Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kan nogen hjælpe mig?

Redigeret 19 november, 2009, 14:46 i Hjerteproblemer
Jeg er ny herinde men håber nogen kan hjælpe mig. Jeg fik for få uger siden pludselig et blackout - hvor jeg ikke kunne styre mine bevægelser -t abte gaflen ud af hånden, spildte helt vildt og talte sort. Bagefter kunne jeg intet huske. Blev indlagt. Alle neurologiske prøver var fine, det samme var blodprøverne og CT-scanningen. EKG var lidt "abnormt". Mit blodtryk der plejer at være højt var meget lavt - ca. 90/55 - min puls var
130. Og blodtrykket er stadig så lavt. Min puls svinger meget i hvile, kan ind imellem nemt være 150 uden at jeg anstrenger mig.

Jeg har det ellers okay - er lidt træt og lidt "underlig i hovedet" men arbejder som sædvanlig.

Det skal siges at jeg gennem mange år har gået med et ekstremt højt ubehandlet blodtryk (180/120) inden jeg fik det konstateret og behandlet.

Hvad kan der mon være galt?

Kommentarer

  • Indstillinger
    du spørger hvad der kan være galt --dit blodtryk er meget uregel mæssigt

    det er klart at det mærkes i din krop ----så du må gå til din læge og få styr på det ----men der findes så meget forskellig medicin så hvad der er godt for den ene er måske godt for den anden ----jeg har selv haft svært ved at få mit blodtryk stabilt --har prøvet forskelligt medicin ---og går til kontrol -hver 4 måned ---jeg har også et apperat så jeg tjekker tit selv mit blodtryk---
    så du må blive ved indtil du selv kan mærke det er godt ---alt for mange patienter er alt for pasive --og tror at lægen ved alt
    RADIO DOKTOREN---VANG HANSEN ---sagde tit at man skal være sin egen doktor --og åbne munden --for det hjælper lægen til at finde frem til den rigtige behandling
  • Indstillinger
    Jo jeg ved godt jeg kan tjekke mit blodtryk og eg er i behandling hos lægen
    Detvar ikke så meget det jeg tænkte på - det var mere om nogen havde en ide om HVORFOR man får et sådant blackout og HVORFOR mit blodtryk på engang falder med 50 og HVORFOR mit puls pludselig bliver meget høj.

    Nogen ide om det?
  • Indstillinger
    Hej Snehvid
    Dette er IKKE skrevet for at skræmme dig...... Men det er en vigtig faktor
    Jeg syntes ik' det er rigtigt at du "bare" skal accepterer din situation.
    Stod jeg i lignende situation ville jeg ikke tøve med at rekvirerer en ambulance.
    Som du beskrev det var som at se min mor da hun fik en lille blodprop i hjernen.
    Grunden til mit valg er følgende:

    Nedenstående er kopieret fra hjernesagen.dk
    Lær hvordan du opdager en blodprop i hjernen – og undgå alvorlig hjerneskade
    Hvert år får ca. 3.000 danskere et forvarsel om en blodprop i hjernen. Det er grunden til, at HjerneSagen i 2009 gennemfører en informationskampagne om symptomer, hvor formålet er at lære danskerne om symptomerne, og hvad man skal gøre, hvis man selv eller en i omgivelserne oplever et eller flere symptomer.



    Ca. 12.000 mennesker rammes hvert år af en blodprop eller blødning i hjernen – eller sagt på en anden må de – hver 7. dansker rammes på et tidspunkt i livet af en hjerneblodprop eller hjerneblødning. At blive ramt i hjernen er en meget alvorlig sag, der ofte ændrer den ramtes og familiens liv drastisk.



    Kender du symptomerne på blodprop i hjernen?

    Hvert år får ca. 3.000 danskere et forvarsel om blodprop i hjernen. Forvarslet viser sig ved en række symptomer, som kan være helt små signaler fra kroppen. Hvis man kender symptomerne og reagerer på dem, kan man minimere risikoen for en ny hjerneblodprop.



    Man skal være opmærksom på følgende symptomer, der alle kan opleves pludseligt og kortvarigt – og som derfor er nemme at ignorere:

    lammelse i arm
    lammelse i ben
    pludselig opstået talebesvær
    føleforstyrrelse
    tab eller delvist tab af synet
    lammelse i den ene side af ansigtet – man kan fx opleve at mundvigen hænger
    balanceproblemer
    synkebesvær


    Hvad skal man gøre?

    Hvis man selv eller en i omgivelserne oplever et eller flere af disse symptomer skal man straks ringe 112. Tøv ikke – det kan redde liv.

    Mange bekymrede tanker.
    Rita
  • Indstillinger
    KÆre Rita

    Tak for dit svar. Jeg forstår godt hvad du siger og jeg bekymrer mig også selv.
    Kan bare ikke helt tro at det er en blodprop for jeg havde jo ikke lammelser og min mund "hang" ikke i den ene side. Men selvfølgelig kan jeg jo godt have nogle lammelser i og med at jeg tabte gaflen og ikke kunne tale "ordentligt".

    Jeg får svar på en masse prøver i morgen så er jeg forhåbentlig klogere.
  • Indstillinger
    Hej

    Jeg har en veninde, som pludselig under et måltid lavede grimasser. Hun kunne intet huske bagefter. Det var en lille blodprop.
    Hun får blodfortyndende medicin nu.
  • Indstillinger
    Hej Snehvid

    På den anden side hører man jo om folk, der bare falder om, uden at der er noget videre galt. Om Enhedslistens Johanne Schmidt Nielsen, der begyndte at snakke sort på Folketingets talerstol og faldt om i armene Tom Behnke, sagde man, at hun nok havde fået for lidt væske.

    http://nyhederne-dyn.tv2.dk/politik/art ... 5.html?rss

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej

    Er netop kommet tilbage fra hospitalet - med en diagnose. Jeg har haft en blodprop der er passeret.

    Så nu har jeg svaret på plads. Tak for jeres kommentarer
  • Indstillinger
    Hej Snehvid

    Det gør mig trist at høre det var en lille blodprop, men jeg er glad for på dine vegne at den passerede.

    Pas godt på dig selv.
    Knus. Rita
Log in eller Registrér for at kommentere.