Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

bryster

Redigeret 26 marts, 2012, 11:40 i Store børn
hej min datter på 10 opdagede at hun havde en lille knude ved hver bryst, de gjorde lidt ondt og kløede, jeg prøvede og beroligede hende med at hun nok var ved at få bryster. Men efter noget tid begynde de og hæve lidt, så vi tog til læge. Han sagde så, at det hverken var noget med bryster eller pubetet at gøre. De er efterfølgende blevet lidt større og hun klager over at de klør ekstrem meget og er ømme. den ene knude ændre sig tit, fra og være lille til at være stor og "lang". da det efterhånden er længe siden jeg selv fik bryster, har jeg lidt svær ved at huske det. Lægen sagde jo der ikke var noget, så jeg er da lidt bekymret for om det er helt normal. Håber der er nogen der vil give mig lidt respons.

En lidt bekymret mor.
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Jeg begyndte selv at få bryster som 12-13 årig. Jeg kan nemlig godt huske at det gjorde ret ondt. Den ene var lidt større end den anden, som hos mange piger, når de begynder at få bryster. Idag er de heldigvis nogenlunde ens:)

    Jeg følte det nemlig også som små knuder(som du beskriver der) der lå lige under brystvorterne.
    De blev med tiden større og større. Det gjorde nogle gange ondt, så jeg dårlig kunne ligge på maven.
    Nu kan jeg ikke helt huske hvornår det præcist gik over igen.

    Jeg tror nu også at det er meget normalt og forskelligt fra pige til pige hvordan/hvornår ens bryster udvikler sig og bliver større.
    Men hvis det bliver ved med at gør vild ondt, vil det nok være bedst at få det undersøgt noget nærmere.

    Mon ikke man kan google noget mere angående pubertet og bryster.
  • Indstillinger
    Tak for dit svar. Jeg tror også du har ret. Jeg har prøvet og google det og læse om det. Hun har bare klaget over det så læge nu, ca 8 mdr. Jeg synes nemlig ikke jeg selv havde så ondt, men det havde jeg nok. Nu kan hun læse dit svar, måske det giver hende lidt ro. Mange tak.
  • Indstillinger
    Hej
    Jeg har 2 piger på 8 og 13 år,om den stor fik den knude da hun var 10 år,og det gjord meget ondt,jeg fik afvide af vores læge at det var helt normalt,det er simpelhen en brystkirtel.
    Jeg mener at min store datter havde ondt i ca 1 år.
    Min datter på 8 år har så lige fået en knude i begge bryster,det er også en brystkirtel,men det bare meget tidligt at hun får det,men de er også meget ømme.
    Men jeg kan skam godt forstå at du er bekymret.
    Håber at mit svar hjælper lidt.
  • Indstillinger
    jeg fik selv bryster som 9årig, (grundet kemo som kan sætte skub i udviklingen) og det føltes præcis som du beskriver din datters smerter, jeg kunne ikke gå med stramme bluser i lang tid, og alle former for berøring var smerte (det var dengang drengene synes det var sjovt at nive pigerne i brysterne, av av), men hvis du er bekymret så få det undersøgt, hellere en gang for meget, end en gang for lidt :)
  • Indstillinger
    hej til jer alle
    min datter er også ved at udvikle bryster. hun er nu lige fyldt 11 år. det begyndte for ca. 1 1/2 år siden og jeg blev virkelig nervøs ved de knuder, hun fik i begge bryster lige under vorten. jeg troede hun havde fået kræft - vi var på glostrup hospital børneafd. og alt var normalt. Det lyder som om din datter blot er ved at udvikle sig og de små knuder kan åbenbart blive der længe. min datter er stadig øm og knuderne er nok også vokset lidt i takt med brysterne.

    imellemtiden har jeg et andet problem, som jeg virkelig håber i kan hjælpe med. For et par dage siden opdagede jeg at min datter havde fået en ærte stor knude under / i højre armhule. har nogen af jer andre oplevet det. Er faktisk noget bekymret hilsen karina
  • Indstillinger
    Hej jeg er en pige på 11 år jeg vil rigtig gerne have bryster næsten alle fra min klasse har bryster men jeg har ikke der er kun lidt men det er dælme ikke meget jeg har har i nogle råd jeg kunne prøve jeg ved ikke om i kan bruge dette: jeg er en meget tynd en ifølge min familie. Nu vejer jeg 30,01 jeg går i 5. klasse hvis i har nogle råd ville det være dejligt at høre fra jer hurtigst mulig tak
    det ville være dejligt at høre fra jer meget snart

    kærlig hilsen Josefine Westermann Bøgelund Nielsen
  • Indstillinger
    Hej Josefine du er kun 11 år . så der kan godt gå til du er ældre inden du begynder at få bryster . Det kan være det kommer samtidig med du får menstruation . og Hår under armene og i skridet. når håret kommer kan du se at hormonerne i din krop er begyndt at arbejde på at gøre dig voksen , og få bryster , når du mærker det begynder at gør ondt på brystvorterne , er der ved at ske noget derinde og de vokser. det gør ondt når brysterne vokser. Prøv at spørg din mor , hvornår hun fik bryster . for det kan være du får det omkring samme tid som hende . Den måde du ser ud kommer måske af hvordan din familie ser ud. prøv om du kan se om der er nogle der ligner dig . hvis du er i tvivl så spørg din mor og far, de kan fortælle dig det du har fra din familie. ha det godt kærligst spider68
  • Indstillinger
    tusind tak spider68

    jeg vil prøve og spørge min mor mange tak hav det godt
  • Indstillinger
    Hej igen spider68
    det er mig Josefine på 11 år
    jeg har spurgt min mor hun begyndte at få bryster da hun var 12 så 1 år endnu
  • Indstillinger
    Hej Josefine det er fint du fik spurgt din mor . det skal du bare gøre når du er itvivl om din krops udvikling. også din far evt søstre. kærligst spider68
Log in eller Registrér for at kommentere.