Hjem Sport, motion og ernæring Vitaminer og mineraler

Hjælp!!! B12 & B6

Redigeret 24 februar, 2012, 09:26 i Vitaminer og mineraler
Hey alle i hjælpsomme sjæle. Jeg er en dreng 15 år, og går meget op i styrketræning. Fornylig købte jeg et såkaldt "præsentationsfremmende middel) Ja to' det første gang i går (25.11.09) og det smagte FRYGTELIGT.

Da jeg så skulle tage det i dag kom jeg ved et tilfælde til at kigge på etiketten på bagsiden, og jeg fik et shock! Jeg så den indeholdte 2000% daglig anbefalet indtægt af B12 vitamin, og 1250% B6 vitamin.

Så var det jeg tænkte, er det sundt? Kan det skade mig? Burde jeg gå til lægen? Vær sød at hjælpe mig, alt er en hjælp. Håber snart jeg hører fra jer

Jonathan, fyn

Kommentarer

  • Jeg læste i dag, at for mange B-vitaminer kunne give kræft. Om det er sandt ved jeg ikke.
    Men jeg er sikker på, at for mange vitaminer kan være skadeligt.
    Vores undulater kom jeg til at give for meget vitaminfoder. De begyndte at tabe deres fjer.
    Jeg ville aldrig nogensinde begynde at tage en masse forskellige ting.
    Vores gode ven, som nu er død, blev syg af kræft. Han var naturligt nok, meget bange for at dø. Han købte en masse forskellige ting og han blev syg af det.
  • Hej Bare mig

    Tag det nu helt roligt.

    Man kan mene, at et ungt menneske som dig, skulle nøjes med at spise sundt og tage en almindelig vitaminpille, hvis du ikke er syg og ikke har fået påvist mangler på vigtige næringsstoffer. Personligt bryder jeg mig ikke så meget om tanken om præstationsfremmende midler. Der er desuden det problem, at et vitaminstilskud skal være afbalanceret, fordi de forskellige vitaminer og mineraler arbejder sammen for nogles vedkommende og modvirker hinanden for andres vedkommende.

    Men jeg vil bestemt gå ud fra, at et sådant præstationsfremmende middel er nøje afbalanceret. Hvis produktet var farligt, ville det ikke være tilladt. (Køb aldrig produkter i udlandet, hvis du ikke er meget, meget sikker på kvaliteten).

    Jeg kender godt tilfælde, hvor store drenge og unge mænd kun vokser i højden, og hvor jeg godt forstår, at de kunne ønske sig nogle flere muskler. Hvis du i den situation ønsker at tage et vitaminprodukt, så er der nok ikke noget i vejen for at tage B6 og B12 i de nævnte mængder, forudsat at du får andre vitaminer og mineraler, sådan at din kost som helhed er afbalanceret.

    Den anbefalede dosis (ADT) er meget lavt sat.

    Jeg kan oplyse, at der i den vitaminpille, som jeg tager (Omnix) i den anbefalede dosis på 2 tabletter dagligt er 500 % af ADT for B6 og 40.000 % af ADT for B12. Jeg valgte netop Omnix på grund af de høje doser.

    På grund af et andet problem (for meget kobber i Omnix) er jeg gået ned på 1 Omnix dagligt. Men så er jeg begyndt at tage en ekstra B-vitaminpille oveni! Det betyder, at jeg i alt dagligt får 3.275 % af ADT for B6 og lidt over 20.000 % af ADT for B12.

    Men du skal tænke på, at jeg er en gammel dame, der har været syg, og som får blodtryksmedicin, som bevirker, at vi mister vitaminer og mineraler, og derfor har et større behov.

    Persille kan have ret i, at man skal være forsigtig, og det lyder grimt med denne kræftramte, der døde efter at have taget for mange kosttilskud.

    Men så vidt jeg ved, kendes der ikke ét tilfælde i Danmark, hvor folk er døde af vitaminer. Derimod dør mange som følge af lægeordinerede medicinpræparater. I USA mener man, at hver femte dør som følge af bivirkninger og uheld med medicin. Det er nok ikke anderledes i Danmark.

    I sammenligning hermed, er vitaminer og mineraler ikke farlige. Men husk at bruge din sunde fornuft.

