Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

P-pille... Virkningstid...?

Redigeret 27 oktober, 2009, 17:08 i Prævention
Hej

Jeg har et lille spørgsmål. Hvor lang tid går der før man er beskyttet, hvis man har holdt en pause fra p-piller (ved et uheld) i 14 dage? Jeg er begyndt igen efter der er gået 14 dage siden den sidste pille blev brugt, så reelt set har jeg været ubeskyttet i 1 uge da den første uge gik med at have menstruation

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg besvarer med et spørgsmål, da jeg står lidt i den samme situation...

    Jeg har holdt en pause på snart tre uger. Kan jeg godt starte med p-piller igen med det samme, eller skal jeg vente til jeg får menstruation?
    Jeg vil gerne starte med pillerne en fredag, da jeg så får min menstruation om mandagen fremover.

    Så mit spørgsmål er om jeg efter tre ugers pause kan starte igen inden jeg får min menstruation? Og fra hvornår er jeg sikret mod gravditet?
  • Indstillinger
    jeg vil tro man skal vente til efter man har fået sin menstruation, og så ligesom begynde forfra igen. Altså næste gang du har din menstruation så skal du tage første pille på første blødningsdag tage pillerne 21 dage, og så er du inde i "ruten" igen.
    Med hensyn til at du gerne vil tage pillerne en fredag så står der er i manualen ved mine piller: "Hvis du tager dine p-piller som forskrevet, vil du få din menstruation på omtrent samme ugedag hver måned. Hvis du ønsker at ændre denne, skal du forkorte (aldrig forlænge) den p-pillefrie periode, Hvis din menstruation f.eks starter en fredag og du fremover ønsker at den skal starte en tirsdag (3 dage tidligere); Start da med din næste blisterpakning 3 dage tidligere end du plejer. Hvis den p-pillefrie periode bliver forkortet med 3 dage eller mindre, vil du måske ikke få din menstruation. Du kan få gennembrudsblødninger eller pletblødninger, mens du tager den næste blisterpakning"
  • Indstillinger
    til madchen84
    Der gå 7 dage fra første p-pille inden man er dækket ind igen.
    hilsen martina30
Log in eller Registrér for at kommentere.