Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Sløj! - ophørssysmptomer eller tilbagevenden af sygdom?

Redigeret 13 november, 2009, 03:54 i Angst
Hej
Jeg har i ½ år fået 15 mgMirtazapin som led i behandling mod stress/angst/depression. Følte ikke længere at jeg havde brug for medicinen og begyndte at trappe ud efter efterårsferien.
Det viste sig at være virkelig dumt for aldrig har jeg da været så syg!
Depressionen er vendt tilbage med fuld styrke, så jeg har måttet tage hjem fra arbejde. Jeg er totalt groggy/ør, sløj, træt, kvalme, uro i maven, hovedpine, opgiven etc. etc.
Jeg er nu startet op igen, langsomt, med kun 3-4 mg og jeg vil trappe gradvist op.
Hvad tror I, tror I det er ophørssymptomer efter medicinen eller tror I min depression er vendt tilbage? Hvor længe skal jeg mon regne med at der går før jeg får det bedre?
Ja tænker at det virkelig var dumt at stoppe, men troede jo jeg var frisk nok! Har andre været i samme situation?
Mvh. Gitte

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Gitte

    Ja, det var ærgerligt, at din læge ikke har givet dig ordentlig information om, hvor længe behandlingen skal vare.

    Der er sikkert tale om både ophørssymptomer og det fænomen, at den underliggende depression viste sig igen, da den ikke længere blev undertrykt med medicin.

    Prøv f.eks. at læse her:


    http://www.medicinmedfornuft.dk/dk/den_ ... ndling.htm

    Der står: ”Antidepressivbehandling bør fortsætte, indtil den underliggende depression er forsvundet. En depression varer 6-12 måneder. Derfor er det bedst at fortsætte behandlingen i ca. 1 år efter, at symptomerne er forsvundet.”

    Sådan som jeg har forstået sygdommen depression, så er det belastninger af forskellige slags, der dels er årsager til depression, og dels giver forandringer i hjernens signalstoffer. Medicinen kan rette op på ubalancerne i hjernens signalstoffer, og det vil hos de fleste betyde, at man ikke længere mærker depressionen. Men selve depressionen har sit eget forløb i det skjulte. Og depressionen viser sig selvfølgelig igen, hvis man holder op med at tage medicinen, inden depressionen er gået over af sig selv. Jeg synes, at det er underligt, at ingen har forklaret dig det.

    Nu ved jeg ikke, hvor hurtigt du har trappet ud. Men en udtrapning skal normalt foregå meget langsomt, for at man kan undgå ophørssymptomer. Med langsomt mener jeg i en periode af MINDST 6 uger. Det sikreste er at trappe ud over flere måneder (eller længere tid, hvis man har været i behandling længe, og man tager et af de stoffer, der giver den største risiko for ophørssymptomer).

    Ja, jeg har for flere årtier siden prøvet den situation, du står i. Jeg havde en voldsom depression og fik Saroten. Behandlingen var meget hård, men den virkede. Efter nogle uger blev jeg mig selv igen – ja, faktisk nærmest euforisk. Min kæreste, som var noget ældre og mere erfaren (troede jeg) end jeg, sagde til mig, at man ikke skulle spise medicin, så derfor holdt jeg op med det – og røg ned i et dybt hul igen. Jeg kontaktede lægen, og han satte mig omgående på fuld medicindosis igen, og i løbet af et par uger fik jeg det godt igen. Men det var en ubehagelig oplevelse.

    Hvis jeg var dig, ville jeg kontakte lægen og bede om råd. Selv om jeg normalt går ind for forsigtighed, mener jeg ikke, at du i din nuværende situation behøver at trappe forsigtigt op. Jeg mener, at det bedste ville være, om du kom tilbage på fuld dosis igen så hurtigt som muligt. Men det er bedst at rådføre sig med lægen om dette.

