Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Eltroxin og spiserørsbrok/refluks

Redigeret 6 november, 2009, 13:07 i Forstyrrelser i stofskiftet
Hej

Det er længe siden. På jagt efter grunden til at jeg ikke tåler Eltroxin ( har også prøvet Euthyrox), er jeg blevet undersøgt lidt. Først har de fundet nogle tropiske orm i mig afføring og de burde være væk nu, og nu efter en kiggert undersøgelsen viser det dig at jeg har spiserørsbrok og min slimhinde i maven er lidt rød. Der er ike blevet fundet nogen bakterier, så grunden er ukendt.

Men når jeg tænker tilbage så har jeg haft det sådan i mange år. Måske i 10 år.

Men det er helt ekstremt hvordan det påvirker mig. Især med rygning. Og når jeg tager Eltroxin er det meget være.

Kunne jeg være så heldig at høre fra nogen der har spiserørsbrok, tager Eltroxin og måske ryger?
Rygning skulle forøge dannelsen af mavesyrer og hvis Eltroxin gør det samme så er det en meget kraftig påvirkning.
Kender I en forbindelse imellem Eltroxin og Mave/ refluks. Kan Eltroxin irriterer slimhinden i maven?
Jeg vil meget gerne høre om hvordan andre har det. Det tager simpelthen alle mine krafter.

Mvh Adam
«1

Kommentarer

• Hej
    Jeg har også problemer med refluks. Jeg tager Euthyrox tidligere Eltroxin, men ryger ikke. Jeg skal passe på med ikke at bøje mig forover og jeg har også ofte trykken for brystet. Har fået lavet flere kikkertundersøgelser og fået det svar, at det kunne tyde på refluks.
    Har ikke kædet det sammen med stofskiftemedicin - men måske der er en sammenhæng?
    mvh Gitte
  • Ja men jeg har lige fået konstateret noget lignende dog ikke brok men røde slimhinder som kunne være forløberen for noget mavesårsagtigt. Og kaffe gør det for mig værre, men det er ikke kun kaffen da nu har holdt mig fra den i et par uger uden positivt resultat. Så jeg tror på at der er en sammenhæng mellem ny eltroxin og disse symptomer. Jeg ryger ikke...
    Tvillingen
  • Jeg havde på fornemmelsen at jeg ikke var alene:-)

Jeg vil bare lige sige hvordan min refluks føles.

Ondt i maven.

Den nederste lukkemuskel, som ligger lige over solar plexus, kan mærkes en gang imellem, som om den åbner og lader en "bobbel" passere. Jeg har læst et sted at folk snakker om hjerte "dobbelt slag" eller hvad det hedder. Det kunne føles sådan.

Den øverste lukkemuskel ( bag Adams æblet) kan mærkes og føles som klump i halsen.

Min stemme kan være hæs. Mavesyre kan komme helt op og irritere. Har også læst at det kan være syredampe der gør det.

Der er også symptommer fra lungerne, hvor man hoster, især om natten, når man ligger nede.

Selve brændende fornemmelse i spiserøret kan jeg ikke mærke, men det føles som en spænding hele vejen, men jeg er meget tør i halsen, næsen (og øjnene, hvis det har noget med det at gøre).

Min mave er meget oppustet.

Meget træt.

Er det ikke noget af det man kalder bivirkninger af den nye eltroxin?

Eller giver Eltroxin Refluks/spiserørsbrok? Jeg kan i hvert et fald mærke ændring. Jeg er nok en af de få der har taget Eltroxin for 10 år siden, har fået de samme problemmer og var næsten holdt op med Eltroxinen og fik det bedre. For et halvt år siden er jeg begyndt igen og min refluks har aldrig været være. Det gør så ond i maven så jeg ikke kan side i en stol.

Nogle ernærings eksperter siger at refluks kan komme pga man har for lidt mavesyrer, så maden ikke bliver fordøjet ordentlig og ligger som propper i tarmen. Mave indhold kan ikke komme ned og derfor kommer det op igen.

Jeg ved ikke om Eltroxin kan have noget med mavesyrer at gøre.

Men hvad gør man - få mavesyrerhæmmer i stedet for.
    Jeg ved ikke hvad der er rigtig og forkert.

