Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

vaccine mod alm. influenza / bivirkninger ?

Redigeret 26 november, 2009, 09:16 i Åben debat om forkølelse
jeg er i tvivl om jeg skal lade mig vaccinere mod alm. influenza.
Er bange for om der er bivirkninger. Nogen der kender til bivirkninger ?
jeg er i 30`erne og har haft lungebetændelse to gange i mit liv og
er bange for at blive syg igen, har ellers et godt heldbred.
nogen gode råd ? skal man bare krydse fingre for at man ik får influenza.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Min mand blev pludselig vurderet til at befinde sig i risikogruppe - ja, den fatter jeg ikke helt, han får blodfortyndende medicin og er til blodprøvekontrol hver 4-6 uge, så der har jo været tid nok til at fortælle ham det - nå lad det ligge.

    Han blev således vaccineret første gang i sidste uge og fik en indlægsseddel med hjem med beskrivelse af alle bivirkningerne - og jo, nogle kan godt få nogle heftige bivirkninger, men spørgsmålet er så, om disse bivirkninger ikke er at foretrække, hvis man vel at mærke er i risikogruppe?

    Min mand har været lidt træt et par dage, og været ret øm i skulderen, hvor han er blevet stukket, men det var så det for ham. Jeg har hørt om andre, der er blevet noget sløje, og andre igen, der intet har mærket til det.

    Selv kunne det ikke falde mig ind at blive vaccineret - mener ikke at befinde mig i en risikogruppe, hvorfor jeg er af den holdning, at hvis det er meningen, jeg skal have den influnza, så har jeg nok bedre af at få den, fremfor at blive vaccineret, men det er en helt privat holdning fra min side, som jeg bestemt ikke vil pådutte andre.

    Jeg synes bare, vi skal huske, at vi har influenza her i landet hvert eneste år, og ca. hvert andet år kaldes det en epidemi, og hver gang er der nogle kronisk syge og svækkede personer, der dør af det, men denne gang har der været et fuldstændig urimeligt hysteri om lige præcis denne type, som jeg vil påstå ikke er hverken værre eller bedre end de andre.

    Så mit bud til dig er, at hvis ikke, der havde været det her hysteri, og vi bare havde fået at vide, at nu har vi - igen - igen - influenzaepidemi, ville du så spekulere på, om du skulle vaccineres?? Og så ellers beslutte dig ud fra det.
Log in eller Registrér for at kommentere.