Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Allergi overfor kviksølv/amalgam i tandfyldninger.

Redigeret 16 december, 2009, 16:41 i Allergi
Hej. Jeg har idag fået konstateret af en øre-næse halslæge at mine slimhinder
i næse og bihuler er hævede og kan derfor ikke lukke slim osv. ud. Så jeg døjer meget med hovedpine, synsforstyrrelser og nedsat hørelse.
En mulighed var at jeg er allergisk over for mine 12 stk. tandfyldninger som
består af kviksølv/amalgam. Så det skal nu undersøges. Men en ting er sikkert at hvis denne metalart kommer ud i naturen, så er det farligt for miljøet. Hvis nogen kender noget til dette, hører jeg gerne om det.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Ivan

    Det er godt, at der er nogle, der vil anerkende, at kviksølv muligvis kan være årsagen til dit problem. Man plejer dog ikke at tale om kviksølv-allergi, men om kviksølv-forgiftning. Du skriver, at kviksølv er farligt ude i det omgivende miljø. Ja, det er rigtigt. Og det er derfor højst besynderligt, at der er sundhedspersoner, der mener, at det ikke er noget problem, at folk går rundt med kviksølv i munden.

    Jeg kan sagtens give dig links til Internetsider, hvor kviksølvforgiftning omtales. Men dels taler du jo om allergi, og dels plejer der at være en bruger ved navn Brugernavn1, der ved god besked om disse ting, og som plejer at reagere med det samme, når kviksølv kommer på tale her i debatten.

    Du skriver, at det nu skal undersøges, om dine problemer kan stamme fra kviksølv. Hvad går den undersøgelse ud på?

    Når jeg spørger, så er det, fordi jeg selv har adskillige amalgam-plomber i munden. Her i forsommeren forsøgte jeg at blive undersøgt for kviksølvforgiftning på en privatklinik, men jeg fik at vide, at det ikke rigtig kunne lade sig gøre, fordi det stof, der skulle bruges til undersøgelsen, ikke er lovligt i Danmark. Hvordan bliver du undersøgt?

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Det vil jeg helt sikkert orientere om når jeg ved noget mere.
  • Indstillinger
    Der kan testes med en MELISA test. Se www.MELISA.org
    Alternativt kan der testes med en hudtest (en patch-test), men den er ikke ligeså specifik.
  • Indstillinger
    Hej Brugernavn

    Når jeg er så interesseret, skyldes det, at jeg i forsommeren fik en tid hos en ortomolekylær læge. Det problem, som jeg søgte hjælp til, var træthed og forhøjet blodtryk. Jeg var interesseret i at vide, om mine problemer kunne skyldes tungmetaller. Jeg har flere store amalgamplomber i tænderne, og jeg har desværre igennem adskillige år spist mad, der var lavet i gryder af aluminium.

    I den periode, der gik, fra jeg havde bestilt tid hos denne læge, indtil den dato, hvor konsultationen skulle finde sted, fandt jeg tegn på, at min træthed kunne være en bivirkning ved min blodtryksmedicin. Men jeg var stadig opsat på at høre lægens mening om mine helbredsproblemer og ivrig efter at blive undersøgt for tungmetaller.

    Denne læge reklamerer faktisk både med en Melisa-test og med en fuldblodsanalyse, hvor man bliver undersøgt for niveauet af næringsstoffer og for niveauet af giftige mineraler. Så jeg var fuld af fortrøstning, da jeg ankom til hans konsultation.

    Desværre mente lægen ikke, at det var nogen god idé at undersøge mig for disse ting. Han anbefalede mig at gå direkte i gang med at fjerne tungmetaller fra min organisme!

    Jeg foretrak at få foretaget en undersøgelse først, så vi kunne se, hvor slemt problemet var. Men lægen forklarede mig, at det stof, der skal bruges til undersøgelsen, ikke kan fås i Danmark. Hvis jeg ønskede den undersøgelse, skulle jeg selv tage til Tyskland og købe stoffet.

    Det kunne jeg sådan set godt have gjort. Hvad gør man ikke for sit helbreds skyld? Men lægen virkede ikke overbevisende på mig. Jeg havde simpelthen ikke tillid til ham. Jeg synes, at det er underligt at reklamere med undersøgelser, som ikke kan lade sig gøre, med mindre patienten selv henter noget i Tyskland, som skal bruges ved undersøgelsen. Hvis tingene hænger sådan sammen, kan han i det mindste orientere folk om det på sin hjemmeside, sådan at han ikke giver folk falske forventninger. Jeg blev dybt skuffet.

