Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

B 12 mangel og status quo

Har efter jeg har fået den nye eltroxin fået b 12 mangel.Tallet er 30 hvor det skal ligge mellem 150 -800. Så meget for lavt.
Kender I også dette? Det er vist også noget der kan fælge med når man har en stofskitesygdom. Jeg er svimmel og synes at jeg tager et ekstra trin til siden hvilket bevirker at jeg går ind i ting. Jeg har stadig mange mavesmerter og er lige blevet henvist til en endokrinolog i Køge, da min læge ikke vil dosere et præparat hun ikke kender. Så afventer stadig en anden medicin. Håber dog at B12 vitaminindsprøjtninger hjælper lidt på det hele. Blev opmærksom på at det ikke kun behøver at være den nye medicin, men at andre ting også kan gribe ind i mit system.
Jeg har haft nogle dage hjemme men prøver dog at passe mit arbejde så godt jeg kan. Det kniber dog med at huske og koncentrere mig i længere tid.
Har I andre oplevet det med B 12...
tvillingen
«1

Kommentarer

• Hej Jonna
    Din svimmelhed og den lidt specielle gangart er typisk for en øresygdom, hvor balanceorganet er angrebet.
    Kontakt en ørelæge, du skal ikke have henvisning.
    Nu vil jeg ikke gå nærmere i detaljer med hvilken sygdom det drejer sig om, men jeg lider selv af den.
    Jeg var aktiv i en forening for denne sygdom, og vi gik allesammen på den specielle måde.
    Jeg har også B12 mangel og har også haft stofskifteproblemer, men det har ikke noget at gøre med det andet.
  • Jeg har prøvet indsprøjtning af B12. Man kunne mærke med det samme forbedring i kroppen. Derefter skulle jeg foretage shillings test, men mit sygehuset kunne ikke og Skejby manglede erfaring i 2004, således har jeg opgivet at fortsæte undersøgelser. Ellers har konstant jern mangel og lavt gemohlobin p.g.a. utætte nyre. Herom B12 indsprøjtning har været også i bunden, var sygemeld i 3 måneder, der var mistanke på kraftsygdom. Iår har fået tvillingepar og mit blodprocent samt B12 er på plads igen. Lægen siger at det er på grund af amning og fødsel, men vi se på tallene senere, mon det kommer ikke igen.
    B12 skulle tage jeg hver 3. måned i starten, det var for lidt. Bagefter blev det til hver måned en sprøjte, men så fik jeg ekstra 10 kilo, ellers tabte jeg på vægten.
  • Det med at have en fornemmelse af at gå ved siden af sig selv og rent faktisk ramme forkert ved trin og så videre er altså også en bivirkning af ny Eltroxin forlang øjeblikkeligt at få Euthyrox, det tager tid at justere sig ind men det er hele besværet værd. Man skal ikke leve et halvt liv. vh Petra
  • Da jeg første gang fik konstateret for lavt stofskifte (Hashimoto), fik jeg også konstateret B12-mangel. Jeg fik at vide, at de to ting ikke havde noget med hinanden at gøre. Jeg havde dog ikke tidligere lidt af B12-mangel. Siden har jeg jævnligt været for lavt på B12 - og får løbende indsprøjtninger. Jeg har også ofte jernmangel. Jeg er simpelthen så træt af læger, der skråsikkert udtaler sig om alt det, de rent faktisk ikke ved noget om! Det er da pudsigt, at vi er flere, der oplever B12mangel og jernmangel sammen med for lavt stofskifte - og at det så på ingen måde skulle ha noget med hinanden at gøre!!

Mht svimmelhed og gå ind i ting, så er det også noget jeg har oplevet det sidste halve år på Ny Eltroxin! Indimellem har jeg også let ved at tabe ting ud af hænderne- noget jeg ellers aldrig har haft problemer med. Sjovt, hvis det ikke også skyldes sygdommen...

Jeg håber virkelig, at lægerne i fremtiden vil blive mere lydhøre overfor vores forskellige gener - og ikke bare antage, at tingene ikke hænger sammen, som vi oplever dem, bare fordi de ikke kan bevise det.
  • Hej alle
    Jeg syntes lige jeg vil fortælle jer, at min mor fik konstateret perniciøs anæmi for ca. 20 år siden ( B12- mangel ) og nu husker jeg ikke.. hvor længe efter - den diagnose, at hun også fik for lavt stofskifte... men det har hun haft i mange år.
  • Ja hvis man læser Carsten Vagn Hansens skriverier omkring Hashimotos så er han ikke i tvivl om at man kan se B12 mangel og f.eks Cøliaki optræde sammen med Hashimotos. Nu har jeg ikke lige læst det for nyligt men jeg mener at der stod at det er hvis ens stofskiftesygdom er autoimmun så er det at man kan se andre autoimmune sygdomme optræde samtidig. Hashimotos og Graves er autoimmune stofskiftesygsomme. vh Petra
  • Ja, jeg har også fået at vide, at jeg har øget risiko for at få andre autoimmune sygdomme, når jeg har Hashimoto. Men jeg er blevet undersøgt for den autoimmune sygdom Perniciøs Anemi, som medfører B12 mangel - og den har jeg ikke. Alligevel har jeg jævnligt B12 mangel, så det kan åbenbart også optræde i anden form sammen med for lavt stofskifte....
  • Tak til alle jer der har svaret på mit indlæg om B 12. I går var jeg på apoteket og fik B 12 tabletter. Konstaterede at de var fyldt med farvestoffer som jeg ikke kan tåle bla E104. så nu har jeg atter kontaktet lægen i håb om snarest at få nogle indsprøjtninger.
    Har talt med flere på det sidste som får B 12 indsprøjtninger samtidig med at de har stofskiftesygdommen, så det er åbenbart en almindelig mangel.

MVH tvillingen
  • Til jonna54
    Arbejder på plejehjem hvor en del af de ældre får indsprøjtninger hv. 3.md med B12-vitamin- og so-su-assistenterne SKAL altid have adrenalin-sprøjte med sig , i tilfælde af at en får en allergisk reaktion med chok til følge. (Er ikke sket endnu). Så hvis du er allergisk : check med din læge alt hvad der er i en B12-indsprøjtning-der er jo altid tilført noget for holdbarhed osv.
    mvh krebsen
  • Hej.

Jeg har også b12 vitaminmangel og får også en sprøjte hver tredie måned,det har jeg også haft lige så længe som jeg har haft lavt stofskifte.

Albini.
Log in eller Registrér for at kommentere.