Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Sexsomnia eller søvnsex. Søger andre med denne lidelse

Hej
Jeg er i den uheldige situation at både min mand og jeg lider af Sexsomnia i stor stil.
Jeg søger andre der har erfaringer med denne lidelse og forhåbentlig har nogle gode råd til hvordan man mindsker det.
Jeg har søgt overalt på nettet og har fundet nogle enkelte udenlandske artikler som tager emnet seriøst, mens de få danske jeg kan finde laver grin med det.
En typisk nats problemer starter ca. 15-45 min efter at min mand er faldet i søvn hvor han så går i gang....... Han snakker og det er som ved de eksempler jeg kan finde på de undenlandske hjemmesider, helt absurde sexhistorier mange gange med flere fremmede mænd, og ofte hvor han også tror han er en anden. Et sprog han aldrig ville bruge normalt, og ofte med forsøg på tvang i forhold til mig osv. Når han så langt om længe er færdig får jeg så også chancen for at falde i søvn, og efter ca. to timer er det så mig der begynder........ Det er også langt ude ting han kan fortælle jeg gør og siger, som ligger langt fra min personlighed.
Ingen af os har nogen erindring om det efterfølgende men vi er begge meget trætte og føler ikke vi har fået sovet ordentligt.
Der kan være perioder på op til en uge hvor det ikke sker men ellers er det ca. 3-4 gange om ugen.
Det er meget frustrerende og ødelægger det vågne sexliv samtidigt med at det skaber bekymringer hvis man skal sove andre steder, og også i forhold til vores to døtre på 4 og 6 år. Vi ville jo aldrig kunne tilgive os selv hvis vi kom til at gøre dem noget uden at vide det.

Søger alle former for erfaringer og gode råd til hvordan vi kan arbejde med denne lidelse........... Det er jo ikke lige noget man spørger venner eller kolleger til råds om.
HJÆLP

Hilsen 6somnia

Kommentarer

  • Indstillinger
    Interessant lidelse, forstået på den måde at jeg aldrig har hørt om det før, og desværre nok ikke kan bidrage med det helt vilde. Kan man ikke på de udenlandske sider du nævner, finde den mulige årsag til hvad der kunne udløse disse "anfald", men mon ikke det minder lidt om at tale i søvne?

    Tjek evt. om de har noget om emnet på wikipedia.org, den hjemmeside har altid en masse om en masse :)

    Jeg har lige læst på wikipedia, at lidelsen faktisk først blev "klassificeret" i 1996 og at behandlingen dertil burde være ligetil hvor man burde opnå god kontrol over lidelsen med minimal indsats... Så der er da håb forude... Og ja, det er rimelig grove historier man finder på nettet... Efter lidt videre research, så behandles lidelsen som almen søvngængeri, enten med åndedrætsterapi, almen terapi (lyder vildt) eller medicin, gerne valium... En normal søvn består af 5 faser, hver fase med deres specifikke hjernebølger. Det er disse bølger der opstår forstyrrelser i, hvilket så leder til at man enten går i søvne eller overfalder hinanden med voldelig adfærd eller ekstreme "fantasier"... Jeres egen læge må henvise jer til de rette folk som kan tage sig af problemet...

    Kan godt se det må virke MEGET skræmmende, især hvis jeres poder opfanger sådan en rigtig dirty dirty samtale og fortæller videre til kammerater/pædagoger/andet godtfolk...

    Men knæk og bræk, håber dette lille indspark kunne bringe jer videre med problemet...
  • Indstillinger
    Hej igen

    Jeg har læst alle de sider der findes på nettet om lidelsen, men jeg synes bare det er svært at gå til læge med. Min mand vil slet ikke høre tale om at kontakte en læge.

    Jeg har virkelig brug for kontakt med andre med samme problem. Er der slet ingen der vil stå frem?

    Please
  • Indstillinger
    Nu er det en gammel tråd, men for andres skyld (hvis der Googles) vil jeg nævne at min mand har det. Det er hyppigere i perioder med stress og forværres af alkohol. For os er det problemfrit, da det ikke generer mig.
    Han taler dog ikke, men han begynder at pille og forsøger at trænge op i mig, men han kan skubbes væk hvis jeg ikke gider. Ofte vågner han efter fem minutter, meget forvirret og efter en intens drøm. Desværre oftest ubehagelig for ham. Han kan intet huske.
    Jeg har lært at kunne mærke om han sover - hans åndedrat lyder anderledes, han sveder meget (som ved mareridt) og han lugter kraftigt og anderledes (vildt sært! Men det gør han). Mærkeligt nok er han en anderledes elsker i søvne, men det er sjældent han gennemfører uden at vågne (hvor han stopper, trækker sig væk og et konfus). Jeg har gennemført samleje med ham et par gange uden han er vågnet, men oftest vågner han.
    Vi har ikke rigtigt søgt læge fordi det ikke er et problem for os. Vi nævnte det en gang til lægen, men han havde ikke hørt om det og kiggede mærkeligt på os.
Log in eller Registrér for at kommentere.