    Sådan gik den konsultation, som i øvrigt kostede 1000 kr. Jeg har stadig ikke fundet ud af, om mine problemer skyldes tungmetaller. Min træthed er dog blevet noget mindre, efter at jeg har fået overtalt min læge til at udskrive kalium-tilskud til mig.

    Så vidt jeg ved, var det samme læge som ham, du konsulterede. Jeg undrer mig over, hvordan du kunne få denne Melisa-test, når jeg ikke kunne. Var du i Tyskland for at hente det stof, der skulle bruges ved undersøgelsen. Havde du tillid til manden?

    Jeg håber, at du vil besvare mine spørgsmål.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Kameliadame

    Det er svært for de orthomolekylære læger at arbejde, når myndighederne står på nakken af dem, og desværre medfører dette, at test og behandling for tungmetalforgiftede patienter bliver både dyr, kringlet og besværlig, således, at patienterne evt. bliver nødt til selv at hente kelaterende medicin i Tyskland
    Der er ikke stor forståelse hos myndighederne for de orthomolekylære lægers arbejdsmetoder.
    Som jeg ser det, så mangler den offentlige danske lægestand den faglige baggrund i biokemi for at forstå tungmetalproblematikken og dermed også for de orthomolekylære lægers arbejdsmetoder.
    Endvidere er det således, at de offentlige sundhedsmyndigheder samarbejde tæt med lægemiddelindustrien, som med stor effektivitet arbejder på at eliminere alle konkurrenter.
    Har du være inde på denne hjemmeside: www.tungmetal.dk , som er oprettet af en tungmetalforgiftet patient?

    Med de bedste hilsner
  • Indstillinger
    Hej Brugernavn

    Ja, jeg havde i forvejen søgt oplysninger på diverse hjemmesider. Jeg havde læst, hvad du og andre har skrevet forskellige steder, og jeg havde også kigget på www.tungmetal.dk.

    De oplysninger, jeg havde læst, var jo netop årsagen til, at jeg ville vide, om jeg havde/har problemer med tungmetaller.

    Den pågældende læge brugte en del tid på at kritisere myndighederne. De vilkår, der er gældende for ortomolekylære læger, er altså ikke noget, jeg har ansvar for, så derfor var jeg træt af at høre på al den negativitet. Når jeg komme til en læge, ønsker jeg at blive orienteret ud fra de vilkår og muligheder, der findes. Jeg ønsker en ærlig og redelig vurdering af, hvad der ville være det bedste at gøre i netop min situation.

    Det er da muligt, at det var forkert af mig, at jeg ikke tog til Tyskland og hentede det stof, der skulle bruges ved undersøgelsen. Men du må tænke på, at jeg var meget afkræftet og udmattet. Et sådant projekt virkede totalt uoverskueligt i min situation. Når jeg desuden havde en fornemmelse af, at jeg ikke fik en overbevisende vejledning, som jeg kunne stole på, men derimod en masse negativitet, så er der vel ikke noget at sige til, at jeg på daværende tidspunkt vurderede, at projektet lød lige lovlig langt ude. Og tilmed meget dyrt!

    Man kan sagtens rejse langt og bruge mange penge, hvis det gælder ens helbred. Men man må samtidig have en tro på, at man gør det rigtige. Og den pågældende læge virkede absolut ikke tillidvækkende.

    Jeg har fået det bedre, efter at jeg er begyndt at tage (et større) kaliumtilskud, så jeg vil nok ikke gøre mere på nuværende tidspunkt. Lige for tiden er det min plan at bruge mine få midler på at leve og få noget ud af livet, men det kan jo godt være, at jeg på et senere tidspunkt godt vil vide, om jeg rent faktisk er syg på grund af tungmetaller :o)

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Kameliadamen

    Jeg tror, at du har været for utålmodig.
    Mon ikke at Dimaval ikke sendes fra et tysk apotek, når der foreligge en lovlig dansk recept ?