Mvh Adam
  • Hej Adam. Du er da rigtig uheldig hele tiden! Synd-men jeg tror at vi stofskiftepatienter har mange ting ,at døje med, da det jo er stofskiftet, der styrer mange af kroppens funktioner. Jeg tror dog IKKE , at Eltroxin kan give brok i spiserøret. Jeg har det også , men det er jo en muskel (udposning) der IKKE lukker ordentligt og DERFOR kan maveindhold og syre komme op (reflux)-især når man ligger ned eller bukker sig. Mit råd til dig er: Lig højt m hovedet-undgå for meget kaffe og spiritus OG SMØGERNE!!!! I slemme perioder får jeg syreneutraliserende medicin (OMEPRAZOL_BLUE FISH) Har du ikke fået det tilbudt? Ellers prøv med Balancid i håndkøb. Kun 8 dage , så må du tale med din læge hvis det IKKE går væk. Spis nogle mandler, det kan også dæmpe lidt, men cigaretterne er desværre de værste. Jeg ER stoppet med at ryge og det har hjulpet meget.
    Mange hilsner til dig fra Ellenmarie. ps Jeg får euthyrox nu.
  • Hej,

Jeg har fået eltroxin i ca. 10 år, er nu for en mdr. siden begyndt på Eurothox.

Jeg har også tidligere haft store problemer med spiserørsreflux, jeg fik en kikkert undersøgelse og kom på medicin der hedder Nexium. Nexium var en god hjælp, dog ikke optimalt, og med tiden sku jeg have større og større dosis af nexium, men døjede enormt med maven, kvalme og opstød. Sådan levede jeg i mange år, hvor jeg måtte undgå fed mad, øl og vin (da det forværrer spiserørsrefluks) Jeg røg dog, selvom det heller ikke er godt og drak minimalt med kaffe.

Men så for kanp 5 år siden fik jeg akut fjernet min galdeblære, da jeg havde haft et enkelt galdestensanfald. Min galdeblære var fyldt op med sten som man sjældnet så´andet ved gamle mand og jeg var 31 år på det tidspunkt. Efter operationen tog jeg ikke Nexium og har ikke haft brug for det mere. Jeg kan nu igen drikke alkohol, spise uden hensyn og har ikke nogen som helst problemer med spiserørsrefluks mere.

Så det at få fjernet min galdeblære har på en måde været guld værd for mig. Det er ikke sikkert at det er problemet hos dig, men jeg ville da lige dele min historie med dig og andre.

Jeg havde det som dig mht. symt. og jeg fulgte slet ikke det som er normen for folk der har problemer med galdesten, men det viste sig altså at min galdeblære var fyldt med sten. Det havde det selv ikke ved scanningen kunne se, at der var SÅ mange.

Da jeg efterfølgende ikke har haft spiserørsrefluks, er det for mig operationen der gjorde mig fri for spiserøsrefluks, selvom de fleste læger nok vil afvise dette, men det var altså tilfældet for mig.

For før var jeg virkelig skidt og det ku tage timer hver dag, før jeg bare havde det nogenlunde. Havde sådan problemer om morgenen især når kroppen sku igang. Men generelt havde jeg det træels og var meget utilpas og begrænset af det.
  • Ja, der dukker noget op hele tiden.

Men det føles altså som om der er noget galt med fordøjelsen.
    Min afføring er lysere og løsere og der er ikke meget liv i tarmene. Før i tiden fik jeg det bedre at af slå et par prutter, men det er en sjælden nornøjelse.

Jeg er blevet ultralydscannet i de indre organer. Han sagde ikke noget om galdesten. Han har kørt maskinen neden under den højre ribbenskant - det var så leveren - kan man se galdesten der med ultralyd?

Jeg tror også min refluks skyldes at maden ikke glider godt nok igennem tarmene, ellers så er den for havregrøds agtig, så pruterne ikke kan komme igennem:-) I stedet for bliver jeg meget oppustet, især under den venstre ribben foran og helt ude på venstre side. Jeg kan mærke at det stråler ud til rygen og navlen er begyndt at gøre lidt ondt når jeg bevæger mig.
    Min urin er bare lysegrøn, så det er ikke gulsot :-)

Det kan godt skyldes at galden ikke kan sive helt igennem og det vil give problemmer med fordøjelsen, lys afføring, oppustet mave.

