Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Operation

Redigeret 30 november, 2009, 04:04 i Endometriose
Hej

Jeg fik i går ved en scanning på Herlev sygehus konstateret en cyste på 10*10 cm på min højre æggestok. Da den er blodfyldt mener de der er tale om endometriose. Jeg skal opereres indenfor de næste 2 uger.
Jeg er super bange. naturligvis mest for om der er noget ondartet i den - men også bare fordi at gynækolgen remsede et rædsels scenarie frem med fjernelse af hele underlivet - eller noget af tarmen og medflg stomi. Ja som hun sagde var det jo bare i det værste tænkelige scenarie - men skulle jo nævne det for mig - pyh nu er det næsten det eneste jeg kan huske fra samtalen...

Er der nogen herinde som har prøvet det og som kan berolige mig lidt?

Jeg er 39 mor til 3 og bortset fra lidt smerter i starten af mens (før jeg fik børn havde jeg vanvittige smerter) lange menstruationer med meget blødning og lidt ondt når jeg skal på toilettet har jeg ingen ubehag haft.

Når man sådan går og bliver nervøs er det rart at høre fra andre der er kommet igennem det...
Håber nogen har lyst til at skrive lidt :-)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Redigeret 17 november, 2009, 04:48
    hej
    jeg skriver til dig fordi jeg håber vi ku støtte hinanden lidt. jeg er 40 år og mor til 2 drenge. jeg har netop i fredags, efter12 ugers frem og tilbage fået bekræftet jeg har en cyste på 4x5 cm. lægerne sagde også noget om at fjerne v. æggestok... jeg går også og venter på at blive indkaldt til operation inden for 14 dage på herlev sygehus.jeg ved ikke om du har overskud til også at høre min om min situation, så derfor holder jeg igen med at fortælle vil ikke være en byrde oveni din frygt, men jeg forstår den 100% jeg har i øvrigt fundet nogle svar rundt omkring på forskellige hjemmesider det ku du jo også forsøge:-)
    hilsen Majken
  • Indstillinger
    Hej

    Jamen så er vi da lidt i samme båd må man sige... Det er absolut ikke morsomt - man går bare og venter nu og vil bare have det overstået i en fart...
    Der er ligesom ikke rigtigt noget der hjælper på ens ængstelse andet end at få vished... Jeg har talt med et par stykker som kender nogen som kender nogen der har haft "noget lignende" og alt er gået godt - desværre har jeg jo så også siddet og slugt alt jeg kunne finde på nettet og læst en frygtelig masse skrækhistorier - kan IKKE anbefales - derfor ville jeg super gerne høre fra nogle som det var gået fint for :-)

    Måske kommer vi på samme stue :-)

    Lad mig høre fra dig hvordan det skrider frem.
  • Indstillinger
    hej igen.
    ifølge info omkring operationen og alt det der står der at man dagen inden operationen skal møde narkoselægen m.fl. så det håber jeg også at jeg skal. det skal du vel også?? et lille råd, jeg er allerede begyndt at skrive spørgsmål ned til denne samtale så der ikke er noget jeg glemmer. ventetiden er så svær og jeg håber hele tiden at der er svar fra sygehuset hver eneste gang jeg går i postkassen.
    du må også lade mig vide hvordan det går dig:-)Majken
  • Indstillinger
    hej

    Jeg står ligenu og skal opereres i morgen, men men når jeg er frist igen kan jeg sagtens hjælpe med spørgsm ang. stomi og cyste. I skal ikke tage det så tungt det er i værste tilfælde og noget de skal sige til jer. Jeg havde selv en cyste , men vil ikke skrive en masse her for at skræmme, men synes det er godt lægerne er opmærksomme på det. Det vigtigste er at de opdager hvis der sker noget, det gjorde de ikke ved mig. Så i skal sige til hvis i får det skidt og være opmærksom på feber efterfølgende. HVis det går godt til op. så er det et lille indgreb hvor i kan komme hjem samme dag eller dagen efter. I skal så være min. sygemeldt i 1 uge. Dagen før op. skal i møde ind hvor i får taget blodprøver og taler med narkoselægen. Og så skal i også faste fra dagen før. Men i må gerne tage hjem om natten og møde fastende næste dag!
    Håber dette kan hjælpe lidt ellers er i velkomne til at skrive til min mail. Spørg endelig om alt:= karina62@hotmail.com
  • Indstillinger
    Hejsa
    så har jeg endelig fået en tid jeg skal til samtale mandag og opereres tirsdag. mit problem er at der ikkeer nogen der har sagt noget om hvilken slags cyste det er, og det skræmmer mig. tror i det er noget jeg kan få af vide mandag??
    :-) Majken
  • Indstillinger
    som om jeg ike er nervøs nok så har sygehuset llige ringet de er nød til at flytte min tid til samtale i morgen og op torsdag. det går ret stærkt og jeg er ret nervøs. nogle gode råd??
    majken
  • Indstillinger
    Hej

    Tak for alle svarene. Jeg fik endelig brev om hvornår jeg skulle ind - på onsdag d. 2. og forhåbentligt opereres dagen efter.. jeg er stadig supernervøs - det er lidt forskelligt hvad der skræmmer mig mest - at skulle opereres eller om der kan være andet i cysten end blod... men jeg prøver at være så positiv som muligt...

    Majken - jeg glæder mig til at høre hvorledes det er gået - du kommer da hurtigt til. Det bliver godt for dig at få vished.

    Kh
    LM
  • Indstillinger
    Hej LM
    ja nu skal du bare høre. det hele gik jo ret hurtigt, jeg blev opereret i torsdags kl. 8.15 og var hjemme igen 13.45 så jo det hele er gået meget hurtigt. det bedste af det hele r at jeg ikk ehavde nogen cyste, det viste sig at det er sammenvoksninger.... formentlig efter en underlivsbetændelse fra 88. alt dette har undret mig meget men kan bedre forstå de niv, med mere. jeg er meget lettet over der ikke er nogen cyste for puha hvor var jeg bange og nu kan jeg ligesom se frem af uden frygt.... dog skla der altid være lidt øv... de der sammenvoksninger kan man godt få igen og igen, men det håber jeg virkelig ikke.... jeg vil lige lade dig vide at de var så proffesionelle og forklarende og svarede på alle spørgsmål både lægerog sygeplejepersonale. det var på dagkirugisk afd jeg var. jeg håber og ønsker dig ro og held og styrke.
    Majken
  • Indstillinger
    Jeg blev opereret i torsdags af Jens Kristensen på Glostrup. Kom på bordet ved middagstid, fik fjernet endo og arvæv flere steder. Kom først hjem fredag eftermiddag da jeg var dårlig af narkose/morfin bagefter. Selve operationen var ikke slem. Har ikke haft særlig ondt i underlivet efter. Kan dog ikke grine uden at jamre. Det værste har været luft i ryg og skuldre. Det er ved at være væk nu. Varmepude kan anbefales.
    Fik to ugers sygemelding.
Log in eller Registrér for at kommentere.