    Jeg bringer et link til en Internetside, som jeg lige fandt i farten. Den fortæller noget om ADT, altså anbefalet daglig dosis og om OPTIMAL DAGLIG ANBEFALING, som forfatteren kalder ODA. For en ordens skyld vil jeg lige sige, at jeg ikke ved, hvor seriøs vedkommende er, men det viser lidt om, hvor forskelligt folk ser på den slags ting.

    http://www.skab-din-egen-sundhed.com/ADT.html

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Kære Kameliadamen

    Nej, nej, jeg skriver ikke han døde af det. Han blev syg af det.
    Han døde af kræften senere. Kræften havde intet at gøre med hans indtag. Det tog han alene af den grund, han gerne ville helbredes.

    Vi kan tage for mange vitaminer, så man skal være forsigtig. Men det er vi jo enige om.
  • Hey ,

    stol på din egen intuition. Den siger dig jo at det er forkert at tage så store mængder. Det er sådan med det meste her i livet: for meget eller for lidt, plejer at være noget skidt. Hvis man holder sig på det jævne, går det aldrig helt galt
  • Hej alle, som har hjulpet mig. I skal vide, at selvom det nok bare for jer en go gerning, er det for mig en KÆMPE hjælp. Jeg har nu smidt produktet, som forresten hedder N.o.explode (se link nedrst) ud. Jeg var ikke sikker på, om det nu var den rette handlink.

    Købet var måske heller ikke så velovervejet, da jeg bare tænkte; "NU vil jeg fandme være stor" -Dumt, ved det, men sådan er det vel for det fleste 15-årige drenge :)

    Og til det med om jeg bare vokser i højden; Nej (vil jeg ikke selv mene) Altså jeg er knap og nap 1.80 meter, og vejer tæt på de 70. Jeg styrketræner ca. halvanden time hver eller hver anden dag alt afhængigt af lektiesituationen (Det skal siges, at lektier i 9. klasse er der nok af)

    Men igen, mange tak, håber jeg på et senere tidspunkt kan hjælpe nogle af jer.

    Jonathan, Fyn
  • Hej

    Jeg ved godt indlægget er gammelt, men når man søger på Google om NO Xplode kommer det stadig op.

    Den tilførsel som står på bøtten af NO Xplode er lavet ud fra den som står bagpå glassene med vitaminer og den ADT er sat lavt. Kroppen kan holde til meget mere, især når vi snakker om et Vandopløseligt vitamin, som udskilles, hvis kroppen ikke har brug for det og dertil os er grunden til, at man skal spise varieret eller tage sin vitamin pille regelmæssigt.
    Var det en fedtopløselig var det en anden snak, så ville den ophobes i kroppen og ikke udskilles ligeså hurtigt som den vandopløselige.

    Du bliver ikke hurtigt stor og stærk af NO Xplode. Det gør du kun med ulovlige hormoner. Du kan blive stor ved os bare, at træne, spise massere Kcal og protein og lad din krop restituere. Det at kroppen får ro er hemmeligheden bagved det hele.

    Men synes det er en skam, du smed dit NO Xplode ud, for det er glimrende til at hjælpe dig på vej til at få muskler. Det giver dig en bedre udholdenhed, massere energi og et godt "pump". Men produktet tages kun i perioder, da man er nød til, at øge dosis for at bevare sin virkning af det. NO Xplode er os godkendt på det danske marked og når du kun tager det dage som du træner og i perioder, så er det endnu mere en skam du smed det ud.

    Skulle vitaminerne være farlige som i alle snakker om, så er det jo os farligt at gå ud på gaden. Det kunne jo være, at en person nyste på os ;) haha

    *D vitamin har ADT til 5mygram daglig. De fleste får en med 25mygram (1000IE). Hvor de får 2 om vinteren. Andre får op til 100mygram. Det er jo 500% af ADT ved bare 1 tablet. Så rolig med de vitaminer*
  • B12 vitamin er ufatteligt vigtigt for nervesystemet, dog i rette mængder. Nervebetændelse vil nok ikke være dit problem i den nære fremtid ;-)
Log in eller Registrér for at kommentere.