Hjem Astma og allergi Astma

Rygning og astma ?

Redigeret 4 marts, 2010, 14:35 i Astma
Jeg ryger meget, jeg ved at det selvfølgelig ikke bliver bedre med hensyn til min astma af den grund, men hvad kan der ske ved at jeg ryger når jeg har astma??
Og i så fald, hvad kan der ske senere hen, og er det 110 sikkert at jeg kommer til at få det værre senere hen i livet, fordi jeg ryger med astma tilstand. ??
Har røget i lang tid nu, men jeg kan ikke mærke nogen forværring af nogen art, heldigvis . (endnu)!

Kommentarer

  • Jeg ved ikke om astma bliver værre, men jeg føler mig overbevist om det.
    Min søn har astma og efter at være holdt op med at ryge i mange år er han desværre begyndt igen. Han har fået en usund kulør i ansigtet, jeg er meget bange for, der skal ske ham noget.

    Nå, men det var slet ikke det, jeg ville fortælle. Min mand er storryger og han hoster, så han bliver blå i ansigtet. Han må nu have slimløsende midler efter at have røget i mange år.

    Han fortæller han har været i "tunnelen". Der er ingen tvivl om han har taget skade i sine luftveje.
    Tænk, hvis han nu også havde astma.

    Jeg har aldrig røget og nu kan jeg ikke tåle min mands røg mere. Jeg har fået en pulmicort, som jeg skal til at bruge. Ene og alene fordi mine slimhinder ikke kan klare det mere.
    Selv om min mand kun ryger i et rum er den gal.
    Tænk, hvis jeg nu også havde astma.

    Jeg er sikker på røg skader slimhinderne. Så hvad vil du gøre, når slimhinderne får det dårligt på grund af rygningen. I forvejen er det jo galt på grund af astma.

    Min svigerdatter VAR ryger, men da mit barnebarn fik astmatisk bronkitis måtte hun stoppe omgående og det gjorde hun.



    http://www.kvit.dk/dk/stayquit/free/ris ... cle_002844


    http://www.apoteket.dk/Sygdomsleksikon/ ... boern.aspx
  • Astma er jo en kronisk betændelsestilstand i lungerne, som bevirker til en forsnævring af luftvejene. Derfor er astma lettere at leve med, hvis dine lunger er så gode som overhovedet muligt, og det er jo selvsagt, at det er de ikke, når man ryger - på ingen måde. Det er en utrolig dårlig ide at ryge, når man har astma, og det er hundrede procent sikkert, at astmaen forværres, hvis man ryger. Hvis du får et "astma-tilfælde" og samtidig har rygerlunger, så vil det selvfølgelig være langt svære at få luft - og det kan være farligt.
  • Rygning er generelt en dårlig idé - og når man har astma er det en top-dårlig idé. Jeg kan faktisk slet ikke forstå at du er i tvivl??? Du har vel kontakt med en læge og er i behandling, og så må du da vide det. Og ellers er der masser af viden hos Astma-Allergi foreningen.

    Og hvis du fortsætter med at ryge så er du i høj risiko for at få KOL. Man dør ganske langsomt af kvælning...
  • Min bedstemor døde desværre af KOL.. Har igennem mange år set hende lide mere og mere, fordi hun havde røget hele livet.. Og hun ville bare ikke stoppe.. Blev desværre hendes død..
  • Jeg er meget ked af, min mand ryger så meget. Jeg spekulerer på, hvilke stoffer, der puttes i tobakken siden det næsten er umuligt at stoppe.
    Tobak er jo lige så slemt som heroin og hvad det hedder alt sammen.
    Min mand får abstinenser, hvis der går for lang tid mellem cigaretterne. Han bliver rastløs og sur.
    Jeg er ikke i tvivl om, der kommes noget i tobakken, som gør mennesker totalt afhængige. Det burde undersøges. Og hvis det er tobakken alene, hvilket jeg betvivler, så burde det omgående stoppes. Simpelthen totalt forbydes.
    Jeg kan ikke være med til mit barnebarns fødselsdag , fordi nogle af gæsterne ryger. Jeg kan i det hele taget ikke være i samme rum som rygere. Jeg hoster konstant. Og jeg har aldrig nogensinde røget selv.
    Derimod har jeg en mistanke om det er blodtryksmedicinen , som gør mig så overfølsom. Hvad skal jeg vælge, pest eller kolera.
    Hvis der er noget, jeg hader, så er det tobak og alle dens gerninger.
  • Hej

