Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Fisk, hvor sundt er det

persille1persille1
Redigeret 29 december, 2009, 15:48 i Sund kost
Jeg vil gerne tabe mig lidt og er begyndt at spise dåsetun, som pålæg. Det smager mig vældig godt. Nu er jeg kommet til at tænke på, der er vist nogle fisk, man ikke skal spise for meget af på grund af kviksølvindhold.
Hvordan forholder det sig med tun. ??

Kommentarer

  • Indstillinger
    http://www.miljoeogsundhed.dk/default.aspx?node=5513

    måske dette gør dig lidt klogere.noget fisk er sundere end andet.

    God weekend!
  • Indstillinger
    Hej Persille

    Ja, tun er nok en af de fisk, som man kun skal spise en gang imellem. Det er bedre at spise f.eks. sild, som er en lille fisk, der er placeret nederst i fødekæden, til forskel fra rovfisk som tun, der har spist fisk, der har spist andre fisk, osv. og som derfor har et opkoncentreret indhold af kviksølv og andre skadelige stoffer.

    Men du skriver, at du spiser tun på dåse. Min mening er, at dåsemad er udmærket til campingbrug, hvor man normalt ikke har et køleskab i nærheden. Men hvorfor i alverden skulle man ellers spise fisk på dåse i et land som Danmark, der er omgivet af hav til alle sider? Jeg ved godt, at mange fiskeforretninger er blevet lukket i de senere år. Det er synd og skam at adgangen til frisk fisk er blevet dårligere. Men jeg tror alligevel, at det er muligt at købe frisk fisk de fleste steder. Nogle steder kommer der en bil rundt en gang om ugen, hvor man kan købe fisk. Frossen fisk kan også være et udmærket valg, fordi den ofte er frosset ned straks efter, at fisken er fanget og derfor er bevaret i frisk tilstand.

    Det nævnes ofte, at Middelhavskost er sund, men man ved ikke hvorfor. En af årsagerne er efter min mening, at man i Middelhavslandene i højere grad spiser friske produkter.

    Personligt kunne jeg ikke drømme om at spise fisk på dåse, når vi i Danmark har så mange muligheder for at få lækre friske fisk.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Jeg havde jo nok en anelse.
    Jae, hvorfor spise tun på dåse. Jeg kan godt lide det. Og så er jeg måske blevet lidt doven og springer over, hvor gærdet er lavest.
    Fisk er også meget dyre og jeg kan huske, hvordan fisk smagte i min barndom, det er ikke helt som nu.
    Men hjertelig tak for jeres svar. Jeg må variere det lidt mere.
  • Indstillinger
    - Det er rigtigt med kviksølvindhold i (specielt) fede fisk - men også i tun, som jo er mager. MEN - jeg har læst flere troværdige steder, at dåsetun ikke indeholder kviksølv på samme måde, som fx tunsteaks gør det :)
  • Indstillinger
    persille--du skal spise tun på dåse fordi du godt kan lide det ---og så er der meget protein i tun --og det er sundt og godt når man skal tabe sig---du skal spise tun på dåse --fordi det er en passende portion når man har lyst til det ---skal du i byen og til fiskrhandleren hver gang du lige har lyst er det nok svært at få så lille portion
    nej nyd du den lækre tun på dåse ---og jeg holder dig med selskab mange gange ---men ikke så tit mere for man kan godt blive træt af det ---når man som jeg har spist meget af det

    VELBEKOMME
Log in eller Registrér for at kommentere.