Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Birvirkninger ved Fluoxetin

Redigeret 25 november, 2009, 13:36 i Åben debat om depression
Hej alle :)

Jeg var til lægen idag pga. jeg de seneste par måneder har lidt af meget svære humørsvingninger og har til tider haft en meget kort lunte. Samtidig havde jeg nogle gange have åndedræts besvær. Mig, min mor og lægen kom frem til at åndedræts besværet muligvis havde noget med min psykiske tilstand at gøre og vi besluttede sammen at jeg skulle prøve Fluoxetin.
Min læge sagde at der ikke ville være nogle bivirkninger, men da jeg så her til aften går ind for at læse om pillerne inden jeg indtager dem bliver jeg en smule skræmt. Jeg læser at mellem 1-10% kan få ukontrollerede vandladninger, abnorme drømme, impotens osv.
Mit spørgsmål er derfor om disse bivirkninger kun er der så længe jeg indtager medicinen eller om der er snakke om livsvarige mén? I så fald vil tage det til kraftig genovervejelse om pillerne er det rigtige for mig, eller om jeg skulle prøve at søge anden form for hjælp.
Jeg tænkte at der måske var nogle af jer der havde erfaringer på området, eller som selv havde prøvet medicinen og kunne fortælle om deres oplevelser med den!

Jeg har det bare virkelig skidt og det piner mig virkelig når mine udbrud går udover folk omkring mig, specielt mine rigtig gode venner og familie

Ved ikke om jeg har lagt den her tråd det rigtige sted i så fald må i bære over med mig!
På forhånd tak!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Niko

    Jeg hæfter mig ved, at du har skrevet, at du foruden humørsvingninger og kort lunte også har åndedrætsbesvær.

    Åndedrætsbevær er et ganske almindeligt symptom ved lav blodprocent. Dette er umiddelbart forståeligt, fordi der ved lav blodprocent er tale om mangel på røde blodlegemer, og når der er mangel på røde blodlegemer, vil der være problemer med at transportere ilt rundt i kroppen, med deraf følgende iltmangel og åndedrætsbesvær.

    Desuden er det sådan, at en lav blodprocent kan være årsag til psykiske forstyrrelser, herunder depression. En lav blodprocent får man, hvis man mangler jern, folinsyre eller B12-vitamin.

    Tog din læge blodprøver? Det er meget vigtigt, at man ved mistanke om depression får taget blodprøver, for at sikre, at depressionen ikke er forårsaget af mangeltilstande.

    Hvis din læge ikke tog blodprøve, mener jeg, at det er en ”ommer”. Det er også en god ide at få tjekket D-vitaminstatus ved samme lejlighed.

    Men hvad angår lægeordineret antidepressiv medicin, så er bivirkningerne værst i begyndelsen. De plejer at aftage i løbet af nogle uger, men enkelte af bivirkningerne har man, så længe man tager medicinen. Det gælder især problemerne med at have glæde af sex. Bivirkningerne stopper, når man ikke længere tager medicinen. Nogle midler kan dog være vanskelige at trappe ud af. Man kan få grimme ophørssymptomer, hvis man ikke trapper meget langsomt og forsigtigt ud. Men jeg kan læse mig til her på Netdoktor, at lige præcis Fluoxetin ikke har nævneværdige ophørssymptomer.

    Du skal altså ikke være bange for livsvarige mén af Fluoxetin.

    Personligt har jeg ikke gode erfaringer med disse lægeordinerede antidepressiver. Men jeg ved, at der er mange, der har gavn af dem. Jeg har selv brugt naturmedicinen perikon, der normalt ikke har bivirkninger.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej
    Jeg har selv taget fluoxetin i gennem snart 7 år med to korte pauser hvor jeg fandt ud af at jeg ikke kunne undvære det. Jeg havde få bivirkninger i starete af træthed og lidt uro i kroppen, har ingen nu og havde kun få de to gange jeg prøvede at trappe ud. Jeg har det godt nu og har for to år siden fået to velskabte tvillinger på medicinen. Fluoxetin er jo noget af det medicin der er testet i forhold til graviditet som ingen bivirkninger eller men skulle ha. Håber at du kan bruge dette til noget, tro på det og held og lykke med det.
  • Indstillinger
    Redigeret 29 oktober, 2023, 07:01

    Naturlige Antidepressiva - https://restilen.dk Jeg modtog min bestilling til tiden og pillerne virker rigtig godt.

Log in eller Registrér for at kommentere.