Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Slidgitsmerter

Redigeret 22 januar, 2012, 08:33 i Åben debat om smerter
Er der nogle, der ved et godt råd mod slidgigtsmerter? Har prøvet Bonyl og Todolac, men maven kan ikke tåle dem. Nu får jeg Panodil 4 x 2 tbletter daglig. Trille

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Trille
    Jeg har selv haft slidgigt i mine hænder. Flere af leddene var meget deformerede og gjorde meget ondt. Jeg lagde min kost om og fik et mindre belastende arbejde. Det hjalp. De hævede led er stort set blevet normale igen, og smerterne er væk. Jeg lånte bogen ”Spis dig fra ledsmerter, gigt og …” af Ellen Møller på biblioteket. Mit problem var især, at jeg ikke fik nok sunde fedtstoffer.

    Den bog kan jeg virkelig anbefale.

    Efter at jeg selv ikke længere har problemer med slidgigt, er jeg blevet opmærksom på, at der efterhånden findes mange midler mod slidgigt:

    1. Glucosamin

    http://www.netdoktor.dk/fokus/glucosamin_slidgigt.htm

    2. Ingefær
    http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/i ... =8/menu=3/

    3. Hyben
    http://www.helsenyt.com/frame.cfm?id=19 ... p=8&menu=3

    Og mange, mange flere. Man siger f.eks., at dadler og chili skulle være smertestillende. Jeg vil tro, at glucosamin er det mest effektive middel. Jeg har i hvert fald kun hørt positivt om det fra andre.

    Efter sigende skulle det ikke være godt at tage almindelig smertestillende medicin, fordi medicinen har bivirkninger, og den kan endda i visse tilfælde virke forværrende på gigttilstanden. Der findes jo forskellige smertestillende piller, og jeg kan ikke lige huske, hvilken slags der er problematisk. Jeg prøver lige at finde oplysningen til dig hos den tidligere radiodoktor, Carsten Vagn Hansen:

    http://www.dsgnet.dk/Sites/artsym/slidgigt04.asp

    Som du kan se, er det de såkaldte NSAID-stoffer, som kan være problematiske. Når jeg søger oplysninger på Bonyl og Todalac, kan jeg se, at de er omtalt som NSAID-præparater, men jeg aner intet om, hvorvidt de er af den slags, der kan virke forværrende på gigt. Men det er godt, at du ikke tager det mere.

    Held og lykke med det og mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Kameliadamen. Jeg har læst dine indlæg. Og jeg har faktisk prøvet alle de kosttilskud, der er nævnt i dine links. Så jeg føler mig lidt på Herrens Mark. Jeg vil nu prøve kartoffelkuren, og se om det hjælper. Hilsen Trille
  • Indstillinger
    Hej Trille

    O.k., så er du virkelig hårdt angrebet. Jeg kan godt forstå, at du nu vil prøve kartoffelkuren. Jeg håber, at det hjælper dig.

    Jeg synes, at du skal give det en chance. Men hvis det skulle glippe, så er der jo faktisk folk, der er nødt til at få udskiftet knæleddet med et kunstigt led. Det er selvfølgelig en stor operation, og det er vigtigt at gøre alt for at komme problemet til livs på andre måder.

    Jeg vil lige nævne, at jeg kender en dame, som havde meget store problemer med sine knæ. Hun fik sat guld ind, og det fjernede hendes smerter fuldstændigt. Hun er nær de 90 i dag, og har klaret sig fint. Jeg prøver lige at finde oplysninger om denne metode:

    http://www.guldimplant.dk/Forskningspro ... ojekt.html

    http://www.akupunktur-laegehuset.dk/00003/

    Men først kartoffelkuren! Jeg skrev bare ovenstående, så du ved, at der er flere løsninger, sådan at du ikke skal stå dér med smerter på Herrens mark! :o)