    Mange hilsner og god bedring

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Kameliadame
    Tusind tak for dit svar. Det beroligede mig meget.
    Igår tog jeg halvdelen af den normale dosis, og har det bedre idag.
    Jeg trappede langsomt ud over 3 uger. Fik kun 15 mg., så tog 1 uge på 3/4 pille, 1 uge på ½ pille osv.
    Men tænker jo nu om det VAR ophørssymptomer eller depressionen?
    Har nogle forskellige lidelser som gør at jeg nok er mere udsat for depression/angst, nedsat stofskifte og en lille hypofyse-knude (sygdomme i hypofysen skulle kunne give disse symptomer).
    Ja du har nok ret i at jeg skal hurtigt op på min normale dosis. Skal til lægen i morgen og vil snakke med hende om det.
    Hun vil gerne at jeg prøver nogle andre piller Symbalta, da jeg har taget 10 kg på af Mirtazapinen, men er snart så bange for de piller og alle deres bivikninger, at jeg er mest tryg ved at fortsætte på dem jeg kender....:o/
    Kender du Symbalta?
    Kan du klare dig uden piller nu?
    Mvh Gitte
  • Indstillinger
    Hej Gitte

    Det lyder godt, at du skal til læge i morgen.

    Nej, jeg har ikke nogen personlige erfaringer med Cymbalta, men jeg kan læse mig til, at der desværre også er nogle, der tager på af Cymbalta. Men det ser ud til at være individuelt, om man tager på af det. Nogle gør, andre gør ikke.

    Ja, jeg kan omsider klare mig uden et antidepressivt middel. Men jeg har haft ca. 20 alvorlige depressioner i løbet af 32 år. Hos mig har der også været en særlig grund til, at jeg nemt fik depressioner, nemlig at jeg har haft alvorlig og langvarig jernmangel og faktisk også kaliummangel. Jeg kommer fra en familie, der har været meget plaget af depressioner, og så har lægerne nok forestillet sig, at depressionerne var noget arveligt, og de har ikke tænkt på at undersøge mig for jernmangel. Men man kan jo godt have jernmangel, selv om man har en familiemæssig tilbøjelighed til at få depression!

    Jeg havde sådan set positiv effekt af de gammeldags tricykliske antidepressiver, som jeg fik ved de første depressioner, selv om det var en meget hård kur. Senere blev jeg tilbudt de moderne midler, de såkaldte SSRI’ere, men de hjalp ikke, og jeg havde en årrække, som var meget vanskelig. For knap 8 år siden fandt jeg ud af at bruge naturmedicinen perikon, som kan købes i håndkøb på apoteket under navnet Modigen. Perikons virkning er på linje med de gammeldags tricykliske antidepressiver, dvs. perikon kan altså også bruges ved svær depression, hvilket fremgår af videnskabelige undersøgelser, som du f.eks. kan læse om her:

    http://www.vitalraadet.dk/304+M509ad3d4 ... &tx_ttnews[month]=02&tx_ttnews[year]=2005

    eller i Ugeskrift for læger (rul ned til den nederste artikel, der har overskriften ”Hyperikum kan bruges til patienter med svær depression”. Du skal lige vide, at hyperikum er et andet navn for perikon):

    http://www.ugeskriftet.dk/portal/page/p ... 5_12_47017

    Når jeg nævner perikon, så er det, fordi perikon normalt ikke har bivirkninger, og man tager altså heller ikke på af perikon.

    Jeg har taget perikon forebyggende mod depression i knap 8 år. Nu er min blodprocent normal, og jeg har heller ikke kaliummangel mere, og min stress, som kom på grund af problemer med at forsørge mig selv som følge af det dårlige helbred, er også væk. Så nu har jeg trappet ud af perikon, og jeg har det fint.

    Perikon kan være en mulighed for dig, men desværre er mange læger modstandere af naturmedicin. Og det er jo vigtigt, at du har din læges opbakning.

    Du skal lige vide, at man ikke må tage perikon sammen med anden antidepressiv medicin. Så måske er perikon ikke en løsning for dig lige nu, for du skulle jo i så fald trappe ud af den medicin, du får nu, før du kan begynde på perikon, og du har vist haft besvær nok!

