Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Overgangsalder, - eller Eltroxin/Euthyrox ??

Enten er jeg bare uheldig, at alt bare lige falder sammen, eller er der nogen af jer andre der har oplevet ekstrem sved, uro, dep. og ulidelige smerter i alle led. Disse symptomer troede jeg måske var pga. Eltroxinens ændring, men da jeg ikke har haft menses siden 1. sept. og først startede Euthyrox d. 13. okt. kan det vel ligeså godt være overgangsalderen der trænger sig på.
Jeg er 48 år, og har det så elendigt. Jeg har skiftet nattøj 3 gange på grund af sved, og gået frem og tilbage i huset, og har "underholdt" resten af familien. Udsigten og angsten for lignende nætter er uudholdelig. Jeg skal have taget blodprøve for doseringen af Euthyrox, da jeg fik hjertebanken efter 10 dage på samme dosis som Eltroxin, men da jeg altid ligger inde for normal området, får jeg ikke rigtig noget ud af det. Jeg ved ikke om det er anderledes når man i sin tid startede med for højt stofskifte og så blev opereret og så gik over til for lavt stofskifte.
Håber at høre fra jer, om I har haft lignende oplevelser.

Kommentarer

• Hej Bodil!

Jeg kan nikke genkendene til alle dine lidelser/symptomer. Selv er jeg i dag 51 år, men da jeg fik konstaret for lavt stofskifte for 3 år siden var også 48 år. Det begyndte med voldsomme svedeture om natten (var gennemblødt) og om dagen kunne jeg simpelt hen ikke holde mig vågen - jeg sad op og sov flere gange om dagen. Men både svedeturene og trætheden forsvandt ret hurtigt efter jeg fik eltroxin (gammel eltroxin).

Her i løbet af foråret efter jeg var gået over til ny eltroxin vendte trætheden tilbage. Jeg fik voldsomme muskel- og ledsmerter, hovedpine, kvalme, hedeture flere gange om dagen, dog ikke svedeture om natten. Desuden havde jeg også voldsomme blødninger i foråret 2008, som bevirkede at jeg fik blodmangel. Jeg havde en blodning der varede uafbrudt i 2 måneder og efterfølgende fik jeg min menstraution ca. hver 5 uge og blødningsperioden varende ca. 3 uger. På trods af at jeg spiste jerntabletter hver dag i mange måneder lykkedes det først at få hævet min blodprocent i maj 2009 efter at jeg i februar 2009 havde fået foretaget en 'skoldning af livmoderslimhinden', som skulle mindske blødningen. Jeg har stadig min menstruation men nu varer den kun ca. 4-7 dage med ca. 5 ugers mellemrum.

På grund af min lave blodprocent var det først i løbet af sommeren jeg blev opmærksom på at der måtte være noget andet galt. Jeg blev opmærksom på at de symptomer med træthed og hedeture m.m. mindede om de symptomer jeg havde, da jeg fik dianogsen for lavt stofskifte i november 2006. Jeg søgte oplysninger bl.a. her på netdoktor.dk og facebook.com og fandt ud at mange andre havde de samme symptomer som jeg efter at denne såkaldte nye eltroxin var kommet på markedet (ændring i hjælpestofferne). Jeg købte derfor Euthyrox på internettet og har nu taget dem i knap ca. 6 uger. Jeg er sluppet af med hedeture, hovedpine og kvalme, men jeg er stadig mega træt (sover 10 - 14 timer i døgnet) og har stadig muskel- og ledsmerter i uændret styrke.

Jeg håber stadig på bedring - jeg har ladet mig fortælle at der sagtens kan gå op til 2 måneder inden euthyrox har sin fulde virkning.

