Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Influenza, allerede overstået?

Hej

Kan det passe at sådan en influenza kan være overstået i løbet af kun et døgns tid?

Da jeg vågnede i går morges, var jeg øm i hele kroppen og følte mig ikke særlig frisk, jeg tog en lur om formiddagen af samme grund, og da jeg vågnede omkring middag frøs jeg og var varm. Jeg målte min temperatur til lige lidt over 38. Resten af dagen var jeg plaget af lidt ømhed i halsen og dundrende hovedpine + ømheden i hele kroppen og at jeg frøs. Kunne godt falde i søvn om aftenen men vågnede med lidt svedeture først på natten.

Og næste morgen (i dag) lader alle symptomerne til at være væk igen - og det er jo lidt forundret over.

Hilsen
B

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ja, det har jeg også prøvet. Jeg vil endda sige, at hvis jeg endelig får "influenza" eller hvad man nu skal kalde sådan en et-døgns-omgang, så er det sådan, jeg har det.

    På den anden side, så har jeg så oplevet, at jeg er sådan lidt sløv og mat en uges tid efter, men altså ikke syg, og da jeg ikke betragter mig selv som meget mærkelig - altså helbredsmæssigt :-) - så vil jeg faktisk tro, at det er meget almindeligt.
  • Indstillinger
    Tak for svar :)

    Grunden til at jeg spørger, er sådan set mest fordi det kunne da være rart at vide, om man nu har haft den her h1n1 eller ej. Den skulle jo være mild, men sådan som den bliver blæst op i medier og sådan, så går man jo og bliver lidt små-neurotisk alligevel - og så ville det jo lette, hvis det var at man havde haft den og ikke skulle tænke mere over det :).
  • Indstillinger
    Tja, jeg tror nu ikke du kan få nogen her til at fortælle dig, om du har haft den influenza eller ej.

    Det kan da godt være, det bare var det - det kan også være det var noget andet. Det er dog yderst almindeligt på denne årstid at få netop de symptomer, du beskriver - lige nu er der bare totalt hysteri omkring den influenzatype, men vi har altså mere eller mindre aggresive influenzaepidemier sådan ca. hvert andet år - og ja, det regner jeg da med, du ved, jeg synes bare, der er lige vel megen mediehysteri om lige netop denne, som gør at folk lige pludselig skal gå og være bange, og det er der jo grundlæggende ingen grund til, men elementær håndhygiejne er altid fornuftigt at passe.

    Kronisk syge skal sørge for vaccination - som de i øvrigt altid skal i forbindelse med influenzaepidemier, så heller ikke der, er der noget nyt under solen.
  • Indstillinger
    He he - nej - regnede nu heller ikke med, at jeg kunne få noget direkte svar og/eller bekræftelse (eller afkræftelse).

    Mit håb var måske også bare at have fået lidt respons, fra nogen af de mange, der ved de har haft h1n1, og som kunne fortælle hvordan deres forløb har været. Vi "normale" skal jo som udgangspunkt ikke kontakte lægen, så vi kan jo have lidt svært ved selv at bedømme om vi har haft det ene eller det andet - ikke at det har så megen anden betydning end at det som nævnt kunne være rart at vide :) ... Andres erfaringer med h1n1 kunne man sammenligne lidt med - og så ville det sikkert også sænke hysteri-niveauet, når man hører nogle konkrete beretninger om "det milde forløb" :)
  • Indstillinger
    Ja, nu er jeg her igen - undskyld. :-)

    Som du selv siger, så vil du jo aldrig få sikkerheden, men jeg har dog kendskab til nogle, der netop har haft det der milde forløb, og de regner da med, at det nok var den influenza. - Eller også var det noget andet.....

    Men - den bedste "sikkerhed" får du da ved at se på dine omgivelser: Er du dagligt i tæt kontakt med mange mennesker, og er der i den flok en del, der nu ligger? Tja, så har du nok fået noget i den retning.

    På den anden side florerer der jo altid på denne årstid en del influenzaagtige tilstande, så du kan da heller ikke vide dig sikker på, at det så er slut for dig i denne vinter.

    For år tilbage, da min datter var en lille pige, blev hun bare syg og syg og syg, og lægen mente, at hun simpelt hen fik raget samtlige influenzatyper, der florede den vinter til sig, så jeg lærte da den gang, at fordi man får en influnza, så er man ikke nødvendigvis fredet derefter.

    Jeg håber dog stadig at andre vil byde ind i denne debat - for et eller andet sted, så er det da underligt at ingen kan fortælle om deres influenza, når den nu er så udbredt lige nu.
  • Indstillinger
    Hej med jer

    Jo jeg vil da godt skrive herind.

    Jeg er den person der har skrevet tråden underneden og er faktisk lidt i samme båd.

    Jeg kan ikke give svar, søger det også selv, men jeg kan da komme med lidt facks.

    Jeg arbejder som pædagog på en stor skole, de sidste 3 uger der har influenzaen virkelig hærget. I sidste uge var den på sit højeste og i denne uge klinger det ud. Bare i min klasse har alle børn undtagen 3 ud af 24 været syge af influenza, med høj feber osv.

    Jeg har nu i 17 dage gået og været utilpas, det er dog lidt bedre nu, men med symptomer som hovedpine, ledsmerter, forkølet, hæs, mat i kroppen.... Det er ikke blevet til mere, så jeg vil da efterhånden selv sige at jo man kan godt få svage signaler. I mit tilfælde har jeg jo decideret siddet med influenzaramte børn på skødet ind til flere gange, og har ikke selv fået andet end det jeg har beskrevet ovenover. Nej så jeg er ved at tro på det må være sådan influenza'en også kan være for os voksne.

    Jeg vil også rigtig gerne have respons fra andre om det er det samme I oplever og tænker eller noget helt andet.

    MVH

    Anne
Log in eller Registrér for at kommentere.