Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

23 år diskusprolaps. Forsikring/Revalidering

Redigeret 11 oktober, 2010, 08:58 i Diskusprolaps
Hejsa.

Jeg er en fyr på 23 der har fået en diskusprolaps i lænden.

Jeg har altid været aktiv fodbold,løb,styketræning mm. Men kom desværre ud for en ulykke da jeg trænede squat i motions centeret.

Efter 1½ måned og en MR scannig fik jeg svaret fra min kiropraktor at det var en diskusprolaps.

Spørgsmålet er så hvad jeg gør nu??

Jeg er lige startet på en 2 årig efteruddannelse, fordi der ikke var noget arbejde at få.

Da jeg meldte mig ind vidste jeg ikke at der var tale om en diskusprolaps, så har endnu ikke søgt om en revalidering, er det så forsent nu??

Kan man få noget støtte et andet sted fra ?? Såsom fritids/ulykkeforsikring el.

Det er jo ikke så let at finde noget arbejde ved siden af studiet når man samtidig har en diskusprolaps.

Så hvis man kunne få noget hjælp et andet sted fra ville det bare være dejligt, for der går jo nok lang tid før man er helt på benene igen.

Håber jeg kan få nogen svar fra andre i samme situation.

mvh Lasse

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Lasse,

    Prøv at læse lidt rundt inde i dette forum. Der er mange råd og erfaringer der deles. Jeg har haft god brug af dem.
    Men jeg har dog et par spørgsmål:

    De har fundet en diskusprolaps, men du skriver ikke hvordan det påvirker dig fysisk? Jeg fik engang at vide at op til 70% af den danske befolkning har haft eller får en diskusprolaps i løbet af deres liv. Størrelse og grad er forskellige, og også om den forsvinder/svinder ind igen ved rygtræning.
    - Jeg kan i den forbindelse anbefale pilates, som hjælper mig meget i hverdagen. De øvelser man laver føles pinlige og lette, men de styrker rygmusklerne enormt meget og man bliver samtidig mere flexibel:)

    Hvis du har smerter osv, så vil jeg anbefale du tager dig en snak med din læge og bliver henvist til en neurolog som så vil kigge på dine scanningsbilleder, undersøge dig og dine reflekser og bevægelser og samtidig tale med dig.
    Jeg fik dengang det skete for mig, at vide, at chancen for at mine smerter i både ben og ryg forsvinder, er ca 70%. Jeg kan i den forbindelse fortælle at mine smerter er blevet så minimale, at depot panodiler kan klare smerterne. I de fleste tilfælde altså. Nogle gange må der stærkere midler til.
    - Jeg træner i center 2-3 gange om ugen. Både kondi og styrketræning samt pilates på hold og det holder smerterne lidt i ave.
    Mit venstre ben har en prikkende fornemmelse/føles at gå på vat og den bedste stilling for mig er liggende på ryggen med benene oppe = minimalt tryk på lænden. - Det slipper jeg nok aldrig af med. Jeg kan ikke klare fysisk arbejde (var tidligere anlægsgartner) og er nu startet på Niels Brock på en HG for voksne. Det er meningen at jeg skal være rykket over på revalideringen, men KBHs kommune er sløve, så jeg ved ikke hvordan og hvorledes det går. Men jeg kan da klare at sidde på skolebænken. Skifter stilling på stolen en hel del gange i løbet af en time og ind i mellem oppe at stå. Men det går.

    Giv lyd

    Morten
  • Indstillinger
    Du skal gå den rigtige vej. Du skal henvende dig hos din læge allerførst. Han henviser dig videre i systemet.
    Man opererer ikke, med mindre det er strengt nødvendigt. Man kan fra neurokirurgerne henvise dig til genoptræning, rygtræning. I mange tilfælde er det nok.
    Viser det sig, at omskoling er nødvendig, så søger du revalidering.
    Du må ikke være under uddannelse hvis du er sygemeldt.
    Den brøler var ved jeg ved at lave, min læge stoppede mig. Jeg var ikke klar over det, fordi jeg arbejde og studerede da jeg blev sygemeldt.
    Jeg kontaktede sygesikringen, og det var rigtigt, hvis jeg var sygemeldt, så var det også ud af studiet.
    Jeg fik en sagsbehandler, som meget hurtigt fik mig på revalidering. (mindre end tre uger)
    Normalt giver man ikke revalidering til højere uddannelser, men jeg fik det, fordi jeg havde bestået første del af cand. pæd. studiet, så de syntes jeg skulle have lov til, at gøre mit studie færdigt.
    Jeg blev opereret for noget andet i ryggen, men der var en yngre kvinde på hospitalet, som havde en diskusprolaps. Det var et privathospital, og hun var henvist til operation.
    Hun skulle først forsøge sig med rygtræning. Vi mødte hinanden igen, da jeg var til genoptræning, og nu træner vi begge hos en fysioterapeut.
    Hun har det godt, og har ikke brug for en operation.
    Vi har begge trænet nu i to år.
  • Indstillinger
    Hejza...
    Jeg er også en pige på 23 år som havde diskusprolaps, men blev opereret for tre uger siden i Tyskland. Hvis du overvejer at blive opereret så vil jeg ikk anbefale dig at du gør det i Danmark, da indtil videre ingen har fået det bedre men tværtimod værre. Hvis du har brug for informationer omkring klinikken i tyskland må du endelig skrive. Jeg er helt smerte fri og synes heller ikk du skal gå med det i lang tid da man som regel får det dårligere med tiden som det skete med mig.
    MVH S
  • Indstillinger
    Hej
    Dejligt at høre din historie. Vigtigt at viderebringe til alle andre der bare skubbes rundt i systemet. Ligger pt mest ned, spiser piller og venter på svar fra MR-scanningen. Kan du fortælle hvilken klinik i Tyskland du er opereret på ? Flere klinikker har i følge min søgen gode statistikker - det gælder både Alphaklinikken/Munchen, Orthocentrum /Munchen, Siloah klinikken i Bern. Alle bruger mikrokirurgi. I Danmark bruges samme teknik på Mølholm/Vejle (samarbejde med Orthoklinic/Munchen) og Center for Rygkirurgi/Hellerup.... måske flere ? Så noget sker der da i DK.

    Hilsen Ole
  • Indstillinger
    Redigeret 28 juni, 2010, 07:39
    .................................
  • Indstillinger
    Skal til tjek imorgen for at se om jeg har en disku, håber det bare er en nerve der sidder i klemme, selvom der er smertefuld nok. Har en ulykkeforsikring ved tryg, dækker de det.? Ved at det begyndte for 1 1/2 mdr siden men kan ikke sige hvordan eller hvornår det er skedt.
    Hva mener I?
    Mvh Anna
  • Indstillinger
    Jeg har selv lige snakket med tryg forsikring og de vil kun dække en diskusprolaps hvis den er opstået efter en ulykke.
    Jeg er selv lige blevet udredet for en diskusprolap i ryggen og er igang med at finde ud af en form for erstatning el om der overhovedet er noget at gøre ved det. Min mener de stammer fra gener fra familien,men ingen i min familie har lignede problemer og ellers var det grundet slidtage. Mit arbejde råder mig til at skifte arbejde eller i hvert fald afdeling, hvor det ikke er så fysisk hårdt. Jeg syntes at systemmet er for svært at overskude og at de alt for nemt kan tage en ved næsen.
Log in eller Registrér for at kommentere.