Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

hjælp mangler råd fra andre

Redigeret 9 november, 2009, 01:53 i Åben debat om depression
jeg mangler råd fra andre jeg er gået ned med depression stress og udbrændthed ,for ca 3 uger siden, jeg har fået citalopram tevia 20 mg,og imozop og sove på dem er jeg ved at trappe ud a da jeg kunne mærke jeg var ved at blive afhængig, og jeg har fået oxapax beroligende, men de er meget vanedannende så dem har jeg ikk brugt endnu,jeg kan mærke at pillerne hjælper lidt men bare ikke nok, jeg har lidt flere bedre dage men også mange dårlige, hvor jeg ikke kan tage mig sammen og bare vil sove,mit spørgsmål lyder, er der nogle der har haft de bivirkninger jeg har jeg ryster meget på hænderne og sveder meget, jeg føler skyld og skam over for min familie ,men prøver virkelig at være glad det er bare sjældent det lykkes ,sidder meget og bare kikker ud a vinduet eller ved com,det skal lige nævnes at jeg er på fleksjob med dårlig ryg og det er kommet a manglendene hjælp fra hjemmets side i et år har jeg kørt på med at ordne hus og have selv.og nu er noget fra fortiden også dukket op, jeg er sygemeldt på ubestemt tid, har altid tilsidesat mig selv og gjort alt for andre,og aldrig bedt nogen om hjælp, hvordan kommer jeg videre,jeg har ikke råd til sykolog, men jeg er ansat ved kommunen og håber nu de vil gå ind og hjælpe.jeg skal i sommerhus en uge men har bedt om at være alene nogle dage i sommerhuset,gå ture ved vandet og prøve om jeg kan gøre lidt for mig selv.håber det vil gøre mig godt.jeg går til samtaler ved min læge hver 14 dag men jeg kan ikke åbne mig over for ham,jeg har heller ikke lyst til sex vi har prøvet men jeg føler ingen ting,min mand er beg at hjælpe mig med hus osv det aflaster lidt,da jeg heller ikke kan tage mig sammen ,kære jer som er her inde, hvor lang tid skal det dog tage at komme oven på igen,jeg tænker meget på mit arb selv om de har sagt at det skal jeg ikke,jeg skal ændre hele min personlighed med hensyn til at hjælpe andre og servere det hele på et sølvfad, men det er meget svært,når man altid har været pligtopfyldende .håber på hurtigt svar fra nogle a jer er der nogle der har gode råd ell andet til mig. jeg ber jer skriv tilbage hurtigt.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej :)

    Mit indtryk er at du rigtig gerne vil have det bedre, dvs. have det godt.

    Selvfølgelig går livet altid op og ned, men det du oplever lyder som mere end bare en dårlig dag, dvs. du har været nede i længere tid, og er blevet diagnosticeret med depression, stress og udbrændthed.

    Vil råde dig til følgende (jeg er ikke fagmand, men "patient"):

    Din vigtigste opgave er at få det godt indeni, inderst inde. Og at få ro indeni. Det er vigtigere end alt det andet.

    Det er nemmere at få det godt når man får hjælp af folk der ved hvad de laver og som lytter til en. Så få en henvisning (af din læge) til en psykiater/psykolog i det offentlige, eller tag på psykiatrisk skadestue.

    Sørg for at du har et godt samarbejde med de som hjælper dig. Du SKAL have noget ud af det.

    Lyt og forstå hvad de siger. Men sørg også for at de forstår dig! Det er vigtigt at forklare hvad du vil have ud af behandlingen, og hvad der virker/ikke virker for dig, etc.

    2 hjerner tænker bedre end én. Derfor: samarbejd med din behandler om at blive rask.

    Hold dig sund: Vær sammen med mennesker - det er sundt. Spis sundt. Sov nok om natten. Rør dig. Hold hjernen sund: læs om depression og om hjernen, kort sagt, sæt dig ind i sagerne :)

    Undskyld, det var meget langt, men måske du kan bruge noget af det? Håber virkelig at du kommer ovenpå igen. Kæmper selv med skizotypi, og det er en bitch, men man lærer af det...

    Håber at høre hvordan det går, skriv endelig hvis du har spørgsmål el. lign. :)

    Rigtig rigtig mange gange held og lykke og god bedring!

    Kh Daniel

    P.S. Kærlighed, venskab o.lign. gør også underværker...
  • Indstillinger
    hej tak for dit svar til mig,jeg skal til lægen igen på fredag mine piller er ved at hjælpe,jeg har formået at være med ude blandt andre,mht kommunen er de bare ikke hurtige nok,de skal være der når man har brug for dem og ikke bagefter.jeg er beg at bruge naturen som en afstresser gør mig godt.jeg har været sygemeldt en måned nu og tænker på om jeg skal beg så småt på arb igen, jeg er på fleks job i en sfo.men er bange for tilbagefald tænker kan jeg nu klare det osv.jeg har en veninde der selv er syg med dep. hende har jeg snakket meget med med andre ord hun holder mig oppe tryster når jeg er nede osv. min fam har også hjulpet mig ,og de forstår virkelig især min mor hvad det er og støtter mig, jeg vil es hvad min læge siger føler jeg er i en slags rep fase hvis du forstår hvad jeg mener, rigtig god bedring til dig også og tak for dit svar mvh tina
Log in eller Registrér for at kommentere.