Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Håber i kan hjælpe mig.

Redigeret 24 oktober, 2009, 02:17 i Hjerteproblemer
Jeg skriver her på vegne af min bror som for lidt over en måned siden blev indlagt pga at han en aften sad og kunne pludselig ikke mærke sine ben og havde ondt i bryst og ryg.
Det viste sig så at han havde fået en form for bobbel i hovedpulsåren fordi blodet løb den forkert vej.
Han er nu blevet opereret for det, og fik lagt en slags rør ind for at blodet passerer den rigtige vej igennem
Imens han lå der i små 14 dage fik han jo medicin mod forhøjet blodtryk, morfin for smerter o.s.v i starten.

Nu er han så kommet hjem og har været hjemme i små 14 dages tid og her er det mit spørgsmål kommer.
Da han skal tage ca 12 piller om dagen pt, har han meget lille appettit, han spiser meget lidt, men drikker en masse vand. Han er meget træt hele tiden.
Er dette meget normalt? hvad kan man gøre? og hvor lang tid kan der gå før han bare virker nogenlunde frisk?
Det er mere fordi jeg kan se på ham at han mere og mere er ved miste modet og vi prøver virkelig at holde ham ved godt mod, men at han sover dårligt og ikke er frisk om dagen osv tager virkelig hårdt på ham...

Håber i kan give mig nogle svar.

Hilsen den forvirrede lillebror.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Lecavalier

    Din bror er heldig at have nogen, der giver ham omsorg og bekymrer sig for ham!

    Jeg har ikke forstand på alvorlige hjerteproblemer, men umiddelbart kan jeg se flere grunde til, at din bror er træt:

    For det første har han været igennem en stor operation. Det tærer altid på kræfterne, og der vil gå et stykke tid, før han kommer sig helt.

    For det andet skriver du, at han ikke spiser ret meget. Da jeg blev opereret (for noget andet), blev der fra sygehusets side gjort meget for at informere om, hvor vigtigt det var at sørge for at spise så meget som muligt, for at man kan komme sig efter en operation. Og personalet på sygehuset lokkede med lækre retter for at få mad i mig. Det er vigtigt, at I kræser lidt op for ham og tilbyder ham hans livretter! Men det er godt, at han i det mindste sørger for at drikke vand.

    For det tredje skriver du, at han får en masse medicin. Der er en del medicin, som medfører, at organismen mister ekstra mange vitaminer og mineraler. Og medicinen har bivirkninger. Både en eventuel vitamin- og mineralmangel og medicinens bivirkninger kan sagtens medføre træthed.

    For det fjerde er det en kendt sag, at der ofte kommer en depression i kølvandet på en stor hjerteoperation. Du skriver, at din bror er ved at miste modet, og at han sover dårligt. Jeg kan selvfølgelig ikke vide det, men det kunne godt tyde på, at han er ved at få en depression. Jeg vil mene, at det er vigtigt, at han fortæller om sin tilstand til lægen. Hvis han har en depression, er det vigtigt, at han får noget hjælp til at komme over den.

    Under alle omstændigheder synes jeg, at det er nødvendigt med lægehjælp.

    Mange hilsner og god bedring til din bror

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.