Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Jobsøgning - CV - firmakultur ...... versus "alder"

Det her indlæg indeholder 2 punkter jeg godt vil debattere.

Jeg er 48 år
Jeg er ledig og jobsøgende

1) Skal man skrive sin alder i et CV -hvorfor / hvorfor ikke ?
og nej jeg skriver den ikke i selv jobsøgnings brevet ...men skal den stå i CV hvis man tænker åh åh så går det ikke når der står 48 istedet for 38?

2) I nogen firmaer syns de det er ok at smække en op på opslagstavlen med navn alder hvad man har lavet før eller sende en mail rundt med samme oplysninger osv.....det syns jeg er p...irriterende og frækt - simpelthen grænseoverskridende og de mangler kun at skrive hvad man vejer?
hvorfor skal ALLE vide ens alder og ikke kun arbejdsgiver ? Hvorfor har de ret til det?

Hvorfor f...kan man ikke bede dem lade være uden at genere dem?

Kommentarer

  • Jeg går ud fra, at dette handler om en rigtig "kvindeting": En kvindes alder taler man ikke om?

    Jeg har altid fundet, at det er noget frygteligt ævl, for hvorfor kan man ikke stå ved sig selv, og dermed også sin alder??

    Ligegyldigt hvor mange regler, der er omkring hvordan man må sætte en stillingsannonce op, så har arbejdsgiveren for det meste en helt klar holdning til den kommende medarbejders køn, kompetencer og i hvilken aldersgruppe personen skal tilhøre for at falde harmonisk ind i den pågældende arbejdsplads. Det betyder meget på mange arbejdspladser, at bestemte aldersgrupper er repræsenteret, og i disse tider, hvor der kommer mange ansøgninger til hvert job, er det yderst vigtigt at man i den korte ansøgning "sælger" sig selv bedst muligt, og giver relevante oplysninger om sin baggrund og altså også alder, for hvis arbejdsgiveren skal sidde og lede efter noget så enkelt, hvis det har betydning for det pågældende job, så ryger man hurtigt over i bunken, der hedder "uden interesse." Og det er da surt at blive fravalgt til et job, man virkelig gerne vil have, fordi man ikke vil stå ved sin alder.

    I det vedlagte cv vil det vel fremgå tydeligt om man er 38 eller 48 år; jeg mener, det er vel de færreste, der har påbegyndt en uddannelse/arbejde som 8-årige?

    De fleste af os ser også ud til at have den alder man har, heldigvis, og er det ikke nogel ævl, den der med, at hvis man skal gøre en kvinde glad, så skal man skynde sig at trække et antal år fra den alder, hun ser ud til at have, og sige, at hun ser meget yngre ud, end hun rent faktisk gør? Og når den "gættende" så får at vide, at man altså er en del ældre, så skal den "gættende" slå hænderne sammen og sige "Næhhh, det ville jeg aldrig have gættet!"
    Hvad skal vi dog bruge den slags løgn og falskhed til?? Ja, det handler vel om kunstig smiger, men det kan man vel ikke bruge til noget i en jobsituation?

    Mht. at oplyse ens fremtidige kolleger om den nye medarbejder, hvad vedkommende har lavet før og hvor gammel personen er, ser jeg altså heller ikke som et problem, tvært i mod ser jeg det som en udmærket firmapolitik, at man ved lidt om de mennesker, man skal tilbringe rigtigt mange timer fremover sammen med.

    Hvis man helt fra starten står frem som den person, man nu en gang er - også mht alder, så vil man også stå stærkere end den person, der ikke vil det.

    Og i øvrigt, hvis det har relevans for jobbet, så kan jeg heller ikke se, hvorfor ens vægt skal være en hemmelighed. De fleste mennesker kan sagtens gætte sig frem til et rimeligt bud på både alder og vægt, så hvorfor så forsøge på "kvindevis" at skjule det?
  • Ansøgningen er et salgsbrev og behøver ikke efter min mening indeholde alder. Derimod bør det stå i CV'et- fødselsår. Som 48 årige sælger man sig selv på erfaring. Formålet med en jobansøgning er jo at komme til samtale og til det gælder alle anstændige og pæne kneb, man skal bare ikke fremstå som en løgnhals ved samtale, så taber man da det potentielle job.

    Ifølge persondataloven må personlige data ikke sendes rundt via mail og net uden ejerens tilladelse.Disse data skal være destruerede efter en måned. Papirudskrift af data må godt fordeles, blot modtageren opbevarer dem utilgængeligt for ikkevedkommende. (aflåst skuffe eller skab).

    Held og lykke med jobsøgningen - fik selv nyt job i en alder af 57, netop fordi jeg var en gammel rotte i faget.
  • Jeg beklager, at jeg øjensynligt har misforstået noget her. Trådstarter gjorde udtrykkeligt opmærksom på, at hun ønskede en debat, men når hun ikke selv melder tilbage, så kan det jo være vanskeligt.

    Mit indlæg var i alle højeste grad et indlæg til debat, og altså ikke noget, der som sådan skulle stå uden "samtale".
Log in eller Registrér for at kommentere.