Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Perniciøs anæmi - saltmangel.

AnonymousAnonymous
Redigeret 3 november, 2009, 06:22 i Blod og blodsygdomme
Min gamle mor fik for ca. 20 år siden, diagnosen perniciøs anæmi ( B12 mangel )
Hun har så fået B12-indsprøjtninger hver 2-3 måned indtil for 1 1/2 år siden, hvor en ny læge smed ampullen i papirkurven, da hun kom for at få sin sprøjte - hun skulle ikke behandles mere.... ??

Jeg protesterede jo, men min mor troede på lægen.

Kort tid efter diagnosen perniciøs anæmi - fik hun også folinsyremangel.

Den har lægen skrevet ud til hende, så den pille har hun fået.
I foråret begyndte det rigtigt at gå tilbage for min mor - jeg nævnte den manglende B12 men det blev afvist - også af lægen..

I snart 2 måneder har min mor haft diarre og dermed selvfølgelig væskemangel - hun får vanddrivende medicin mod blodtrykket - vist nok Centyl..
Jeg anbefalede hende at drikke meget vand..

Men da hendes tunge og tarme/mave er betændt på grund af perniciøs anæmi - har hun heller ikke kunnet spise - så det er også meget lidt hun har fået af salt.
De sidste symtomer inden jeg fik hende indlagt på sygehuset - var "lammelser af hendes ben" - meget forvirret - smerter i mave - ryg og meget angst og hjælpeløs.

Nu får hun drop - og sygeplejersken sagde hun havde saltmangel.

Hvad der ellers vil ske ved jeg ikke - jeg håber de vil give hende B12 - jeg har nævnt det for dem derude.
Men hendes læge vidste jo, at hun havde voldsom diarre over lang tid, og råder hende ikke til at drikke saltvand - trods vanddrivende medicin :-(

Derimod har han 4 gange i dette tidsrum, udskrevet medicin mod FOR MEGET mavesyre - B12 - perniciøs anæmi = mangel på mavesyre !!

Min mor er stadigvæk ikke til at føre en samtale med..for en uge siden, var hun helt normal i sit hoved.

Jeg har tænkt på, at klage til Patientklagenævnet - men hvad får man ud af det ?
Log in eller Registrér for at kommentere.