Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kronisk blærebetændelse - det kan være Interstitiel Cystitis

Redigeret 19 maj, 2016, 04:17 i Blærebetændelse
Hej alle som har fået at vide de har "sart blære", kronisk blærebetændelse m.v. Overvej om I måske har Interstitiel Cystitis (IC). Det er en kronisk inflammation af blærevæggen, som kan medføre forskellige blærebetændelseslignende symptomer: smerter i blære og urinrør, hyppig vandladning m.v. Sygdommen er IKKE en blærebetændelse, men nærmere en slags "mavesår" i blæren. Der er ikke bakterier i urinen som ved blærebetændelse, og tranebær gør kun IC symptomer værre.

Der findes ingen medicin eller anden behandlng som kan kurere IC på nuværende tidspunkt, men der er en del ting man kan gøre for at få det bedre:

Undgå kaffe, te (også grøn, urte, rooibos, mv., men kamillete er ok), alkohol, chokolade, tobak, tomat, løg, citrusfrugter og andre syreholdige ting. Prøv at Google på nettet, der er masser af information, især på engelsk. Sygdommen hedder Interstitial (med "a") Cystitis på engelsk. Der er også rigtig gode netværk/patientforeninger med masser af god information.

Desværre er det nok de færreste læger i Danmark der ved ret meget om sygdommen og derfor blot fortæller patienterne at de har sart blære eller lignede og må leve med det. Tag derfor gerne information med fra nettet, så du har et godt udgangspunkt for at snakke med dine læge om det.

Jeg er bosiddende i USA, hvor jeg for nylig fik konstateret IC efter en blærebetændelse, som ikke ville gå væk. Det kan gøre mig meget vred når jeg på Netdoktor.dk f.eks. kan se en speciallæge i urologi svare en kvinde som har haft "blærebetændelse" i 2 år, at hun nok bare tilhører en gruppe af kvinder, som altid har blærebetændelse, og at det må hun bare lære at leve med.

Jeg er ikke læge, og kan ikke stille en diagnose, men jeg vil have lov til at undre mig over, at speciallægen ikke en gang NÆVNER muligheden for IC. Måske skulle han have sine skolepenge igen...

Med venlig hilsen Tina M

Kommentarer

Log in eller Registrér for at kommentere.