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Kamiliedamen. Tak for oplysningen. Jeg har sat kartofler i blød til i morgen. Hilsen Trille
  • Indstillinger
    Det der undrer mig meget, er at min mand på 73 har to totalt nedslidte knæ, og han kan udføre en masse hårdt arbejde uden nogen sinde at have fået så meget som en Panodil. Men han hviler nogle gange vandret på gulvet i løbet af dagen. Jeg tror, at han bliver udmattet af smerter ligesom jeg en gang imellem føler det. Så går gassen simpelthen af mig, og så sover jeg bare i lænestolen. Og så får ejg det næste problem, for jejg kan ikke tåle at sove rigtigt om dagen, så bliver jeg sløj med svimmelhed kvalme o. lign. Man bliver jo træt af smerter. Jeg danser stadig seniordans en gang om ugen 2½ time, og vi danser ældredans 1-2 gange om ugen 3 timer, så vi sidder ikke bare på vores flade. Og jeg cykler rundt på indkøb i min by. Jeg er ikke så god til at gå ture, det giver bagslag. Der skal varme til at lindre. God varme i stuen fra brændeovnen og uldne knævarmere er en god ting! Hilsen Trille
  • Indstillinger
    Hej Trille
    Jeg vil anbefale jer, at tage en Magnesium hver dag ( ved siden af en blandet vitaminpille - og måske D-vitamin )

    Magnesium har hjulpet min mand, han har døjet meget med smerter i knæ/ben.
    Han har taget glucosamin i et par år efterhånden, uden den store virkning, men ved et tilfælde læste jeg, at Magnesium var godt for gigtsmerter, også muskelgigt/nakke/hovedpine, som jeg selv har lidt meget af.

    Det er meget sjældent jeg vågner med smerter i nakke/hoved nu, før var det mindst 2 gange om ugen, jeg måtte rive en formiddag ud af kalenderen.

    Og min mand ..han klager aldrig over sine knæ/ben længere - der gik nok små 14 dage, før Magnesium begyndte at virke.
  • Indstillinger
    Hej Tulle. Vi tager magnesium og Glucosamin i forvejen og har gjort det i flere år. Hilsen Trille
  • Indstillinger
    Hej Trille Jeg har gigt med inflammation i mine fingre, og har det samme problem som dig. Jeg tåler ikke gigtmedicin i min mave.
    Men der findes et middel som jeg fik recept på hos min læge for en måneds tid siden. Det hedder Arthrotec Forte 75 mg/0,2 mg. Hver tablet indeholder en kerne som beskytter maveslimhinden mod den stærke syre, som gigtmedicin jo indeholder.
    Jeg var meget skeptisk, for alt hvad lægen ellers har givet mig, har jeg ikke kunnet tåle. Men disse piller har jeg taget i en måned måske 1½, uden at få ondt i maven. Det er så stor en lettelse ikke altid at have ondt i fingrene. Måske kan du få din læge til at skrive dig en recept på dem.

    Mvh Alicia
  • Indstillinger
    Hej Alicia. Jeg havde selv fundet Arthrorec på nettet, da jeg hørte om en mand, der havde fået nye gigttabletter med et beskyttende lag. Jeg fik min læge til at skrive recept på dem før jul. Men jeg begyndte først på Arthrotec d. 25. dec, da jeg lige ville over juleaften uden mavesmerter. Jeg har kun haft mavesmerter 2-3 gange siden, jeg startede på Arthrotec, og så tager jeg Lansoprazol en enkelt tablet. Desuden tager jeg mælkesyrekapsler lige før måltiderne, hvor jeg skal tage Arthrotec lige efger maden. Arthrotec tager ikke alle smerterne i mine knæ, men de tager vel toppen. Desuden tager jeg Pinex, og jeg er i gang med en kur med sæloliekapsler. Hilsen Trille
  • Indstillinger
    Hej
    Det er en tidligere tråd, jeg låner lidt af emnet.
    Først vil jeg fortælle at Avosol, en blanding af avokado og soja, siges at hjælpe på slidgigt.

    Efter en ca. 3 mdr. gammel skade, har jeg fået konstateret slidgigt, men det gør stadig ondt, dog mere som muskelvævsskade, for selvom jeg passer på bliver det værre igen, efter træning, fysioterapi og andre behandlinger.

    Jeg tager stadig Ibrufen og Pamol for at være smertefri og bruge kroppen normalt. Det må forventes at tage længere tid med en fysisk udfordring, men alligevel…
    Nogle erfaringer eller gode råd? Tak Helle8
Log in eller Registrér for at kommentere.