Radioaktivt stof, som bruges ven scintigrafi
Jeg har for nylig fået konstateret forhøjet stofskifte.
Jeg har været syg af det i årevis, og det var en tilfældig, men vældig flink og kompetent vagtlæge, der stillede diagnosen, og så blev jeg akut indlagt på sygehuset, fordi jeg var tæt på hjertesvigt, så overbelastet var hele min krop og organisme.
Blodprøver har bekræftet, det er det, og jeg har nu i tre uger fået medicin og har fået det lidt bedre.
Om små 14 dage skal jeg til en scintigrafi-undersøgelse på sygehuset, hvor der bliver sprøjtet et radioaktivt stof ind i mine blodårer. Det føler jeg mig utryg ved og har brug for information, selvom sygehuset skriver, at det ikke er skadeligt. Husker desværre de tragiske historier om nyrepatienter, der har fået deres liv ødelagt af et kontraststof.
Er der nogen viden om det radioaktive stof?
Jeg har været syg af det i årevis, og det var en tilfældig, men vældig flink og kompetent vagtlæge, der stillede diagnosen, og så blev jeg akut indlagt på sygehuset, fordi jeg var tæt på hjertesvigt, så overbelastet var hele min krop og organisme.
Blodprøver har bekræftet, det er det, og jeg har nu i tre uger fået medicin og har fået det lidt bedre.
Om små 14 dage skal jeg til en scintigrafi-undersøgelse på sygehuset, hvor der bliver sprøjtet et radioaktivt stof ind i mine blodårer. Det føler jeg mig utryg ved og har brug for information, selvom sygehuset skriver, at det ikke er skadeligt. Husker desværre de tragiske historier om nyrepatienter, der har fået deres liv ødelagt af et kontraststof.
Er der nogen viden om det radioaktive stof?
Kommentarer
Det radioaktive stof er ikke det samme, som det man bruger til eks. nyrepatienter. Det er nok det du kan huske fra medierne. Det er bare en lille dosis af det radioaktive jod, som også bruges til jodbehandlingen. Du sluger en pille og så vil det radioaktive jod selv finde hen og binde sig til skjoldbruskirtlen og en evt. aktiv (varm ) knude. Det er ikke farligt og der er ikke noget ubehag ved det. Jeg har prøvet det flere gange. Så kan kameraet se, hvor der er skjoldbruskkirtelaktivitet.
MVH Lene