Så du er altså absolut ikke alene om at være frustreret, i vildrede og bare have det mega elendigt. Jeg føler fuldstændig jeg har mistet mit liv.
  • Jeg har det ligesom dig tænker ofte ,hvordan er det dog mit liv er blevet efter jeg fik for lavt stofskifte -det er som at miste livet og bare ikke kan få lov at vende tilbage ,selvom det er det man har allermest lyst til-og kommer man nogensinde tilbage som før -jeg personligt tror ikke mere på det !!!
    Kirsten
  • Kære Kiki og Kirsten.

Til trods for, at vi har det så dårligt, er jeg meget glad for at høre, at andre har de samme kvaler.
    Jeg har netop fået taget stofskifteprøver, og håber inderligt, "at de ikke bare ligger indenfor normalområdet" for så bryder afmægtigtheden da først ud. Jeg føler mig enormt modløs, og håber ligesom jer, at tiden kan gøre underværker.
    Mht. til træthed, så er det en underlig størrelse. Jeg er træt, men samtidig "kører" kroppen med 160 i timen, så jeg føler aldrig rigtig jeg sover eller kan slappe af.
    Hvis I skulle løbe ind i mirakelkuren, ser jeg frem til at høre fra jer igen, og ellers vil jeg ønske jer rigtig god vind og så ellers holde humøret højt. Det er vi nød til.
    Kærlig hilsen
    Bodil
  • Jeg er nu lige blevet 52 og er ikke i overgangsalderen endnu. Ligesom jeg heller ikke er gråhåret. Trætheden er en evig følgesvend.

Men i forbindelse med Eltroxinen blev ændret opstod for første gang hedeture de er væk igen efter jeg er overgået til Euthyrox. Kvalmen og svimmelheden er væk. Hovedpinen plager stadigvæk. Og det har intet med overgangs alder at gøre. Men føj hvor ubehageligt og underligt idet jeg altid har frosset. Min læge har fortalt hedeturer kommer når menses ophører og udebliver og at det er en kropslig reaktion. Det er det ikke i mit tilfælde . Smerter i led, stivhed, løshed i alle led i kroppen har jeg haft siden diagnosen blev stillet.

Men lavt stofskifte opstod i en meget stressfyldt periode hvor jeg fik flere diagnoser på som alle har samme bivirkninger og jeg er sikker på sammenhængen. Smerter i led muskel svaghed, hvilket har medført nedsat gangfunktion og kombineret med manglede motion overvægt til følge...som igen kan give andre skavanker....lavtstofskifte er en alvorlig sag.
  • min stofskiftesygdom opstod også i forbindelse med meget stressfyldt periode.I en del år gik det egentlig meget godt, men i de sidste par år har det været galt med dårlig søvn, masser af hedestigninger, især om natten, masser af muskelsmerter og nedsat gangfunktion. jeg er 54 og stoppede med at menstruere for en 3-4 år siden.
    Idag har jeg været hos endokrinologen. han havde b.la bedt om en blodporøve for at se mit østrogenniveau. Og konklusionen er at jeg ikke producerer noget ! det blev jeg sgu da noget paf over ! hvad gør man så ? Han frarådede hormoner, men kom ikke med andre bud, - og jeg fik ikke spurgt. men han sagde at østrogen spiller tæt sammen med stofskiftehormonerne. Hans bud, - som jeg forstod det- er at mange af mine gener delvis er relateret til overgangsalderen fremfor til det lave stofskifte ( eller en kombination)...og jeg som troede, jeg var forbi overgangsalderen for længe siden !!
  • Jeg er 38 år og jeg lige bliver konstateret at jeg har for lavt stofskifter. Jeg har starter med de piller eltroxin jeg sover hele dagen og natten jeg kan ikke laver noget , fatter ikke noget, jeg er mega træt ??? jeg har også 2 små børn .
  • Et af symptomerne ved for lavt stofskifte er træthed. Det er heller ikke unormalt at menstraution holder op ved lavt stofskifte, da alle processer i kroppen jo kører på lavt gear.
    Du skal også have lidt tålmodighed til at pillerne virker- hvor lang tid har du fået medicin ?
Log in eller Registrér for at kommentere.