Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hæmorider og presse/ ikke presse

Redigeret 16 januar, 2018, 11:15 i Irriteret tyktarm
Hej

Jeg har fået en hæmoride som gør usigeligt ondt - specielt når jeg sidder på toilettet. Jeg snakkede med min kæreste om det, og det kom frem, at han presser SLET IKKE når han sidder på toilettet. Det gør jeg - det har jeg altid gjort. Jeg kan slet ikke forestille mig, at jeg kan sidde på toilettet, og det så bare "løber ud" af sig selv.

Nu ville jeg så gerne høre hvordan i andre har det med det? - behøver man virkelig ikke presse, for at det kommer ud, og skal man så ikke virkelig vente til det brænder på, før man sætter sig derud (de her situationer hvor man nærmest skal løbe derud for ikke at gøre det i bukserne)?

Hilsen
B

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det er en rigtig dårlig ide at sidde og presse; det giver netop med stor sandsynlighed hæmoroider.

    Jeg vil foreslå dig at tænke grundigt over din kost, om der er fibre nok iden. Hvis du i det hel taget har lidt hård afføring, kan det faktisk også være belastende for din tyktarm. Din tarm skulle faktisk selv kunne skubbe din afføring ud, uden du behøver presse.

    Prøv med masser af fiberrig kost, rugbrød, frugt, grøntsager, måske også med "Husk", og selvfølgelig rigeligt med vand, og se så, om ikke det skulle hjælpe på konsistensen. Det tager naturligvis nogen tid for maven at vænne sig til, så det er ikke nok bare at prøve en dag, men prøv f.eks. over en måneds tid og se så, om ikke det skulle kunne hjælpe.
  • Indstillinger
    Tak for svaret.

    Normalt har jeg ikke noget problem med afføringen, men havde et par dage med diarre, hvor jeg nok har presset for meget for at komme af med det. Men jeg har altid presset i hvert fald en smule, når sidder derude.

    Nu har jeg dog taget den "ikke-pressende" tilgang til mig, og prøver at komme af med tingene uden at presse - finder dog at jeg er nødt til at presse en lillebitte smule, for ligesom at tage "hul på festen". Men der kommer kun lidt - og så sidder jeg venter lidt og slapper af, men der er ikke rigtig mere der bliver "klart" - og det var så det toiletbesøg - som stadig gør ondt på hæmoriderne (der sidder indvendigt), når indholdet passerer.

    Og så kan der gå MANGE timer inden der er noget klart igen - og så går jeg og er nervøs for, om jeg nu kommer af med alt det jeg skal af med.

    Fik i fredags - via et telefonopkald - noget Proctosedyl creme på recept, som jeg har brugt - bl.a. med den her tut, man kan stikke op og sprøjte salve indvendig. Og jeg synes måske også, at det stille og roligt går bedre - men synes godt nok det går langsomt. Derudover er jeg i tvivl om, hvordan jeg skal reagerer på at jeg har lidt ondt/er øm bagi hele dagen. Men naturlige reaktion er at ligge mig i sengen når jeg har ondt, men der kan jeg jo ikke ligge hele dagen, og har også læst et sted, at man skal bevæge sig - bl.a. for at få gang i blodcirkulationen dernede - men skal man virkelig også det når man er øm.

    Hilsen
    B
  • Indstillinger
    Du fik en salve i fredags - nu er det tirsdag. Du er lige nødt til at give det en chance; det tager lidt tid at virke ordentligt.

    Jeg har netop været igennem en omgang efter sygdom - en tarmbetændelse, og jeg fik samme medicin som dig, og der gik altså lige et par uger, før jeg havde mærkbar effekt. For mit vedkommende var det så ikke helt nok, mine sidder udvendigt, og jeg har nogle stykker, der bare har kløet og svedet helt vildt, så jeg fik noget endnu mere effektivt, Doloproct, så det kan du måske foreslå din læge, men altså ikke før om et par uger; forhåbentligt er det ikke nødvendigt for dig.

    Nu er jeg der, hvor jeg stadig er noget øm, men at smørre med vaseline et par gange om dagen giver god lindring.

    Held og lykke
  • Indstillinger
    Endnu en gang tak for svar.

    Lyder som om du har været igennem en træls periode. Rart at høre at du er ved at komme ud på den anden side :).

    Jeg var ved lægen i går, og han konstaterede - som jeg også var kommet frem til selv - at hæmoriden/-erne sidder indvendig, og så er det jo klart, at salven som jeg smurt på udvendig og kun et lille bitte stykke op ikke har haft den store effekt.