    Først vil jeg bestemt råde dig til at kvitte smøgerne. Her er lidt nyt info:

    Nyeste forskning antyder at der muligvis er en sammenhæng mellem et lavt D-vitamin niveau og udviklingen af lungesygdomme såsom astma og kol. Det nye er at den inaktive form for D-vitamin 25(OH)D ikke kun bliver omdannet til den aktive form i leveren og nyrerne som først antaget, men også bliver omdannet direkte i lungerne. Det har vist sig at D-vitaminet øger de proteiner som bekæmper bakterier og viruser i lungerne. Men mere interessant er at proteinerne også dæmper og muligvis bekæmper kroniske betændelsestilstande i lungerne. Nyeste forskning antyder at D-vitamin har en helbredende effekt, hvis niveauet af D-vitamin i blodet ligger et sted mellem 125-200 nmol/L. Kun 5 % af danskerne ligger inden for dette niveau efter sommerperioden og kun 2 % i sen vinterperioden.
    Sundhedsstyrelsen anbefaler af vi skal have 7,5 ug (mikrogram) D-vitamin dagligt, hvilket dog er en latterlig narredosis, som ikke hjælper noget som helst. For at komme op på niveauet 125-200nmol/L skal man ca. have 140 ug dagligt i 3 måneder og efterfølgende ca. 100 ug dagligt for at opretholde sit aktuelle niveau. I sommerperioden, hvis man altså får sol nok kan man nøjes med ca. 50 ug dagligt.

    Husk at D-vitamin skal tages resten af livet og at det også har mange andre gavnlige virkninger som ex. at man har 70 % mindre chance for at udvikle en kræftsygdom og hele 80 % mindre chance for at udvikle hjerte/kar sygdomme. Men kun vis niveauet ligger mellem 125-200 nmol/L.

    Jeg har vedhæftet de sidste nye forskningsresultater som handler om D-vitaminets gavnlige effekt på astma og kol.

    http://www3.interscience.wiley.com/cgi- ... 3/PDFSTART
    http://www3.interscience.wiley.com/cgi- ... 8/PDFSTART

    Hilsen Niels
  • Jeg vil KRAFTIGT opfordre dig til at stoppe med at ryge OMGÅENDE!

    Prøv at gå ind og læse på www.snakomkol.dk Her skriver KOL ramte (rygerlunger) om hvor forfærdeligt deres liv er blevet efter de fik KOL.

    De kan ikke tåle parfume, røg og en masse andre ting. De kan ikke leve et normalt socialt liv mere!!

    Deres lunger bliver dårligere og dårligere. Til sidst har de ikke luft til at slæbe sig afsted.

    Mange har ilt apparat som giver mange problemer. Mange er isoleret i deres hjem. De stakkels, stakkels mennesker. Det liv er ikke et liv!!

    Jeg har astma. Min mand holdt op med at ryge for flere år siden, jeg kunne ikke tåle hans udånding til sidst, selv om han røg ude i haven. Han havde svært ved det, men nu har han det MEGET bedre på ALLE områder.

    Der findes mange gode tilbud om hjælp til rygestop.
    Det er Nikotin som gør, at folk bliver afhængige, så vidt jeg ved.

    Held og lykke med dig.
Log in eller Registrér for at kommentere.