Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kære pårørende til en alkoholiker

Redigeret 3 november, 2009, 17:41 i Alkohol
Jeg har for mange år siden erkendt, at jeg er alkoholiker. Og jeg stoppede. Hvis jeg ikke havde stoppet, vil jeg have været død nu.
Min ætefælle og jeg indgik en meget enkel aftale. Ingen skjult alkohol i huset.
Min ægtefælle kunne drikke det vin, hun havde lyst til i weekender, og når vi havde gæster.
Jeg havde så meget styr på mit misbrug, at vi langsomt oparbejdede en vinbeholdning, og havde min ægtefælle behov for et glas ind imellem, skulle jeg bare vide, at den åbne flaske var der.
Fordi jeg risikerede at dø hvis jeg genoptog mit misbrug. Fordi misbruget ligger som en tikkende bombe, selv om man er holdt op.
Aftalen blev brudt fire dage efter, jeg blev udskrevet fra hospitalet. Og det er den igen og igen i løbet at ca. 8 år.
I juni måned havde jeg kaos i hovedet p.g.a arbejdet og min ægtefælle brød igen aftalen, og så drak jeg mig fra sans og samling. Efter 8 år uden alkohol. Min drikkeri varede i en uge, og så sad jeg godt og grundigt i saksen.
I juli måned tvang jeg mig selv på afrusning bag "hjemmets fire vægge", og jeg kom ud på den anden side som et vrag . Jeg står op igen og skriver disse linier for at fortælle, hvor vigtigt det er, at alkoholfri zoner eller tidspunkter bliver overholdt af pårørende.

Maro

Kommentarer

  • Indstillinger
    Tillykke med at du ikke drikker mere.
    Jeg har et spørgsmål, jeg bor sammen med en mand, der efter min mening drikker for meget, han er påvirket flere gange om ugen, men siger at han sagtens kan lade være med at drikke, jeg kan godt lide den ædru mand, men ikke den fulde mand.
    Hvordan finder jeg ud af om han er alkoholiker, uden samtidigt at støde ham fra mig?
  • Indstillinger
    Blot lige for at skrive at jeg har læst dit spørgsmål, og at du får et svar.

    Maro
  • Indstillinger
    Hvis han kan stoppe, hvilket han siger han kan, er der jo ikke et problem. Så skal han bare stoppe det. Det vil give jer mere kvalitetstid sammen, og det kan vel ikke være bedre. Det vil også være godt af få aftalt, hvornår der skal promillevarer på hvilket som helst bord.
    Manden du lever med vil selvfølgelig studse over at der kommer fokus på hans alkoholindtag/adfærd. Hvis der er et arbejde, der også skal passes, kan det ikke undgå at være påvirket af misbruget.
    Men det vigtigste i det hele er jer to der gerne vil leve sammen, og det skal for meget alkohol ikke ødelægge. Alkohol skal føre en tilbagetrukket tilværelse.
    Du skriver ikke hvor lang tid det har stået på. Egentlig skal der ikke gå så lang tid før misbrugeren er kommet ind i en behagelig vane og langsomt dukker det op i bevidstheden at det bliver svært at fungere uden. Det er her begyndelsen til fortrængningerne tages .

    Noget andet er - hvad kan være årsagen til, at din mand finder trang til at være påvirket flere gange om ugen? Er han let at såre - vi er nogle mænd der er blødere end andre.

    Samlende vil jeg foreslå, at du mere bekymrende end bebrejdende tager en snak med din mand om, at du ikke har det godt med, at han for ofte er beruset. Foreslå ham at han for jeres begges skyld holder en pause fra det, så han kan opleve at en uge nemt kan klares uden beruselse. Forsøg at ændre jeres vaner så der sker noget andet på de dage og tidspunkter hvor promiller har været dominerende. Giv hinanden en masse knus og bekræft hinanden i hvor gode og dejlige i er sammen.
    Der skal skabes en god ramme for samtalen uden kunstige sideeffekter.

    Hvis der i denne proces viser sig, at han skal have et kvantum alkohol for at holde det ud, nærmer han sig betegnelsen alkoholiker. Et skræmmende ord.

    Det næste kan så være at i tager en snak med hans læge om, hvad der kan hjælpes med. Beroligende tabletter i en periode hvor alkoholforbruget fades ud.

    "Og der er altid en årsag til at Jeppe drikker"
  • Indstillinger
    bethsen39 - har du læst mit svar, og kan du bruge det til noget?

    Tanker og hilsner
    Maro
Log in eller Registrér for at kommentere.