Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Alvorlige Anfald med Store Mavesmerter hvorfor?

Jeg har nu igennem over 1 år haft jævnlige anfald...: Svedeture, ryster, svimmel, kvalme, opkast, voldsom hjerte banken og en total ulidelig smerte i maven.

Har været 2 gange ved vagtlæge, hvor de gav mig morfin piller og sprøjter, men anden gang hjalp morfinen ikke.
Mange gange forløber disse anfald over nogle dage, hvor jeg ikke kan holde mad i mig og har denne konstante smerte, så jeg kan ikke være nogle steder- Det er ulideligt!!!

For nogle måneder siden var jeg indlagt og jeg blev tjekket i hoved og røv, men ingen fandt ud af noget, så man udskrev mig.

Trods det får jeg stadig anfald... Vi er så nået frem til (min familie og jeg) at jeg ikke kan tåle fløde. Så det får jeg selvfølgelig ikke noget af, men denne gang har jeg ikke fået noget, som jeg mener, der kan have udløst dette anfald.

Vil blot spørge om andre har haft noget lignende og om nogen ved, hvad det kan være??

Tower

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej!

    Jeg er en pige på 25 år og har nu haft samme symtomer i næsten 10 år.

    Det er forfærdeligt.

    Det starter som lidt svidende fornemmelse i øvre del af maven, faktisk som hvis man havde fået et slag i solar pleksus.

    Så bliver det værre og værre.

    Jeg kan ikke være nogen steder for smerter, jeg vrider og drejer mig i sengen, men intet hjælper.

    Så begynder jeg nogle gange at kaste op.

    Det eneste der kan lindre smerterne er varme, enten med et varmt bad eller kogende vand i en varmepude. Ingen smertestillende medicin har endnu vist sig at virke.

    Sådan kan det fortsætte i op til 12 timer andre gange kan jeg nøjes med denne tortur i bare 3-4 timer.

    Dagene efter kan være ligeså slemme, bare på en anden måde. Her flytter smerten sig til højre side af maven og jeg har problemer med at bevæge mig. Føler det som om noget er ved at sprænge eller hvis jeg bøjer mig forover føler jeg at noget kommer i klemme.

    Nogle gange har jeg haft disse anfald hver anden måned andre gange kan der gå 6 mdr. mellem.

    Jeg blev, ved første anfald, kørt på skadestuen, hvor jeg blev sendt hjem med beskeden om lidt mavesår og nogle piller jeg skulle spise 14 dage.

    Senere blev jeg indlagt med mistanken om blindtarmsbetændelse. Samme aften blev jeg grinagtig nok udskrevet med blærebetændelse.

    Derefter tror jeg nok jeg bare lærte at leve med disse anfald.

    Men så fik jeg en ny læge som tog dette alvorlig. Nu blev jeg undersøgt for alt... bla. gallesten, glutenallergi, mavesår osv.

    Udfra dette fik jeg dianosen Irriteret tyktarm. Dette er ikke en egentlig sygdom. Det er noget man må lære at leve med, men man kan være heldig at det med årene forsvinder eller fortager.

    Jeg skulle bare spise sundt, huske at drikke vand og dyrke motion. Er det ikke altid svaret på dagens symtomer... (0:

    Og ironisk nok sidder jeg netop hjemme på 2. dags sygmelding fra jobbet pga. ovennævnte anfald, jeg føler mig til grin og magtesløs.


    Du er ikke ene.

    VH MalleV84
  • Indstillinger
    For efterhånden en hel del år siden siden havde jeg også meget ondt i maven i perioder.
    Jeg kastede dog ikke op, så om det er det samme ved jeg ikke.

    En gammel mand gav mig det råd, at spise en stor spiseskefuld kommen.
    Jeg tænkte, manden er da tosset, men det gjorde så ondt, at jeg ville prøve.
    10 min. efter var smerten væk. Den var væk i ca to timer og kom så igen. Jeg tog en stor spiseskefuld kommen igen. Jeg skyllede det ned med et glas vand. Og igen forsvandt smerten.
    Det skulle da glæde mig, hvis rådet også kan hjælpe jer. Der sker da intet ved at forsøge.
  • Indstillinger
    Hej begge to

    Ved det er længe siden, jeg skrev indlægget- Men her kommer et svar:

    Jeg er nu blevet undersøgt for galdesten og det har jeg, så anfaldene er helt sikkert pga dette.

    Jeg sidder netop med smerter i min mave, også i øverste del af maven... det er en slags murrende fornemmelse, men ja det svider faktisk lidt... Må helst ikke sidde for overbøjet men heller ikke for tilbage lænet, da det gør ondt. Jeg har en kvalmende fornemmelse, men kan ikke kaste op og har heller ikke lyst til at indtage mad, da mit spyt sidder helt oppe i halsen, når jeg synker.

    Skal have snakket med lægen om dette, da det faktisk er umenneskeligt ind imellem... lige nu har jeg det faktisk ret dårligt... . :(

    Måske kommen kan hjælpe... men man burde ikke være nødt til at spise det konstant for at kunne have en normal hverdag. Lægerne burde kunne finde ud af det, men ok har ikke været så heldig indtil videre.

    Knus Tower
Log in eller Registrér for at kommentere.