Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Anoreksi???

Redigeret 17 maj, 2010, 12:30 i Anoreksi
Hej. :) Jeg ved godt at dette ikke er "spørg lægen" , men jeg tænkte at der måske var nogle der vidste noget om sygdommen, der kunne pejle mig lidt på vej.

Her i de sidste par måneder har stort set alle mine tanker fokuseret på mad, det er konstant jeg tænker på mad, hvor meget jeg spiser, hvordan jeg kan komme til at spise endnu mindre, hvor meget jeg vejer, hvordan jeg kan få mine forældre til at tro at jeg spiser mindre end jeg gør..
- Det eneste der kører i hovedet er hvordan jeg kan tabe mig.
Det fylder bare så meget, også med alle de kalorier og alt det.

Jeg var f.eks. inde ved min mormor her i går, og der bliver jeg altid proppet med mad, og jeg havde det forfærdeligt da jeg kom hjem, gik fuldstændig ned på det, fordi jeg er sikker på man kan se på mig at jeg har taget på.
Jeg er også begyndt at tage slanke-piller..

Men jeg 170 høj og vejer omkring 55 kg. Så min BMI siger herinde "inden for normal området" - Kan man have anoreksi uden at være undervægtig?

Spørgsmålet til jer er så: Tror i jeg lider af anoreksi? ..
Det skal lige siges at jeg har absolut ikke lyst til at gå til lægen med det, da jeg er bange for om han sender mig videre til nogle som tvinger mig til at spise ordentligt..
- Jeg skriver kun her for at få jeres synspunkt på det.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej
    Sådan som du beskriver det, lyder det som anoreksi. I begyndelsen kan man godt være normalvægtig, hvorefter man så taber sig. Og du har vel også tabt dig lidt eftersom du prøver at spise så lidt som muligt.
    Du skriver at du ikke vil have hjælp, men det synes jeg du kraftigt skal overveje. Det er ikke rart at have en spiseforstyrrelse, og jo før du får hjælp, jo nemmere er det at komme ud af det. Der er jo ingen der siger at du skal veje mere end du gør nu. Du skal bare ikke blive undervægtig.
    Jeg fik anoreksi for snart 11 år siden, og er stadig ikke kommet ud af det. Det har gjort at jeg i perioder har været depressiv og skadet mig selv, og jeg har angst, som er med til at gøre at jeg ikke kan have et arbejde. Det har absolut ikke været sjovt.
  • Indstillinger
    Hej
    Som du skriver så lyder det i mine ører som en spiseforstyrelse, for jeg kan spejle mig selv i det du tænker og gør.
    Det er også et tegn på at du inderst inde nok har et problem, som der ikke nødvendigvis handler om mad og vægt.
    Jef ville anbefale dig at gå en psykolog, som har forstand på spiseforstyrelser. Det kan være meget hjælpsomt.
    En diætist med specialet spiseforstyrelse, er også en rigtig god ide, fordi hun kan fortælle dig, hvad du har brug for og hvad der er sundt.
    Tilsidst vil jeg sige, at selvom dit BMI er normalt(Hvilket i øvrigt er virkelig godt), så kan man sagtens have anoreksi, og føler sig tyk og stor.
    Husk at anoreksi ikke handler om mad, men at maden bare er et symptom

    Tanker herfra
  • Indstillinger
    Hej :-)
    Det lyder som om at du er ved at udvikle en spiseforstyrelse/anoreksi. At du fortæller du tænker på mad hele tiden, hvad du vejer, og du får det dårligt efter du har fået et måltid.. det er nogle meget store tegn! Jeg vil så sige til dig at du skal passe på, for du aner ikke hvor hårdt det er når du først er kommet godt ind i sygdommen, hvis du gør det altså. Jeg har selv haft anoreksi en 3-4 år nu og du kan tro at det har gjort en helvedes masse ting ved mig, som nok tager meget lang tid at rette op på igen, hvis det overhovedet sker. Du spørger også om man kan have anoreksi selvom man er normal vægtig. Egentlig nej, hvis du skal have den 'overskrift' eller hvad man nu kan sige, så skal du veje under et bestemt tal.. Men du kan have en spiseforstyrelse der ligger op til anoreksi og det kan have mange forskellige navne! Jeg håber virkelig ikke for dig at du kommer for langt ud i det her.. Jeg synes klart at du skal snakke med dine forældre om det, selvom det nok er det sidste du vil, fordi så vil der blive taget hånd om det, sådan har jeg det også selv, men du aner bare ikke hvor hårdt og svært det er.. Jeg sender dig en masse held og lykke fremover og jeg håber at det lykkes dig at få redet op på det inden det går helt galt!
Log in eller Registrér for at kommentere.