Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

slidgigt i knæ

Redigeret 31 oktober, 2009, 05:33 i Slidgigt
Har fået nyt knæ sidste år i november, det er gået fint, før operationen stoppede jag med at ryge, for at fremme hele forløbet, gik ganske godt dog har jeg så taget på i vægt og det er surt, er der nogen der har gode råd udover at spise sundt det prøver jeg ingen smør ingen sukker groft brød
men det knibr med grøntsager jeg er 79 år og alene og kvinde
jeg har hund og går ture med den så langt kræftene rækker

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Ellen

    Du skriver dit indlæg i forummet ”Gigt”, men som jeg forstår dig, er dit knæ nu i orden, og det problem, du ønsker råd om, er overvægt.

    Du skriver, at du prøver at spise sundt, men har problemer med at få tilstrækkeligt med grønsager.

    Netop her om efteråret er der så mange dejlige grønsager. Man kan vælge og vrage. Du skriver ikke, hvorfor du ikke spiser nok grønsager. Der må jo være en grund.

    Måske er du vant til at få kogte grønsager som tilbehør til kogt eller stegt kød? Det fik mine forældre, og tit var grønsagerne kedelige og overkogte, men der er mange andre måder at få grønsager på, f.eks. grønsagssuppe eller salat eller ovnstegte rodfrugter, eller hvad med en god selleribøf?

    Måske synes du, at det er vanskeligt at tilberede grønsager til en person? Her er et par forslag:

    • Man kan lynstege grønsager i en wokgryde. Prøv f.eks. strimler af spidskål sammen med strimler af rød eller gul peberfrugt og finthakket hvidløg. Det tager 5 minutter at lave og smager skønt med f.eks. et stykke kalkunsnitsel.

    • Lav en frokostsalat eller en middagssalat med en god dressing. Det spiser jeg meget tit. Salaten udgør et helt måltid med et stykke groft brød til. Hvis du ønsker protein også, så tilsæt enten et hårdkogt æg eller lidt rejer eller lidt kogt eller stegt kød, som er levnet fra dagen før. Husk at komme en god dressing på.

    Mange mennesker, der er på skrump, springer dressingen over. Det er en dårlig ide, fordi organismen faktisk har brug for sunde fedtstoffer, især når man har en tilbøjelighed til at få slidgigt. Lav en dressing med en god kvalitetsolie. Køb aldrig færdiglavede dressinger. Når jeg råder dig til, ikke at springe dressingen over, er det også, fordi salat uden dressing ikke smager ret godt. Dressingen får dig til at elske at spise grønsager.

    Jeg har ofte skåle stående i køleskabet med tilberedte grønsager, især kogt broccoli og stegte, ituskårne peberfrugter. Så er det nemt at lave en lækker salat, når man også har ærter og majs i fryseren. Jeg er især vild med stegt peberfrugt. Det tager ikke lang tid at stege ituskårne peberfrugter i lidt olivenolie, og det smager skønt!

    Held og lykke

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.