Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Lavt stofskifte, p-piller og uren hud

Hej,

Jeg er meget interesseret i at vide om der er nogen har erfaringer med at tage p-piller samtidig med stofskiftemedicin? Jeg tager pt. Diane Mite sammen med Euthyrox, da jeg overvejer om det er lettere at få reguleret stofskiftet hvis jeg ikke også tager p-piller.. Eller om det overhovedet gør en forskel når nu man har taget p-piller i lang tid (5 år)

Samtidig vil jeg også høre om der er nogen der samtidig har akne og lavt stofskifte? Og hvad i evt. gør ved dette?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ja, jeg tager p-piller samtidig med min behandling for for lavt stofskifte og har gjort det stort set alle de år, jeg har været i behandling. Så vidt jeg har fået forklaret, burde det ikke gøre det sværere at regulere stofskiftet, det er bare vigtigt, at du bliver justeret af en endokrinolog eller en læge, som er opmærksom på, at dine blodprøvesvar bliver påvirket af p-pillerne, og de derfor skal tage højde for det, når de 'læser' svar på blodprøver. Jeg har fået at vide, at det godt kan se ud som om dit stofskifte er lidt forhøjet pga. p-pillerne.
    Jeg har ikke problemer med decideret acne, men efter jeg gik over til Ny eltroxin har jeg fået mere uren hud. Jeg skiftede til Euthyrox i går - og er spændt på at se, om det også vil hjælpe på huden.
  • Indstillinger
    Okay. Det er godt at høre at du ikke har problemer med det. Jeg fik også mere uren hud, eller akne, da de nye eltroxin kom frem.

    Hvordan går det med din skiften til Euthyrox? Mærker du noget tid det? For 1 uge siden ca. skiftede jeg til Euthyrox. Har haft voldsomme bivirkninger, måske fordi de læger har startet mig ud med for stor en dosis. Nu er jeg selv gået halvt ned i dosis, og har fået det lidt bedre. Men har stadig en voldsom svimmelhed som hæmmer mig i hverdagen.
  • Indstillinger
    Jeg har taget Euthyrox i 4 dage nu, og jeg har ikke haft det så godt. Men det havde jeg jo heller ikke inden... har oppustet mave, mavekneb, er stakåndet og har trykken i hovedet, utilpas og træt, sover uroligt hvor jeg vågner hele tiden - og får nemt hjertebanken.... Men jeg håber virkelig, at det er et spørgsmål om tid, før det bliver bedre - bliver nødt til at tro på det! Jeg håber, det har hjulpet dig at gå ned i dosis? Jeg er meget imponeret over, at der er så mange, der kan mærke om de får for meget eller for lidt medicin, det har jeg svært ved at skelne imellem... har det bare skidt...
  • Indstillinger
    Hej Anne,
    Jeg har stadig bivirkninger efter at være gået halvt ned i dosis, men det er kun svimmelheden og lidt træthed jeg kæmper med nu. Så det har hjulpet. Indlægssedlen på Euthyrox er på tysk, men af hvad jeg kunne læse, stod der at man formentlig havde fået for stor en dosis hvis man mærkede hjertebanken. Og det mærkede jeg jo voldsomt og allerede en dag jeg gik ned i dosis efter aftog det. Jeg var også stakåndet men dette forsvandt også.. Det virker som om at folk går ned i dosis når de skifter over til Euthyrox. Måske bliver de optaget bedre og anderledes..
  • Indstillinger
    Kære Lavtstofskifte1
    Du er jo igang med at få indstillet dosis og er startet med en meget høj værdi for TSH, så dine symptomer kan nok ikke helt sammenlignes med de er indstillet korrekt på Eltroxin og så skifter over på Euthyrox.
    Dine tal er jo lidt "mystiske", men med den høje TSH værdi vil jeg formode (men det skal en expert afgøre!), at du skal længere op i dosis når din krop har vænnet sig til den dosis du tager nu.
    Mvh Peter
  • Indstillinger
    Hej med jer!
    Ført og fremmest er jeg meget lettet over at finde ud af, at jeg ikke er den eneste der døjer med underlige værdier i forbindelse med p-piller og medicin mod for lavt stofskifte. Jeg har taget Malonetta i snart et år (har også haft et andet, billigere mærke men kan ikke huske hvad det var).
    Jeg er født uden skjoldbruskkirtel og har fået eltroxin hele livet. Jeg har med den medicin aldrig haft nogen problemer og har altid haft et helt stabilt stofskifte. Indtil jeg flytter hjemmefra for at studere, hvor jeg begynder at tage de her piller. Men jeg bliver bekymret fordi mit stofskifte bliver meget højt (får hedeture, taber mig, hjertebanken) Min læge her valgte at regulere min dosis til 50 mg (hvor jeg før havde levet 100 % stabilt på 150 mg), fra den ene dag til den anden, hvilket man ifølge indlægssedlen for eltroxin ikke må grundet bivirkningerne. Men efter en måned med meget stort søvnbehov, næsten ingen appetit, sættes dosis (igen fra den ene dag til den anden (har hjertebanken, forøget appetit)) op til normal da jeg får nogle ret mystiske værdier efter blodprøve, men han siger, da jeg giver udtryk (og faktisk flere gange i løbet af det sidste halve års tid i forløbet) for min mistanke om p-pillers påvirkning af stofskifte, at 'det har de ikke hørt om før'. Her bliver jeg for alvor bekymret fordi problemerne netop starter efter at jeg har indtaget p-piller i perioden (det kan i øvrigt ses på mine værdier). Alligevel opfordres jeg til at blive ved med at tage dem. Men jeg vil ikke mere og har derfor besluttet at tage sagen i egen hånd ved at stoppe med at tage p-piller. Jeg har fået nok. Og nu har jeg endelig et udefrakommende bevis for at det ikke 'bare er mig', men at jeg kan gøre det rigtige ved at stoppe brugen af p-pillerne og få det godt med stofskiftet igen!
  • Indstillinger
    Jeg har fået Eltroxin i mange år, men aldrig regulære P-piller. Til gengæld får jeg hormonpiller for overgansgsalderen. Jeg får de bedste (og dyre) hormoner, og de virker godt sammen med Eltoxin, men da det nye stof for Eltroxin blev afløst af et andet, fik jeg gener. Jeg gik derfor tilbage til Eltroxin.
    For nylig gik jeg fra 100 mg. 7 dage om ugen til 5 dage, da mit stofskifte steg, og nu er det stabilt igen. i hvert fald for en periode, for min læge siger, at den slags oftest skal regulerer over årene.
    Jeg er dog lidt træt af, at jeg altid skal passe meget å min vægt, og jeg vejer komstant 8-10 kilo mere, end jeg gerne vil. jeg har ellers altid været meget slank som yngre, men da jeg fik Myxødem, tog jeg 12 kilo på, som altså aldrig er kommet helt af trods Eltroxinen.
Log in eller Registrér for at kommentere.