Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Blandede spørgsmål fra en der ellers godt kender til endo?

Redigeret 10 december, 2009, 12:57 i Endometriose
- Hvordan foregår en MR-scanning? Skal tarmene udtømmes helt? Har fået en ct-scanning af tyktarmen, hvor jeg skulle udtømmes først:-(

- Lider de fleste med svær endometriose af daglig træthed? Er 35 år og er træt i disse måneder. Har ikke oplevet det før, men er også ret stresset for tiden.

- Nogen som ikke lider af meget træthed?
- Kan træthed pga endo mærkes, hvis man ikke har daglige smerter?

- Hvor er alle med endometriose henne, som er passeret de 40 år ? Forhåbninger om bedring i fremtiden :-) Ser og hører ikke meget til dem.

- Andre der har endo i tarmene(lidt slim/blod på afføring har jeg), uden at blive opereret?
De vil ikke åbne mig igen pga arvæv og endometriosevæv og da mine smerter ikke er værre end de er og jeg kommer dagligt af med afføring, som dog godt kan være lidt hård. Vil kun åbne mig 1 gang mere, hvor de vil fjerne hele underlivet + æggestokke, hvis jeg får det endnu værre.

-Andre der ofte kan have hård mave eller lidt forstoppet?

-Udspilet mave. Stort set daglig. Andre?

- Bliver skrækslagen over de mange pinefulde patienter, hvor deres liv næsten er helt invaliderende. Hvorfor får de ikke fjernet det hele + æggestokke, selv om de er unge, hvis det kan blive lidt bedre eller meget bedre, i stedet for at leve af morfin, som bestemt ikke er sundt for kroppen?

- Andre der går og frygter tarmslyng, stomipose, angst, akutte operationer og har ondt af sig selv, hvor alle andre har det meget bedre end en selv m.v. ?

- Ofte halvsløj. Andre?

- Blodprøver. Har altid lidt forhøjede leucocytter (hvide blodlegemer) og thrombocytter og neutrofile. Andre? Læge mener det kan skyldes betændelse tilstand af endo.
- Har man altid betændelse med endo?

- Andre der er tilknyttet Hvidovre Hospital?

- Er lige startet til akunpunktur, hos Tommy Iversen, som skulle være en af dk bedste. Andre?

Håber at få nogen svar på nogen af mine mange spørgsmål.
MVH den evige bekymrede

Kommentarer

  • Indstillinger
    hejsa

    Ja jeg har også endo i min tarm, men kan ikke mærke det.
    Jeg har også forstoppelse til tider, mere førhen i forbindelse med mens. men nu får jeg p.piller hele tiden og har ingen smerter mere. Jeg havde en cyste ved den ene æggestok som de har prøvet at fjerne.
    Jeg startede også på Hvidovre hosp. men ligenu er jeg ikke tilknyttet noget sted, men vil nok bruge et hosp. med en større endo afd. tror der er nogen som er blevet slået sammen*S*

    karina
  • Indstillinger
    Jeg er 37 og døjer også med træthed og har gjort det i mange år. Det er først nu jeg har ondt næsten daglig ellers var trætheden det eneste der generede mig omtrent daglig.
    Havde mest ondt omkring ægløsning, men nu også før og under mens. Skal kikkertopereres d.26. Er spændt på om trætheden forsvinder.
    Er også angst indimellem og var for tre år siden nede med stress og depression. Mangler forståelse fra arbejdspladsen.
    Har også tit udspilet mave og kender også til at være halvsløj.
  • Indstillinger
    Her er lidt svar:

    - Træthed er en af symptomerne på endo, og en del ender faktisk i en tilstand af kronisk træthed. Dette skyldes til dels at smertepatienter ikke sover ligeså dybt som andre "normale" personer, og at man derfor ikke får lige så meget ud af sin søvn. Desuden kan smertestillende virke sløvende, og man kan blive træt af at døje med smerterne i sig selv (hørt på en endometriose informationsmøde på Glostrup Hospital)

    - Endopatienter har ofte et forhøjet antal hvide blodlegemer. Det er også derfor at man siger at det i gennesnit tager en endo-patient længere tid at blive gravid end en "normal" person. Det er nemlig en del af de hvide blodlegemer (kan ikke lige huske hvad det hedder) der går til angreb og dræber sædcellerne (hørt på en endometriose informationsmøde på Glostrup Hospital)

    - Udspilet mave. Har jeg ofte, desuden har jeg ofte diarre eller forstoppelse. Dette kan være symptomer på endometriose. Jeg har dog fået konstateret irritabel tyktarm.
  • Indstillinger
    Hejsa ... Jeg er en pige på 22 år der for en halvt år siden fik konstateret endometriose hos min gynækolog..

    Mit første spg er således; Min gynækolog anbefalede mig at tage p-piller for at udskyde smerte, men lige pt- er jeg i uge 5, og der er stadig 1 uge til jeg skal holde p-pille fri pause ( altså min mens) meeeen i mellemtiden har jeg blødt rigtigt meget, er det så min mens ? eller er jeg nu gravid?

    Jeg er bare så forvirret det er i forvejen svært at tackle endometriose også alle de her ting.. puhaa, er der en der ka give mig et svar?

    mit 2 spg; Min mor blev for et år siden opereret for fibromer i livmoderen, og fik fjernet både livmoderen, og livmoder halsen, kan jeg også risikere det? Har endometriose og fibromer, noget tilfælles?

    Mvh seyma
Log in eller Registrér for at kommentere.