Problemmet er bare at jeg møder op til alle undersøgelser enten fastende eller efter en udrensning, så der er aldrig luft i maven og humøret er også lidt bedre, når de ser mig.

Jeg kunne prøve den alternative galdesten metode med olivenolie og citroner og se om jeg kan presse et par sten ud.
    Det passer meget godt med røntgen af tyktarmen om en måned hvor jeg skal leve af flydende kost i et par dage før undersøgelsen og Toilax piler.

Kan man leve uden galdeblær? Kommer galden så ud til tolvfingertarmen?

Mvh Adam
  • ja, jeg har levet siden jeg som 19 årig fik fjernet galdeblæren i 1977. Havde netop overstået en svær graviditet og fik efter fødslen det ene anfald efter det andet . Har haft anfald siden hen med årsmellemrum uanset hvad jeg har spist. Har aldrig spist fede ting.

Dengang var man indlagt og lå hen med morfin en hel uge - kender en der netop lige er blevet opereret og hun kom hjem samme dag. Hun blev dog påny indlagt fordi maven gik helt i stå og det gav store mavesmerter.

I lægeverden er der mange gamle skrøner....." det er kun gamle og tykke der får galdesten.

det er kun ældre der får for lavtstofskifte.....mænd kan ikke få migræne ...og sidst stod Jesper Klein frem på tv og fortalte at han havde fået knogleskørhed hvilket det ellers kun er kvinder der får. Og nu igen er det dukket op at vi stofskifte patienter kan opfinde alle mulige bivirkninger fordi vi læser om det........udtalt af eksperter på området.....

Men om der igen er sammenhæng med stofskiftesygdom og galdeproblemer...det er igen et godt spørgsmål.............
  • Tak for svaret.

Jeg har fundet noget om hvad refluks kan skyldes her i Brevkassen.
    http://www.netdoktor.dk/brevkasser/arkiv/201422.htm

Hun har de samme symptomer som mig.

Jeg vil bare gerne kunne tåle Eltroxin, så jeg kan få mit stofskifte op i det normale niveau og være mig selv.

Jeg har skrevet at alle mine symptomer startede hver gang jeg forsøgte at tage Eltroxin. Og nu er de meget slemme og der kommer nye hele tiden.
    Jeg har også tabt mig 15 kg af Eltroxin på trods af for lavt stofskifte TSH 15 i øjebliket.

Mvh Adam
  • Hej igen,

Ja man kan sagtens undvære sin galdeblære. Da jeg fik min fjernet havde jeg en enkelt overnatning og så var jeg hjemme igen. Den første uge efter havde jeg naturligvis ondt efter operationen, især en smerte kom bag på mig, men det er helt normalt. Man får smerter der stråler ud ved højre skulderblad ca. den første uge efter, men derefter er alt super. Det er ikke noget med at man skal tage hensyn på nogen måde med noget, fordi man har fået fjernet sin galdeblære. Som tidl. skrevet var det en kæmpe gevinst for mig, da jeg jo virkelig havde store problemer med refluks og de forsvandt sammen med galdeblæren ;-)

Jeg er ikke helt sikker mht dit spørgsmål om det var en ultralyds scanning jeg fik inden, synes det var en MR scanning, men kan ikke huske det helt.

Men jeg havde faktisk kun et galdestens anfald på trods af at jeg led i mange år. Så min erfaring er at man ikke nødvendigvis behøver at få mange anfald som bevis på at man har problemer med galdesten.
  • Nu har jeg fundet et par artikler om at tyroxin påvirker de "glatte muskler".
    De var på engelsk. Jeg har søgt på " thyroxin smooth muscle ".
    Jeg har forstået det sådan at thyroxin gør dem mere slappe. Lukkemuskel der giver refluks er en glat muskel og der er flere, f. eks i tarmene.

Min tarm føles som en sæk hvor det hele gærer bare. Fuldstændig gået i stå.
    I kan læse her hvis det har interesse http://www.sklerodermi.dk/media/457/Mave-tarm

Mvh Adam
Log in eller Registrér for at kommentere.