    Men vi er jo forskellige og kemien skal helst passe patient og læge imellem.
    Måske er det svært at virke faglig dygtig og tillidsvækkende, som læge, hvis ens gebrokne danske sprog er svært for patienten at forstå.

    Held og lykke med dine beslutninger.
    Med de bedste hilsner
  • Indstillinger
    Hej Brugernavn

    Jeg er helt sikker et meget tålmodigt menneske. Det, der tog modet fra mig, var, at det ud fra lægens forklaring ikke rigtig var muligt at blive undersøgt for, om mine problemer skyldtes kviksølv eller andre tungmetaller, fordi det stof, der skulle bruges ved undersøgelsen ikke kan fås i Danmark. Lægen gjorde ikke noget for at vejlede mig i, hvordan jeg kunne få fat i stoffet, andet end at sige, at jeg selv kunne tage til Tyskland og hente det.

    Det er muligt, at stoffet kunne sendes fra Tyskland, men som du ved, bliver pakker fra udlandet, der mistænkes for at indeholde medicin, grundigt tjekket af myndighederne, og meget bliver konfiskeret.

    Under alle omstændigheder blev ansvaret helt og holdent overladt til mig, og det kom bag på mig, når der var tale om en undersøgelse, der blev tilbudt på den pågældende læges hjemmeside. Jeg syntes ikke, at det virkede seriøst.

    Og nej, der var helt sikkert ikke nogen god kemi mellem os. Der var meget lang ventetid i et støjfyldt og kaotisk venteværelse, så derfor jeg var totalt udmattet, da det omsider blev min tur. Lægen var ret irriteret over, at jeg var så afkræftet. Men en læge må jo ligesom være vant til, at de mennesker, der søger læge har helbredsproblemer. Det er faktisk derfor, de søger læge.

    Jeg synes ikke, at den pågældende læge taler gebrokkent. Men en lille smule mere tålmodighed fra hans side, hvis der er et enkelt ord, som patienten ikke lige forstår straks, kunne være gavnligt. Jeg blev i hvert fald meget forskrækket over hans irritation.

    Ud fra betegnelsen ”holistisk”, som bliver brugt ved markedsføringen, havde jeg forventet at blive modtaget på en mere venlig, åben og imødekommende måde. Men sådan var det ikke, desværre.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej. jeg døjer stadig væk med hovedpine, træthed og er nu også begyndt
    at få nogle sitrene ture (smårystelser) over hele kroppen.
    Men er blevet færdigbehandlet med undersøgelser osv. ved ØNHlægen og han siger at det er slimhindeallergi i bihulerne, men man ved ikke hvad det kommer af. Jeg skal bare tage NASONEX for at prøve at holde det nede. Og
    han tror ikke at det skaber hovedpinen. Men det tror derimod en Holistisk tandlæge som jeg har snakket med. Men det vil koste ca. 27.000kr. at få
    alle mine tandfyldninger lavet om til plast. Min almindelige tandlæge tror ikke på at det er tandfyldningerne og sagde at jeg hjernedød hvis jeg fik dem
    lavet om........... Så hvad skal man tro.
  • Indstillinger
    Hej Ivan

    Prøv at se www.tungmetal.dk
    Jeg ville begynde med en MELISA test www.MELISA.dk
    Hvis den er positiv, hvilket vil sige, at du er allergisk overfor kviksølv eller andre metaller fra dentale materiale, så gælder det om at sanere efter sikkerhedsprincipper, så du ikke bliver ekstra belastet af tandlægebehandlingen og derefter behandles med afgiftningsmidler.

    Er du ikke allergisk overfor kviksølv, så må du gå videre og blive testet for kronisk kviksølvforgiftning (og andre tungmetalforgiftninger).
    Træthed, hovedpine, allergier og sitren kan sagtens være symptomer på kronisk kviksølvforgiftning.
    Har du en kronisk forgiftning med et eller flere tungmetaller, så er behandlingen som ovenfor.

    Hvis du hverken er allergisk eller tungmetalforgiftet, så er der ingen grund til at få saneret mundhulen for amalgam.

    Almindelige læger og tandlæger mangler ofte viden om kronisk kviksølvforgifning.

    Du kan forhøre dig om prisen på sanering hos et par tandlæger mere. Det lyder dyrt.

    Held og lykke med jagten på årsagen / årsagerne til dine symptomer.
Log in eller Registrér for at kommentere.