Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

erfaringer

Redigeret 30 november, 2009, 11:22 i Angst
hej jeg er helt ny her er lige gået ned med stress og depritioner ville høre om der er nogle der har erfaringer med citalopram teva og oxapax og så får jeg imozop ,jeg skal kun tage oxapax ved behov og har ikke taget nogle endnu da jeg først har fået dem i går jeg har i nat taget en imozop og en citalopram og i dag føler jeg mig mig både tung i hovedet og noget ved siden a mig selv er dette normalt håber at høre fra andre hilsen te

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej med dig!

    Jeg formoder, at du har fået ordineret Citalopram mod depression af din læge, og som sådan er det jo en medicin, som du skal tage dagligt i angivne dosis, og som typisk først vil vise effekt efter 3-6 uger. Der kan selvfølgelig være bivirkninger ved medicinen, men den vil du næppe kunne mærke allerede dagen efter at have taget den første tablet. Det er heller ikke sikkert, at du får nævneværdige bivirkninger af dem fremover.

    Oxapax, derimod, er et benzodiazepin (polulært kaldet nervemedicin, eller beroligende medicin), som virker ca. ½-1 time efter indtagelse. Det bruges typisk mod akutte angst- og stresstilstande. Da benzodiazepiner er vanedannende og mister deres effekt, hvis man kontinuerligt bliver ved med at tage dem, skal man kun anvende dem i kortere tid ad gangen (1-2 uger), eller blot engang imellem, når uroen bliver for stærk.

    Imozop er sovemedicin. Hvor de fleste andre sovemediciner også tilhører gruppen af benzodiazepiner (ligesom oxapax), udmærker Imozop sig ved at være mindre vanedannende og med færre bivirkninger. Men det kan godt forårsage tungheds- eller ørhedsfornemmelser i hovedet, døsighed og træthedsfølelse dagen efter, specielt i begyndelsen af behandlingen.

    Så mon ikke dine symptomer skyldes sovemedicinen, det tror jeg. Og så skal du ellers være fortrøsningsfuld og have tillid til, at Citalopramen på lang sigt gerne skulle stabilisere dig, så du hverken behøver tage oxapax eller Imozop. Men indtil da, skal du ikke være bange for at tage Imozop hver aften og så blot en oxapax i ny og næ. Held og lykke med det hele!

    Kh Thor
Log in eller Registrér for at kommentere.