    Nu har jeg fået nogle stikpiller i stedet af netop det mærke du nævner - Doloproct og efter at have taget to i løbet af dagen i går, går det allerede bedre og det er ikke helt så smertefrit at være på toilettet.

    Hvad der er lidt træls dog, er at efter sådan en stikpille er sat op, så sidder den og presser på hæmoriden indvendig, og det gør faktisk forholdsvist ondt. Jeg har prøvet at se om jeg kunne finde lidt informationer på nettet om hvor lang tid sådan en dims er om at blive opløst og komme igang med at virke smertelindrende, men jeg kan ikke finde noget. De par stykker jeg har nået at tage pt. stopper først med at presse derinde efter nogle timer. Har du (eller andre) nogle erfaringer med dette?

    I går da jeg tog den første, tog to panodiler umiddelbart før, og der synes jeg måske også at smerten ikke var så slem. Men jeg har det lidt med de her smertestillende midler at de slår min mave i stykker - og jeg har jo netop lige pt. rigeligt problemer med mave/tarm-systemet ... *suk*
  • Indstillinger
    Ja, det var ikke særligt morsomt. Tak for venlige ord.

    Jeg har prøvet stikpiller, dog ikke for hæmoroider, men jeg forstår faktisk ikke, at den skulle presse, og mit gæt er, at du måske ikke får den højt nok op i tarmen?

    Prøv en gang at læse indlægssedlen grundigt igen - der skulle da gerne stå, hvordan du skal sætte den op, og hvor langt op du skal skubbe.

    Ja, det kan jeg så ikke hælpe så meget med, håber andre har noget bedre at byde ind med.

    God bedring
  • Indstillinger
    Nå - nu fik jeg nærlæst "brugsanvisningen" på stikpillerne, for som typisk dansker, så er det jo den slags ting, man bare lige skimmer.

    De her stikpiller er jo sådan torpedo-formet, og jeg gik ud fra at det var den spidse ende af torpedoen, som skulle ind først - det er det så ikke; det er den flade. Lidt research afslørede også forklaringen, nemlig at tarmens "naturlige" sammenpresninger fører torpedoen i modsat retning af spidsen - det vil sige i teorien væk fra endetarmen, når den indsættes med den flade ende først.

    Det har jeg så gjort her til morgen, og det virker også umiddelbart, som om der bliver taget bedre imod - synes nu stadig ikke den glider/skubbes så langt op - men så længe den ikke sidder og presser på hæmoriden så er jeg glad. For jeg mener - normalt ville jeg ikke have noget problem med at stoppe en finger i røven, hvis det kræves - men når nu det gør temmelig ondt, så har jeg ikke meget lyst til at begynde på det lige nu, for at få skidtet stoppet endnu højere op.

    Og det lader nu også til at stikpillerne virker - de virker i hvert fald smertestillende inden for en time til halvanden. Synes ikke jeg får nogen umiddelbar virkning - og kan af gode grunde jo ikke rigtig følge med i hvor hurtigt den bliver opløst.

    Nu er det trælse så, at jeg jo spiser det her afføringsmiddel for at være sikker på, at tingene giver så få problemer når det skal ud. Men det bevirker så, at jeg jo skal drikke hele tiden (hvilket jeg ikke har været for god til, så nu har jeg sat en ur til at ringe en gang i timen), og det er ret træls, når man prøver at få sin nattesøvn, for der går max to timer mellem jeg vågner og er megatørstig og skal have noget drikke ... og så selvfølgelig også tisse. Så jeg synes lidt jeg går rundt i en tåge, af søvnmangel lige nu. Håber lidt at der ikke går alt for lang tid inden stikpillerne virker nok til, at jeg kan undvære afføringsmidlet og bare klare "blødheden" ved at drikke rigeligt og spise masser af fiber.

    Ja, det var så endnu et spændende kapitel, i min lille saga. Endnu en gang tak for din respons :)
  • Indstillinger
    Redigeret 31 januar, 2018, 12:35
    Du kan Køb receptpligtig medicin en nem online læge konsultation http://www.validpharmacy.com
  • Indstillinger
    Hvis du har gøet med det i flere måneder, er du nødt til at handle på det, og kontakte din læge.

    Der kan sagtens komme lidt smårifter efter f.eks en lidt hård afføring, men de bør almindeligvis forsvinde igen efter få dage.

    Du kan - indtil du har fået kontakt med lægen forsøge at vaske dig med rent vand, og så smøre lidt vaseline på. Det kan ofte lindre.

    Men - da det har varet så længe, kunne det tyde på lidt betændelse, og det kan du ikke klare med almindelige håndkøbsmidler.
Log in eller Registrér for at kommentere.