Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Allergi overfor alkohol?

Redigeret 20 juli, 2010, 15:11 i Allergi
Hei, ville høre om der er nogen der kender til dette?
Ofte når jeg drikker alkohol ender jeg med at nyse og få rindende øjne.
Der er visse former for alkohol der altid fremkalder dette, f.eks. har jeg lært at vodka baserede drikke skal jeg holde mig fra, hvorimod det ser ud til at gå bedre med rom baserede drikke og cider. Men selv hvis jeg holder mig til de to sker det nogle gange at jeg sidder der med rindende øjne og nyser.. Det er temmelig irriterende og kan virkelig ødelægge en aften..
Er der andre som har oplevet noget lignende? Eller nogen som ved om det er noget man kan gøre noget ved?
Jeg er 24 år gammel nu, og så vidt jeg kan huske har det ikke været der fra starten, mener jeg begyndte at prøve a t drikke da jeg var 16 men der var ingen problemer, tror først det er kommet omkring da jeg var 18.

Hilsen Trine

Kommentarer

• Hej Trine!
    Din beskrivelse kan jeg absolut genkende fra mit eget liv!
    Jeg er 18 og har i et par år haft støvmideallergi, dog uden rigtig at være generet af det. Min allergi er taget kraftigt til i løbet af det seneste halve år, efter at jeg fik lavet en hennatattovering på en ferie i sommers (dum som jeg er). Dette var jeg meget allergisk overfor.
    Idag får jeg ofte dagligt mindre eller større nyseanfald, rindende øjne, løbende og kløende næse. Præcis hvad jeg er allergisk overfor nu, er jeg meget i tvivl om. Men de allerværste nyseanfald jeg har fået har været i forbindelse med alkohol. Jeg har endnu ikke lagt mærke til om det er helt specifikke former for alkohol det drejer sig om. Men som du selv beskriver, har jeg heller ikke lidt af det altid. Først her på mit 18. år.
    Mht. mine alkohol-nyseanfald, mistænker jeg min iforvejne allergi og evt. nye allergi siden hennatattovering og/eller helt andre allergier. Har du været udsat for nogle produkter eller miljøer indenfor de seneste år hvor du kunne have udviklet en "ny" allergi eller en bestemt overfølsomhed?
  • Når man har allergi kan man være "histamin-følsom". Histamin dannes når fødevarer eller drikke gærer og også hvis de går i fordærv. Alkohol har gennemgået en gæringsproces og kan derfor indeholde histamin.

Jeg havde selv problemet for nogle år siden, og fandt dengang ud af, at f.eks. whisky, cognac og andre typer alkhol, som har en lang fremstillingstid var værst. Derimod kunne jeg godt tåle en ren snaps og hvidvin. Det var ikke en allergi, men en intolerance pga andre allergier.

Mit problem løste sig ved, at jeg via lægerne fandt ud af alle de ting, jeg var allergisk overfor, og så fik jeg styr på det. Idag kan jeg tåle næsten alle former for alkohol, dog kan jeg stadig reagere med eksem når jeg drikker (billig) rødvin.
  • Jeg har også problemer med at få en ubehagelig reaktion når jeg drikker bare det mindste smule alkohol. Få genstande og jeg får en migrænelignende hovedpine og ofte også kvalme, og så er festen som regel slut for mit vedkommende.
    Jeg har ikke kunne identificere hvilken type alkohol der skulle være, for det optræder både ved rødvin, øl og andre alkoholiske drikke. Det gode er, at jeg altid kan køre hjem fra fest, men det er irriterende aldrig at kunen drikke lidt i godt socialt lag. Så jeg søger også efter forklaringer, og måske en måde at undgå hovedpinen mm på.
  • Jeg kender en som har haft det samme problem som dig, da hun drak alkohol (alle former for alkohol) så fik hun allergiske reaktioner, men det gik over efter 3-4 år.
Log in eller Registrér for at kommentere.