Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Har du Oppustet, tynd afføring ondt i maven, hør her!

Hej!

Jeg er en dreng på 18 år, som siden jeg begyndte på gymnasium har haft problemer med maven symptomerne har været:

- Oppustet mave
- Meget luft i maven, det er selvfølgelig pinligt at komme ud med i skole etc.
- Fælt lugtende prutter
- Ondt i mave evt. kramper i maven
- Tynd afføring (stort set aldrig sammenhængende afføring og generelt ukomplet afføring "føler der er mere"

Problemerne har medført at jeg ofte er sur, irriteret, træt, pjækker fra klassetimer, skrotter fester, siger nej til kæresten til at være sammen mm. så problemet har været stort nok for mig.

Var ved lægen og snakken gik på Irriteret Tyktarm, jeg var senere inde og blive tjekket for fx gluten allergi i en blodprøve, det havde jeg ikke.

Blodprøven viste dog, at jeg havde svært mangel på d-vitamin, så jeg blev doseret 10 ug d-vitamin + 800 mg Calcium (u'et er det græske "my" tegn) piller som jeg skulle tage 2 af hver dag, de var i serien UniKalk Plus.

Efter ca. en uges tid ophører mine problemer med maven helt, som jeg i 2 år har gået med, perfekt! 3-4 måneder senere har jeg ikke flere piller, vinteren er over mig (dvs. får endnu mindre d-vitamin via sollys) og jeg har ikke ændret min kost, problemerne kommer igen efter 14 dages tid, hvor jeg ikke har taget d-vitamin tilskud.

Jeg prøver at spise 1 multivitamin pille med 5 ug d-vitamin om dagen, det løser ikke mit problem. Nu har jeg købt 10 ug d-vitaminer på apoteket, og spiser dem i kombination med multivitamin (er klar over man kan få for meget d-vitamin) så jeg modtager 15 ug d-vitamin pr. dag i form af piller, og maven bliver bedre og bedre (efter kun 3 dage).

Kan dette overhovedet være muligt?
- Er det psykisk? Selv er jeg meget kritisk for at placebo på den måde vil ramme mig, går ikke og tænker over jeg har taget pillerne som sådan.
- Er der noget om snakken, kan d-vitamin mangel ødelægge din mave?
- Vil i fraråde mig at kombinere d-vitamin piller med multivitamin, vil i i stedet foreslå mig at jeg skal købe mig fattig i fed fisk, og fryse udenfor i solen?

Mvh. EN GLAD GUT

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Ved D-vitamin mangel skal du indtage mindst 100 mikrogram D3 vitamin dagligt og så få målt dit niveau igen efter 3 mdr.. Ny forskning viser at niveauet skal ligge et sted mellem 125-200 nmol/L. For at opretholde et sådant niveau i DK er det nødvendigt at indtage 100-150 mikrogram dagligt i perioden September til Maj. Og husk det skal gøres resten af livet.

    Hilsen
    nhs
  • Indstillinger
    Ærgelig over det noget mangelfulde svar fra nhs til contradel88. Jeg har præcis de samme symptomer, og har iøvrigt også haft dem i en længere periode, og ja man får koncentrationsbesvær og bliver let irriteret udover de mere fysiske problemer som contradel88 omtaler.

    Er der nogen med lægelig indsigt der kan af/bekræfte at D-vitamin mangel rent faktisk kan være årsag til de omtalte symptomer. Eller er der en mere sandsynlig forklaring.

    Er der iøvrigt andre der kan af/bekræfte at hvis det forholder sig sådan, at man så rent faktisk skal tage det resten af livet.

    Venligst undlad at besvare med "Spørg din læge", hvis min læge havde givet mig en forklaring så ville jeg ikke skrive her.

    På forhånd tak.
Log in eller Registrér for at kommentere.