    Jeg håber, at du finder en god løsning.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    hej kameliadame

    Jeg startede med Modigen et par dage efter jeg havde taget den sidste Mirtazapinpille. Jeg følte mig underlig tilpas med Modigen, fik hævelse i halsen og et rødt udslæt omkring næsen. Jeg er blevet lidt forskrækket over det og da jeg fik det værre og værre valgte jeg at starte op med Mirtazapin igen. Men vil jo allerhelst klare mig med naturlykkepillen så det er ærgerligt og tænker jo på om jeg har givet Modigen lang tid nok (ca 3 uger).
    Jeg skal også have medicin for hypofyseknuden, så er også meget i tvivl om, om Modigen er en god ide.
    Tusind tak for din hjælpsomhed
    mange hilsner
    gitte
  • Indstillinger
    Hej Gitte

    Jeg har lige søgt oplysninger på Mirtazapin, og det er en af den slags medicin, som slet, slet ikke går sammen med perikon. Selv om du var færdig med at tage Mirtazapin, har du nok stadig haft noget af det i blodet.

    Og ja, det er meget vigtigt at undersøge om en eventuel anden slags medicin, som man tager for en anden sygdom, kan forenes med perikon. Det gælder jo i alle tilfælde, når man tager flere forskellige slags medicin, at det skal undersøges, om de forskellige slags kan forliges. Lægerne er ikke så villige til at beskæftige sig med perikon, desværre, og derfor er man nødt til selv at finde ud af det. Man kan heldigvis få god hjælp på apoteket.

    Nu kan jeg forstå, at du har opgivet tanken om at tage perikon. Det kan jeg godt forstå, når du har oplevet den slags problemer. Til andre, der læser med her, vil jeg for en sikkerheds skyld sige følgende:

    • Husk at tjekke om perikon kan forenes med medicin, som du tager for en anden sygdom. Spørg på apoteket.

    • Husk at den dosis, der står angivet på perikon-pakningen normalt ikke er nok til at kurere en depression. Man skal op på en større dosis. Hvis der er tale om perikonpillen Modigen, er 3-4 kapsler nok den rigtige dosis.
    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Kameliadame

    ..og tak for svar.

    Jeg har aftalt med lægen at jeg nu trapper op igen og tager 15 mg Mirtazapin. Derudover har jeg købt en lyslampe, har du nogen erfaringer med den slags?
    På et udenlandsk forum jeg er medlem anbefales Wellbutrin , kender du det?
    Mange hilsner
    Gitte
  • Indstillinger
    Hej Gitte

    Lad os håbe, at det hurtigt bliver bedre igen på den tidligere dosis Mirtazapin.

    Ja, jeg har engang prøvet en lyslampe, men jeg brød mig ikke om virkningen. Jeg er dog sikker på, at der er mange, der har glæde af disse lyslamper, og der er ingen tvivl om, at vi får alt for lidt lys for tiden. Jeg foretrækker naturligt lys, men desværre ser vi ikke noget til solen lige for tiden. Jeg har opdaget, at det er godt for mig at opholde mig udendørs, også selv om det er gråvejr. Det har jeg brug for, og det udnytter jeg så meget som muligt (vandreture og havearbejde). For mig er det ikke så meget motionen, der virker forebyggende på depression. Det er mere selve det at opholde sig i naturen. Jeg har lige lånt en bog af journalisten Signe Wenneberg, med titlen Haveterapi. Der står nu ikke noget virkeligt opsigtsvækkende i den bog. Den bekræfter mig bare i noget, jeg kan mærke i forvejen, nemlig at naturen har en god indflydelse på mit helbred.

    Nej, jeg kender intet til Wellbutrin. Men jeg kan se her på Netdoktor, at det er et middel, som man bruger ved rygeophør:

    http://www.netdoktor.dk/interactive/med ... fo&id=4540

    og jeg kan se, at det i andre lande er godkendt til depressionsbehandling. Hvad er det, der gør, at Wellbutrin anbefales på den hjemmeside, du kender?

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    I USA er Wellbrutin åbenbart brugt som depressionsmiddel, men jeg har læst om det, og vil bestemt ikke turde prøve den type medicin.
    Mvh. Gitte
Log in eller Registrér for at kommentere.