Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Puls

Redigeret 13 oktober, 2009, 01:53 i Hjerteproblemer
Hej

Jeg er lidt flov over mit spørgsmål, da det ikke er som sådan er relateret til hjertelidelser.

Jeg kan bare ikke finde andre steder der giver svar på mit spørgsmål, håber I bærer over med mig.

Jeg har i al den tid jeg kan huske haft en lidt højere hvilepuls end normalt.

Helt tilbage som barn var den omkring 80 slag pr. minut, og det er den også stadigvæk. Jeg dyrker aldrig hård motion men jeg bevæger mig en del dagligt(op på de ca. 16000 skridt blandt andet), og laver ca. ½ times intens træning om ugen, og dyrker næsten dagligt Pilates.

Kan det være farligt med en hvilepuls på 80 slag??

Jeg lever relativ sundt, er normalvægtig (i den øvre ende), og er ikke så høj.

Jeg har et fint blodtryk, helt normalt.

MVH

anne

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Anne

    Ganske kort, så lyder det bestemt ikke som om der er "noget galt" med dig! -jeg tror ikke at at din hvilepulsværdi er "farlig".

    Den "normale" hvilepuls beskrives de fleste steder til at ligge mellem 60 og 80 slag/min, lidt højere for kvinder. Du skriver også at du altid har haft en hvilepuls som beskrevet og at du har et normalt blodtryk, så hvis du ikke har andre symptomer, uregelmæssige pulsslag e.l. - så tror jeg altså ikke du har noget at frygte!

    Bærer du imidlertid rundt på en bekymring som du ikke rigtig kan mane til jorden, så synes jeg du skal kontakte din læge. Forklar hende om din bekymring, bed evt. om at få taget et EGK. (det tager kun nogle få minutter er en ganske "ufarlig" undersøgelse, som kun indebærer at man skal ligge ned i ca. 30 sekunder)


    Held og lykke

    M
  • Indstillinger
    Hej Michk

    Tusind tak for dit beroligende svar.

    Jeg er rigtig glad for at hører det er normalt.

    Jeg føler mig heller ikke syg, men tænker om det belaster hjertet at det er så relativ høj en puls.

    Her til morgen tog jeg lige min morgenpuls, altså lige da jeg vågnede og der var den 72.

    Jeg ved ikke om jeg skal forsøge at få den ned med mere intens træning, eller om det er ok den ligger der.

    MVH

    Anne
  • Indstillinger
    Hej igen

    Jeg er som sagt ganske sikker på at du har en helt "normal" puls.
    Det er vigtigt at du måler din hvilepuls efter min. 15 minutter i hvile og ikke bare efter at have siddet ned et par minutter. Bedst er det, som du har gjort det at tage den lige når du vågner.

    Normalitet blandt mennesker er en vanskelig størrelse, alle er vi forskellige
    i større eller mindre grad, en hvilepuls på 50 er normalt for nogle, mens 72 er en helt normal hvilepuls for andre :-). Ekstremt veltænede atleter kan have en hvilepuls på under 30, men det er ikke normalt, formentlig ikke engang særlig sundt!)

    Personligt synes jeg nok ikke at du skal forsøge at sænke din hvilepuls vha mere intens træning, hvis det alene er for at opnå en lavere hvilepuls. Men hvis du faktisk har lyst til at øge din træning, og dermed styrke dit kredsløb så markant at din hvilepuls ændres, er det helt fint og så skal du naturligvis vælge en træningsform som virkelig belaster/træner dit kredsløb. Dvs. løb, cykling o.l - og der skal altså en hel del regelmæssig, og nok hvad du i dag opfatter som, "hård træning" :-) til - før du vil mærke en markant effekt på din hvilepuls.

    hilsen
    Michael
  • Indstillinger
    Hej Michael

    Tusind tusind tak for svar.

    Det er meget beroligende, og oplysende.

    Jeg kan læse at jeg ikke skal sammenligne min puls, med en proff. cykelrytters så :-)

    Hvis jeg skulle lave intens træning var det ene og alene hvis min puls ville volde mig helbredsproblemer i sig selv, men det kan jeg læse den ikke gør, og jeg mener selv jeg er rimelig fit.

    Jeg er dog opmærksom på at det er godt hver dag lige at få pulsen op, jeg går ca. ½ time i rask trav om dagen.

    Endnu en gang tusind tusind tak for svar.

    MVH

    Anne
Log in eller Registrér for at kommentere.