Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Mr-scanning-kikkertundersøgelse

Redigeret 31 oktober, 2009, 06:02 i Fod- og knæskader
Som jeg i et et tidligere indlæg har beskrevet, døjer jeg med et meget dårligt knæ. Røntgenundersøgelse viser ikke tegn på slidgigt, mr-scannigen viste heller ikke umiddelbare skader. Nu er jeg så indstillet til kikkert-undersøgelse.
Hvad kan man se ved en kikkert-undersøgelse, som ikke ses på mr-scanning?

Håber der er svar at hente.

Kommentarer

  • Indstillinger
    I en kikkertundersøgelse indfører lægerne kikkerten i selve ledet, så de kan se direkte ind i ledet. De kan således se om der er slidgigt, løse bruskstykker osv, så de evt. kan fjerne det med det samme.
    Det er et mindre indgreb, og man kommer hurtigt på benene igen. Ja selvfølgelig alt afhængig af hvad der er galt med dit knæ.
    Har selv fået lavet korsbånd 2 gange, der har ortopædkirurgerne lavet en kikkertundersøgelse hver gang, for at være 100% sikker på, det var korsbåndet det var revet over.
  • Indstillinger
    Tak Ustrup

    Jeg er bare stadig lidt i tvivl: Kan lægen se ANDET og MERE ved en kikkert-undersøgelse, end der kan ses ved MR-Scanning?

    God dag.
  • Indstillinger
    Selv tak!
    Altså de gange hvor jeg har været til undersøgelse, har de aldrig snakket om MR-scanning, der har det altid været kikkertundersøgelse jeg skulle til, fordi der kan de med 112% sikkerhed se hvad der er galt. Der kan jo være ting der gemmer sig i en scanning.
    Er du da nervøs ved noget mht en kikkertundersøgelse?
  • Indstillinger
    I princippet nej, men da hverken røntgen eller scanning har påvist noget, er jeg dog bekymret for om lægerne overhovedet finder noget ved kikkert-undersøgelsen, eller om jeg bare må leve med smerterne og låsninger i knæet, og ligeledes at knæet pludselig knækker modsat.
    Når det hele nu alligevel ender ud i kikkert-undersøgelsen, hvorfor skulle jeg så i det hele taget scannes..?

    Så ja...en smule nervøs er jeg, men overvejende, fordi som jeg nævner, tænk hvis bare der ikke er noget galt :S
  • Indstillinger
    Okay. Hvis nu der er noget galt med dit knæ, skal de nok finde ud af det ved en kikkertundersøgelse.
    Nu når du skriver at dit knæ låser sig, uden at være læge eller noget, kunne det da godt tyde lidt på noget med din menisk.
    Havde selv problemer med mit knæ låste sig, og det viste sig ved en kikkertundersøgelse, at min inderste menisk var gået i stykker.

    Ja det har du da ret i. Men det kommer måske an på hvilket hospital/læge man havner hos, om de vil MR-scanne eller lave en kikkertundersøgelse!?
    Jeg har fx ikke gået med en don joy skinne, da jeg havde fået lavet nyt korsbånd, men min storebror skulle. To forskellige læger der opererede os.
  • Indstillinger
    Og her er så hvad lægen fandt ved kikkertudersøgelsen:

    Overraskende var den ene menisk alvorlig revnet.
    Meget betændte slimhinder.
    Og en stor baker cyste (som virkelig har været en plage for mig).

    Menisk skaden og de betændte slimhinder kunne ikke ses på mr-scanningen. Har lært, at den undersøgelse i al fald ikke fremover skal være eneste mulige undersøgelse, hvis jeg (forhåbentlig ikke) står i samme situation.

    God week-end
  • Indstillinger
    Det var da godt du endelig fik svar på, hvad der er galt med dit knæ. Det er altid rart når man har fået stillet diagnosen.
    Held og lykke med det.

    Jeg syntes godt nok det er djævlens værk, at få fjernet noget af menisken. Jeg syntes ikke rigtig mit knæ fungere helt optimalt, så håber det hjælper med genoptræning(:
Log in eller Registrér for at kommentere.