Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Øjenproblemer!

Hejsa :o)
Jeg søger viden om øjenproblemer!
Jeg har i 10 år været i behandling med Thycapsol for forhøjet stofskifte.
Nu er jeg så kommet i det uheldige sted at jeg har udviklet øjenproblemer - de flyder over med tårer, er røde, hævede omgivelser omkring øjet, fortyggede øjenmuskler, let udstående øjne, smerte i øjnene ved det samme arb. i længere tid.
For en uge siden afsluttede jeg en PULS-behandling med store mængder binyrebarkhomom, og pt. er jeg sendt hjem på 25mg binyrebarkhomon piller om dagen.
Jeg synes ikke jeg kan mærke nogen forskel på nuværene tidspunkt!
Jeg savner at høre fra nogle som har eller gennemgår noget ligene...
jeg har selv læst hvad jeg har kunnet komme frem til på nettet....
Men... hvor længe vare dette helvede? Og blir mine øjne normale igen?
MVH Jane

Kommentarer

• Hej Jane
    Jeg er også Thycapzol patient på 13. år og har alle dage haft øjensymptomer på det ene øje.
    Jeg har ikke fået Puls behandling men et familiemedlen har været alt dette igennem.
    På ham var det heller ikke den store positive virkning efter behandling med binyrebark hormon - først givet i drop, derefter 8 mdr i pilleform. Han havde mange bivirkninger- meget humørsvingende, vægtstigning, var hyperaktiv osv.
    Da prednesolon bahandlinge ikke virkede fik han 10x strålebahandling i Odense som hjalp rigtig godt i starten men desværre ikke ret længe.
    Lægerne vidste simpelhen ikke hvad de skulle stille op og på et tilspunkt var der er læge der tog alt medicin fra ham - også stofskifte medicinen - og så gik det fremad med dag for dag. Idag ca et halvt år efter er han tilbage på dén lille dosis Thycapzol og han har det MEGET bedre.
    Jeg kan læse at du har fået Thycapzol i 10 år. Jeg har fornylig været i Odense og har der fået oplyst at vi ikke må få medicinen i så lang tid. Det kan give skader på lever og i musklerne. Jeg er ved at blive trappet ud af medicinen for at se om jeg kan klare mig uden.
    For at holde dine antistoffer nede er det en rigtig god ide at undgå alle former for stimulanser. --undgå kaffe, spiritus,cigaretter osv eller sæt forbruget ned. Det er disse ting der "trigger" dine antistoffer som har betydning for øjensymptomerne.
    Håber du kan bruge oplysningerne : )
    Rigtig god bedring
    Kh LH
  • Hej Nimka :o)

Mange tak for dit svar!
    Man har forsøgt to gange at tage mig ud af medicinen.... men sydommen vender tilbage til mig... så min læge på sygehuset mener aldrig at jeg vil slippe af med det.
    Men jeg overvejer pt. at få lavet en opration af skjoldburgskirtlen eller radioaktiv jod... det vil blive noget af det jeg må tale med min læge om. Var ikke klar over at man ikke måtte få medicinen så længe.... tak for den information :o)
    Hmm, ja så kan det jo blive noget langvarigt noget med de øjne... Hvad går strålerne ud på? Er det meget ubehagligt?
    Mvh Jane :o)
  • Hej Jane
    Strålerne gives på samme måde som til kræftpatienter bare i en mindre styrke. De "rammer på siden af ansigtet og ind bag øjenene og skal "dræbe" det væv der presser øjenene frem og giver stirrende øjne. Du får ingen bivirkninger.
    Jeg kan holde mine antistoffer nede ved at passe på med stimulanser - det vil hjælpe rigtig meget at udelukke dem : )
    Jeg har heller ikke fået oplyst før at vi ikke må få Thycapzol over længere tid. Radioaktiv jod må du ikke få fordi det kan forvære dine øjensymptomer. Jeg er også blevet anbefalet at få fjernet skjoldbruskkirtlen og lægerne har lovet at øjensymptomerne vil forsvinde helt fordi forstyrrelsrne sidder i kirtlen. Jeg overvejer men er absolut ikke vild med operationen - det er jo ikke alle der får det godt bagefter kan jeg læse her på siden.
    Kh LH
  • Kære LH.

Mange mange tak for alle dine svar... sætter stor pris på at høre fra en som ved noget om det! Hvor er det godt med dette forum!
    Ja, jeg kan jo også læse at det er svært ved det lave stofskifte... men jeg synes dog at have læst og hørt mig frem til, at det skulle være lettere at styre end det høje stofskifte... Og at symptomerne ved det lave ikke skulle være helt så skadeligt for de indre organer og celler.
    Det med stimulanserne vil jeg ta til efterretning... no more coffe :o)
    Jeg ønsker dig en go dag og held og lykke med dit helbred :o)

KH. Jane.
Log in eller Registrér for at kommentere.