Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Har brug for din erfaring

Hej du
Jeg står i den situation at jeg har læst nogle af jere debatter og er meget i tvivl om, at min mor (87 år)er blevet mere vildledt end vejledt i spørgsmålet om Jodbehandling.
Da hun gennem flere år har lidt af forhøjet stofskifte og ikke har kunne tåle de gængse piller for dette, er hun nu blevet indstillet til jodbehandling, en enkelt jodtablet, og giver det problemer med at hendes stofskifte falder for kraftigt er det ingen problem, da det let kan behandles med tabletter, hvilken type kendes ikke.
Hvad er DIN erfaring, glæder mig til at høre den.
På forhånd tak
Mange hjertelige hilsner
Rita

Kommentarer

• Hej Rita(Håber jeg huskede Rigtig).
    Jeg har ikke selv fået jod imod forhøjt stofskifte,så deri har jeg ingen erfaringer,
    men både min mor på 82 år og jeg har for lavt stofskifte , og det er bestemt
    ikke nemmere ,at slås med end for højt stofskifte.Hvis jeg eller min mor skulle
    vælge mellem de to ting ville vi begge heller have lidt for højt ,end for lavt stof-
    skifte.Nu er det selvføligt ikke sikkert,at din mor får for lavt stofskifte af jod-
    behandlingen,men når lægerne påstår ,at det bare er nemt, at regulere med
    Eltroxin er dette ikke helt sandt,får Eltroxin indeholder kun det inaktive t4
    hormon, som kroppen så selv skal omdanne til det langt mere aktive t3 hormon
    dette er vi desværre mange ,der har problermer med, og Eltroxin har også nogle grimme bivirkninger hvis man er rigtig uheldig.Har din mor det meget
    dårligt med det høje stofskifte så det ikke er til at holde det ud så ?
    Hvis ikke, ville jeg ikke personlig råde min mor til den behandling da skjoldbruskkirtlen jo nedbrydes helt eller delvis, og det kan jo som sagt ikke
    gøres om igen.Håber det absolut bedste for din mor.
    Venlig Hilsen HN
  • Hej HN
    Tusind tak for dit svar
    Jeg har desværre først nu haft tid til at se dit svar, som jeg er meget taknemlig for.
    Det lyder til, at det er rigtig slemt at have lavt stofskifte.
    Mor er desværre plaget meget af mange symptomer fra det forhøjede stofskifte, især er det store vægttab det værste.
    Du har ganske ret i at det ikke kan gøres om, derfor følte jeg også at det var nødvendigt at få noget viden fra andre der har prøvet det på egen krop.

Mange hjertelige hilsner
    Rita
  • Kære Rita!

Jeg er selv stofskiftesyg (for højt) på 11 år! Jeg har i alle år været i behandling med Thycapzol. Jeg blev tilbudt jodbehandling el. operation af kirtlen for år tilbage, men takkede pænt nej tak.
    Nu er jeg så i det sted, at jeg oveni har udviklet meget svære øjensymptomer (jeg har været i en intensiv puls behandling med binyrebarkhormon for det... hvilket ikke hjalp mig. Pt. blir mine øjne bare værre uge for uge! Jeg skal nok igennem en behandling mere på sygehuset og stråle behandling også... da mit syn er truet.)
    Der hvor jeg vil hen med det er.... set i bakspejlet - fortryder jeg mine valg! Jod behandling er nu ikke længere et valg for mig da det kan forværre mine øjensymptomer. Jeg blir nu indstillet til fjernelse af kirtlen.
    Havde jeg læst ordentlig på min lektie for år tilbage... ville jeg have valgt en jod behandling!
    Det skal lige siges at man kun udvikler disse øjensymptomer hvis der dannes antistoffer.....
    Pøj pøj til jer... uanset hvad i vælger :o)

Kh. Jane
Log in eller Registrér for at kommentere.