Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

bange for at dø

Redigeret 7 november, 2009, 12:15 i Angst
Hej allesammen.

Jeg har en kæreste som jeg har haft gennem snart 2 år. Vi kender hinanden rigtig rigtig godt, men her for et styke tid siden, kom der noget op i ham, som jeg ikke har set før.

Han er bange for at dø! Når han kører bil er han bange for at køre galt. Når han skal sove er han bange for, ikke at vågne op igen - sådan kan jeg egentlig blive ved.

Det er ekstremt svært for mig, for jeg ved ikke hvad jeg skal gøre - jeg prøver selvfølgelig at berolige ham, men det er som om at der ikke er noget der hjælper.
Jeg spørger ham om han får ekstra hjertebanken når det kommer, men det siger han nej til.

For en måned siden fik han af vide af sin læge at han havde akut belastningsstress, men det virker til at det er blevet bedre.


Ja, jeg ved godt at han burde gå til lægen, men han er slet ikke meget for det, for han føler at de ikke tager ham alvorligt, og bare kigger gennem fingre med det.


Hvad skal jeg gøre som kæreste, og hvad skal han gøre?

Hilsen
Charlotte

Kommentarer

  • Indstillinger
    Læger gør ikke så meget ved den slags. Måske har de ikke rigtig mulighed for at gøre noget. En psykolog kunne måske allerbedst hjælpe.
    Det bedste er at få det væk, det der stresser. Hvis man ellers er klar over hvad det skyldes.
    For mange år siden fik jeg nervøst hjerte og epilepsi af stress, så det kan skam være alvorligt.
    Nå, jeg er forlængst kommet mig.
    Hvad du kan gøre, det er at lytte til ham, hvis han fortæller.

    Hvad han selv kan gøre. Han skal sørge for at få en god kost, vitaminer og mineraler. Mangler man det kan man også blive stresset/nervøs
    Men gør nu ikke som en jeg kender, hun tog alt det folk anbefalede og blev dårlig.
    For lidt og for meget fordærver alt.

    Hvis han ved, hvad der stresser ham skal han slippe af med det.
    For mit vedkommende fik jeg nervøst hjerte af et arbejde jeg havde.
    Det kan jo være svært at slippe sit job, men er han overanstrengt. ??
    Er der nogle ting, der eventuelt kunne ændres.
    Hvis det altså skulle være det.
    Det kan være svært at vide, hvad det er, det ved man ikke altid selv.

    I er vel sikre på det er belastningsstress.

    http://www.dekognitivepsykologer.dk/stress.html
  • Indstillinger
    din kæreste er bange for at dø---er han ung eller ældre---spørg ham hvorfor han er bange for at dø
    hvad han forestiller sig hvis han dør----nogle dør smertefrit --andre lider ---der er mange der tænker på døden ----
    jeg er ikke bange for at dø
    men jeg syntes det vil være ærgeligt at jeg ikke skulle opleve mere på denne jord --jeg har svært ved at forstå jeg ikke skal være her altid---

    og så har jeg dårlig samvittighed over for mine børn --alt det de skal rydde op efter mig ----fordi jeg har været stor samler hele livet ---og intet kan jeg leve foeuden lige nu
  • Indstillinger
    Jeg tror det er meget svært at svare på, hvorfor man er bange for at dø.
    Man er bange for ikke mere at være til, tror jeg.
    Sommetider kan det hjælpe at læse noget om døden. hvis det er en reel dødsangst man har og ikke bare angst, som ikke rigtig kan forklares.

    http://www.dsgnet.dk/Sites/artsym/Livsa ... sangst.asp
Log in eller Registrér for at kommentere.