja,
    Også jeg har noget lignende - og har haft det længe. Nogle dage værre end andre. Jeg har smerter mest fra midt ryg mellem skulderbladene og så trækker det rundt under højre arm og frem til midt foran ved hjertet.
    Jeg har for nogen tid siden gået hos en Osteopat i Lyngby. Han gav mig en længere sammenhængende forklaring på, hvordan hjertet er "hængt op" i små "snore" midt mellem bryst og rygstykket. Er der problemer enten med hjerte eller myoser pga. f.eks. musearbejde eller kontorstole arbejde kan disse "snore" trække fra flere steder og give smerter som kan minde om noget der kommer fra hjertet. Hans behandling hjalp mig i en længere periode, men jeg arbejder meget med computer, og derfor vender det desværre tilbage igen, og det er jo ikke ligefrem billigt at gå til sådanne behandlere.
    Måske kan en osteopat hjælpe dig.
    http://www.lyngbyosteopati.dk/hvem%20er%20vi.asp
    Venlig hilsen og held og lykke
    Pernille
  • Indstillinger
    Mange tak. Jeg går til kiropraktor lige pt. og håber at det hjælper. Men hvis det ikke hjælper, så må jeg tage andre midler i brug, så det lyder som en god idé, hvis det har hjulpet på dig.
  • Indstillinger
    I tillæg til disse smerter, har nogen af jer så også oplevet at der er fulgt overdreven gaben med også? har præcis samme symptomer og gaber konstant med få sekunders mellemrum.
    Mvh
    Peter
  • Indstillinger
    Hej
    Ofte vælger vi at tro det værste. Men rigtigt mange mennesker har spændinger i bryst muskelne. Og under tiden så voldsomt at flere bliver indlagt.
    I mange tilfælde skal brystmusklen bare afspændes, også er probleet væk. Prøv en behandler der er uddannet til at udfører den behandling. Jeg ved der ligger en i Ruds-vedby på rudsgade.
Log in eller Registrér for at kommentere.