Thycapzol / muskel/led smerter
Hej
Jeg har fået Thycapzol og Eltroxin i 13 år mod forhøjet stofskifte. Efter en konsultation på OUH har jeg fået oplyst at jeg har fået Thycapzol alt for længe og det er skyld i at jeg har smerter i muskler og led.
Af min praktiserende læge har jeg fået oplyst flere gange at jeg skulle regne med behandling resten af livet og at medicinen er ganske uskadelig.
Jeg kan ikke behandles med radioaktiv jod da mine øjensymptomer vil "blusse op" igen og er anbefalet en total fjernelse af skjoldbruskkirtlen, fordi den er vokset og trykker let på luftrøret. Min kirtel kan være stor i perioder men plejer at svinde igen.
Jeg har det ikke godt med at få opereret et livsnødvendig organ helt væk. Hvad nu hvis jeg ikke har det godt med Eltroxinen. Jeg har indtil nu været så heldig at ha gamle Eltroxiner men de slipper snart op og så skal jeg jo igang med andet.
Jeg er nu igang med udtrapning af alt medicin og skal så se hvordan kirtlen vil klare sig. lægen var imidlertid ikke i tvivl om at stofskiftet vil stige igen når kirtlen er så stor.
Er der nogen der kender til problemet ??
Kh LH
Jeg har fået Thycapzol og Eltroxin i 13 år mod forhøjet stofskifte. Efter en konsultation på OUH har jeg fået oplyst at jeg har fået Thycapzol alt for længe og det er skyld i at jeg har smerter i muskler og led.
Af min praktiserende læge har jeg fået oplyst flere gange at jeg skulle regne med behandling resten af livet og at medicinen er ganske uskadelig.
Jeg kan ikke behandles med radioaktiv jod da mine øjensymptomer vil "blusse op" igen og er anbefalet en total fjernelse af skjoldbruskkirtlen, fordi den er vokset og trykker let på luftrøret. Min kirtel kan være stor i perioder men plejer at svinde igen.
Jeg har det ikke godt med at få opereret et livsnødvendig organ helt væk. Hvad nu hvis jeg ikke har det godt med Eltroxinen. Jeg har indtil nu været så heldig at ha gamle Eltroxiner men de slipper snart op og så skal jeg jo igang med andet.
Jeg er nu igang med udtrapning af alt medicin og skal så se hvordan kirtlen vil klare sig. lægen var imidlertid ikke i tvivl om at stofskiftet vil stige igen når kirtlen er så stor.
Er der nogen der kender til problemet ??
Kh LH
Kommentarer
jeg forstår ikke helt hvorfor du er i udtrapning med medicinen nu ??????
Det kan da nemmest gå helt galt, og er der tænkt på at dine øjengener risikerer at dukke op igen? Jeg skal også opereres her om 3 uger, og skal indtil da fortsætte både Propyltiauracil og Eltroxin. Kunne det evt. være en mulighed at skifte hveranden dag med ny og hveranden dag m.gammel Eltroxin ?
kh hanne
Det er for at se om stofskiftet måske kan holde en periode uden medicin og om det evt vil hjælpe på mine muskel smerter.
Hvorfor har du valgt operation - har du valgt total fjernelse ?
Kh LH
Jeg har gjort mig tanker omkring mine smerter i muskler og led vil forsvinde eller aftage efter en evt operation af skjoldbruskkirtlen.
Har nogen erfarringer vedr dette ?
Kh LH
Jeg er anbefalet operationen, da jeg også har haft øjengener og dermed heller ikke kan behandles med radioaktivt jod. Det lyder til at det er hele kirtlen der skal væk.Har det ikke helt supert,trods ok tal, men muskelsmerter og "træthedsanfald" fylder hverdagen.Jeg var har været uden medicin i godt 10 måneder..........men det gik så ikke længere her i juni........så ku´jeg sagtens fornemme at den var gal igen, og så kører hele showet jo:-( Endokrinologen begyndte allerede ved 1. besøg at lave henvisning til undersøgelse til operation, og hendes helt klare melding( og min egen læges) er at det er meeeeeeeget nemmere at holde reguleret efter operation, og så håber jeg joså også på at de trælse ting man slås med dagligt, vil være et overstået kapitel.
Jeg håber du finder den rette løsning-det er jo skønt hvis man kan undvære medicin, og håber du ikke får vrøvl med øjnene.
kh h.
Jeg har sørme haft vrøvl med øjene i samtlige 13 år jeg har bøvlet med stofskiftet.
Jeg har fået samme besked som dig at stofskiftet er MEGET nemmere at styre uden kirtelen men jeg har altså også hørt fra andre at det ikke har gjort den store forskel. Der er jo ingen fortrydelsesret bagefter.
Snakkede med en bekendt der har fået fjernet hele kirtlen - hendes øjensymptomer er væk men ligenu bøvler hun med at tåle Eltroxin og har mange hjerte forstyrrelser : ((((
Jeg Eltroxin kan en masse ting men de små "finesser" som skjoldbruskkirtlen gør kan medicin bare ikke. Altså er kemi ok når vi ikke kan undvære den men kroppens/skjoldbruskkirtlens egen funktion er den bedste.
Jeg håber der er flere der vil skrive om deres erfarringer så vi kan blive klogere : )
Kh LH
Skal lige høre hvordan du har haft det uden medicin i 10 mdr. Kunne du mærke en forskel ??
Kh LH
LH
Jeg fandt et debatforum på noget, der hedder "Sonjas stofskifteforum", hvor der ser ud til at være en del interessante indlæg fra folk, som har fået fjernet skjoldbruskkirtlen. Det er en norsk hjemmeside, hvor du også finder danskere, der deltager i debatten. Jeg ved jo ikke om du allerede kender den, men her får du linket direkte til debatforum specielt om operation af skjoldbruskkirtlen:
http://www.sonjas-stoffskifteforum.info ... y.php?f=35
Jeg har ikke selv læst dem alle endnu og er forholdsvis ny i det her forum. Jeg har forstørret skjoldbruskkirtel og knudestruma. Det har jeg udviklet flere år efter at jeg har fået 32 strålebehandlinger i mund og hals (kræft i kæbespytkirtel), og min skjoldbruskkirtel er ikke blevet skånet under den hårde behandling. Men jeg er forbavset over at se hvor udbredt det er med sygdomme i skjoldbruskkirtlen og stofskiftet. Strumaen eller knuderne generer mig nu så meget, at de taler om radioaktiv jodbehandling eller operation. Jeg venter på indkaldelse fra Endokrinologisk på Riget. Imens forsøger jeg at finde ud af eventuelle følger af henholdsvis medicinsk behandling og operation. Og jeg må sige, at jeg er forvirret. Men sådan går det jo ofte, når man vil undersøge tingene lidt grundigt. På mange hjemmesider udtaler læger, at Eltroxin er ganske harmløst, men det stemmer ikke overens med en del beskrivelser fra folk på Eltroxin. Flere klager over ret slemme gener og bivirkninger. Når jeg søger viden om bivirkninger/risici ved radioaktiv jodbehandling, finder jeg højst en bemærkning her og der om, at der i sjældne tilfælde udvikles for lavt stofskifte og at det kan klares med Eltroxin. Lægen på Øre-næse-hals afdelingen på Gentofte Sygehus sagde til mig, da jeg spurgte om bivirkninger, at radioaktiv jodbehandling kan destruere skjoldbruskkirtlen, simpelthen. Ham vælger jeg at sætte min lid til, da jeg alt for ofte har erfaret, at mange læger har en tendens til at underdrive det der med bivirkninger.
B.D.