Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

angst for at køre...

Redigeret 8 november, 2009, 07:40 i Angst
Hej !

Jeg har gennem nogle år lidt af angst for at køre bil, ikke specielt inde i byen, men f.eks på lange lige ture, hvor jeg simpelthen ikke tør køre mere end max. 70 km/t, gør jeg det går jeg i panik, især hvis der ligger biler bagved og presser. Jeg har siden jeg var 18 år lidt af forskellige former for angst, for elevator mm., men det er lige så stille forsvundet og det er ikke et problem mere. Dog lider jeg stadig af enormt højdeskræk. Jeg kører aldrig på Motorvej og planlægger min rute meget nøje, hvis jeg f.eks skal fra Sjælland til Jylland. Og altid af landevej og helst meget små veje. Hvor jeg når det er slemt, må køre ind til siden hele tiden.
Er der andre der kan nikke genkendende til det, er det Panikangst, jeg har eller noget andet.?
Hvordan kan man evt. få det behandlet.

På forhånd tak

JDC

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej, jeg kan nikke genkendende til din problematik, da jeg selv har lidt af panikangst i mange år. Jeg er ved at tage kørekort, og det trækker tænder ud. Jeg er meget nervøs og bange for det. Jeg kan anbefale, at du kontakter en psykolog, der har kognitiv terapi, der kan fjerne de katastrofetanker, du går rundt med og erstatter dem med en mere konstruktiv og realistisk tankegang. Det er svært, men det har hjulpet mig i flere tilfælde, og jeg har gennem et fleksjob-kursus fået tilkendt timer hos en tilknyttet psykolog, for ellers havde jeg ikke råd til det. Er ved at overveje at høre, om der kan blive fulgt op på det, nu hvor jeg står i en angstfyldt situation igen.

    Hilsen taurus1966
Log in eller Registrér for at kommentere.