Stofskiftesymptomer med en tsh på 7?
Hej, jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med svar.
Jeg fik tjekket mit stofskifte m blodprøver da jeg var gravid sidste år, da jeg gik og var konstant svimmel gennem hele graviditeten. TSH var let forhøjet, men ellers var der normalværdier.
Jeg har siden fødslen for 8 mdr siden ligesom været ved siden af mig selv; jeg er super ukoncentreret, kan nærmest ikke læse to sammenhængende ord -eller selv få formuleret to sammenhængende ord... Jeg kan ikke huske fra næse til mund, går stadig og er svimmel, det er som om øjnene flakker. Jeg har også ondt i øjnene, især det ene, og de føles hele tiden trætte. Jeg har super ondt i mine led -ikke konstant et bestemt sted, det springer fx fra håndled til knæ til fingre osv.
Jeg fik målt stofskifte værdier igen, og tsh er stadig en smule forhøjet, den ligger på 7. t3 og t4 er i normalområdet, derfor mener min læge ikke vi skal gøre noget ved det, for tsh på 7 burde ikke påvirke mig alene.
Jeg er ellers glad og kan sagtens overskue at være mor til mine to børn, så det er bestemt ikke noget psykisk, som min læge ellers mente det måtte være...
Mit spørgsmål er nu, om det er muligt at jeg kan have disse symptomer pga tsh på 7? Jeg vil så gerne "finde tilbage" til mig selv igen, og jeg ved ikke hvordan jeg skal gøre det.
Jeg håber der er nogen derude der kan hjælpe mig med at skrive deres erfaringer eller komme med råd til hvad jeg ellers kan gøre...
Jeg fik tjekket mit stofskifte m blodprøver da jeg var gravid sidste år, da jeg gik og var konstant svimmel gennem hele graviditeten. TSH var let forhøjet, men ellers var der normalværdier.
Jeg har siden fødslen for 8 mdr siden ligesom været ved siden af mig selv; jeg er super ukoncentreret, kan nærmest ikke læse to sammenhængende ord -eller selv få formuleret to sammenhængende ord... Jeg kan ikke huske fra næse til mund, går stadig og er svimmel, det er som om øjnene flakker. Jeg har også ondt i øjnene, især det ene, og de føles hele tiden trætte. Jeg har super ondt i mine led -ikke konstant et bestemt sted, det springer fx fra håndled til knæ til fingre osv.
Jeg fik målt stofskifte værdier igen, og tsh er stadig en smule forhøjet, den ligger på 7. t3 og t4 er i normalområdet, derfor mener min læge ikke vi skal gøre noget ved det, for tsh på 7 burde ikke påvirke mig alene.
Jeg er ellers glad og kan sagtens overskue at være mor til mine to børn, så det er bestemt ikke noget psykisk, som min læge ellers mente det måtte være...
Mit spørgsmål er nu, om det er muligt at jeg kan have disse symptomer pga tsh på 7? Jeg vil så gerne "finde tilbage" til mig selv igen, og jeg ved ikke hvordan jeg skal gøre det.
Jeg håber der er nogen derude der kan hjælpe mig med at skrive deres erfaringer eller komme med råd til hvad jeg ellers kan gøre...
Kommentarer
Det lyder unægtelig som om du har problemer med stofskiftet. Du kan sagtens være "stofskifte-syg" og så have normal tal. Normal området er nemlig bredt defineret for ikke at sygeliggøre en masse raske mennesker! Men det betyder så også at der er nogle der kan være syge og så befinde sig inden for normal området. Du skal undersøge om dine tal ligger i yderkanterne, hvilket vil sandsynliggøre om det er stofskiftet den er gal med. Jeg foreslår at du for får målt dine stofskifte tal hver 2-3 uge over et par måneder, så kan I se hvilke vej det går. Derudover kunne I eventuelt undersøge om du havde et antistofrespons som kunne forklare høj TSH.
Hvad er antistofrespons?
Vh Anna
Jeg synes bestemt ikke din læge har ret i det han siger. TSH er helt klart forhøjet, og man kan sagtens være stofskiftesyg med T3 og T4 i normalområdet.
Jeg synes du skal insistere på at prøve at komme i behandling med stofskiftemedicin- helst med det nye Euthyrox, og er din læge ikke lydhør overfor dette, synes jeg du skal overveje at finde en anden læge.
I Tyskland kommer man i behandling med et THS på 2.5 og når du har symptomer er der for mig at se ingen tvivl.
Held og lykke
Mvh. Gitte
Med antistoffer mener jeg om du har en autoimmunreaktion mod din skjoldbruskkirtel og dets enzymer.
Held og lykke
ps: vær forberedt på at det i nogle tilfælde kan tage lidt tid før man får det bedre når man starter på eltroxin eller nogle af de andre preparater
Du har ALLE symptomer på for lavt stofskifte, og hvis det var mig, der havde en TSH på 7, ville jeg falde i søvn hele tiden. Din læge er helt galt på den ved at sige, at den kun er "let forhøjet", og han/hun skal hjælpe dig med det her!
Jeg har været stofskiftepatient i 6 år og har masser af erfaringer med det. Hvis min TSH var fx 2, ville jeg være træt, falde i staver, glemme, ikke orke noget osv, så i følge min mening, er du langt over det "tilladte", og du skal ikke vente. De fleste har det bedst med en TSH på omkring 1.
Held og lykke!
Solsikke
Tusind tak for jeres svar! Det er en stor hjælp. Nu vil jeg helt sikkert få gjort noget ved det. Det er super rart at finde ud af, at jeg ikke bare er ved at gå helt fra forstanden, og at der rent faktisk kan gøres noget ved det. Jeg har gået og været bange for, om jeg havde begyndende demens. Ikke spor fedt!
Hvordan fandt I andre frem til jeres diagnose?
Jeg håber-som de andre der har skrevet til dig, at du får gjort noget ved det, hurtigt, for det tager jo desværre tid ,at rette op på det.
Mange hilsner. Ellenmarie
ER selv faldet fra 23 til 15 i T4, og de har først opdaget det nu, hvor jeg er i 8. uge af min graviditet...