Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Anbefalet helt eller delvis fjernelse af skjoldbruskkirtel

Redigeret 16 oktober, 2009, 13:19 i Forstyrrelser i stofskiftet
Hej
Jeg er blevet anbefalet at få helt eller delvis fjernet skjoldbruskkirtlen.
Jeg har fået Thycapzol og Eltroxin i 13 år og lægen oplyste det er alt for længe. Idag gives der kun medicin mod forhøjet stofskifte et årstid hvorefter der tilbydes anden behandling hvis patienten ikke er rask. Det skader kroppen at få medicinen i lænere tid, som bla kan vise sig som muskel smerter.
Jeg har det ikke godt med tanken om at være afhængdig af Eltroxin resten af livet.
Er der nogen der kan hjælpe med oplysninger om livet uden skjoldbruskkirtel ?
Kh LH

Kommentarer

• Jeg ved ikke så meget om højt stofskifte, men tænker man over det så må det da immervæk være bedre kun med en medicin end som nu hvor du får 2 og der er jo ingen der siger at det skal være Eltroxin du skal have der er jo nu andre muligheder. vh Petra
  • hej.
    jeg kunne også godt tænke mig lidt info om hvordan det er med operation /og tiden efter. Bliver det hele meget lettere at regulere som de siger? Jeg har også gennem laaaaaaaaaang tid fået Propyltiuracil og Eltroxin og skal nu ha´kirtlen fjernet her sidst på måneden. Jeg er helt ærlig dødnervøs. Men det med f.eks. muskelsmerter kan jeg nikke meget genkendende til, stort set dagligt i mere eller mindre grad. Har dog også meget muskelsvaghed som jeg også fornemmer er en af bivirkningerne ved medicinen.Men det må da under alle omstændigheder være bedre at kan "nøjes med" Eltroxin rem for to slags. Hvad si´r Jer som er opereret ??

k h Hanne14
  • Det er jo svært at sige, hvad der er bedst for den enkelte.

for mit vedkommende er det gået sådan her: Jeg fik konstateret for højt stofskifte ultimo 1992 og blev behandlet med Thycapzol og Elroxin. Jeg fik fjernet det meste af skjoldbruskkirtlen i 1993, fordi den var vokset så stor, at den pressede på spiserør og luftrør. Jeg kunne også have fået jodbehandling, men valgte altså selv operation. Det gik sådan set rimeligt let. Mit stofskifte lå herefter i normalområdet i ca. 1 år, så blev det for højt igen. Og jeg fik thycapzol.
    I 1998 fik jeg strålebehandling efter brystkræftoperation, og kort herefter faldt mit stofskifte og blev nu for lavt. Lægerne mener at det ville være sket alligevel - det plejer det at gøre, siger de. Herfra blev jeg behandlet med Eltroxin fuldstændig uproblematisk i ca. 10 år indtil jeg i marts 2009 fik den nye formulering af Eltroxin og blev syg.
    Jeg vil sige, at de 10 år med Eltroxin var langt bedre end de foregående år med thycapzol.

Held og lykke med det.
    kh Gitte
  • okay ,tak for info.Det er klart at det er individuelt.Det lyder som nogle barske år at komme igennem for dig. Vil det sige, at når du skriver det gik rimeligt let, at så havde du ikke problemer med f.eks. kalkstofskiftet umiddelbart efter operation? Jeg frygter simpelthen det værste, og er heller ikke vild med den lille risiko for beskadigelse af stemmebåndet, men der er jo selvfølgelig altid en risiko ved et indgreb. De nye Eltroxin er du altså ikke begejstret for?

hej fra Hanne
  • Kære Hanne.

Nej jeg har ikke haft problemer med kalkstofskiftet på noget tidspunkt. Og det er rigtigt at der er en risiko for stemmebåndet. I dag er jeg da også lidt hæs altid, men jeg husker stadig, at kirurgen var der da jeg vågnede og spurgte mig om jeg kunne sige ´nej´ og da jeg nærmest hviskede det, spurgte han om jeg kunne råbe ´ja´og han var stolt som en pave, da jeg kunne. Jeg er da også i dag med i en hygge-sangklub :o)))

Jeg kan ikke tåle den nye formulering af Eltroxin og blev meget syg igennem 4 måneder, før det gik op for mig, at det var denne nye pille. Derfor kan min krop nu næsten ikke tåle et til nyt præparat, og jeg er stadig ikke indstillet færdig på Euthyrox, så jeg er stadig lidt halvskidt. Men jeg håber og tror, at jeg ved årsskiftet kan nå frem til at have det helt godt igen.

Kh Gitte
  • Hej igen. Det ønsker og håber jeg da også for dig. Det er da ik´til at holde ud at ha´det på den måde.Det lyder jo til at mange af vores medpatienter har haft god held med Euthyrox i stedet for. Selv er jeg lige nu i en ret god periode med det hele, men kæmper med ekstreme "træhedsanfald" om eftermiddagen.Men det handler jo også om at man må indrette sin dag efter hvordan man har det, og jeg er så heldig at have en arbejdsplads med plads til såd´n en som mig,jeg har været på deltid de sidste 4 år, siden jeg havde en lang periode med Prednisolon behandling pga. øjengener. Det er heldigvis et overstået kapitel i den grad, har kun let irriterede øjne en gang imellem, og jeg ønsker ik´for nogen at de skal igennem det helvede, både hvad angår øjengenerne, men så sandelig også binyrebarken.Rigtig god bedring til dig, og jeg skriver når operationen forhåbentlig er veloverstået.

P.S: hvordan med vægten....er det sværere at holde den efter operationen......ja, undskyld jeg spørger :-) ?

kh Hanne
  • Hej igen Hanne.

Ja, vægten har været noget møg for mig. Jeg hørte til blandt de 40% som tager på i vægt af thycapzol, og jeg tog dengang 14 kg på på en måned. Det var skrækkeligt for jeg har aldrig været overvægtig. Jeg har aldrig kunnet tabe det, men taget mere på igennem disse år. Så ja jeg har et vægtproblem som jeg virkelig har det dårligt med. I øjeblikket taber jeg mig med ca. 1 kg om måneden. Jeg tror ikke kun det er fordi jeg har været syg så længe, men også fordi jeg har fundet mig en anden 'melodi' med at spise langsomt og mindre, gøre gymnastik (et kvarter) hver dag og gå en tur på ½-1 time hver dag. Men det er svært at tabe sig, det har det i hvert fald været for mig. Jeg har tabt 5 kg nu, og jeg skal nok tabe mig endnu 14 kg, så jeg håber det fortsætter stille og roligt som nu, så er jeg ved at være der om et år :o))))

Det lyder hårdt, det du har haft med dine øjengener. Drøj omgang.

Hvor er det godt for dig, at du har sådan en god arbejdsplads, det burde alle have, men sådan er det desværre ikke. Jeg er lige gået på efterløn og kan derfor også indrette min dag efter min krop. Det er et godt udgangspunkt til at blive rask efter.

Jeg håber virkellig for dig, at du får en let og god operation både før og efter som jeg fik. Rigtig meget held og lykke med det :o)))

glæder mig til at høre fra dig, når operationen er overstået :o)

Mange gode hilsner fra Gitte
  • Jeg er en pige på 47, jeg fik fjernet min skjoldbruskkirtel for ca. 6 år siden, og det kan anbefales. Havde jeg vidst hvad betydning det havde for min krop og mit velbefindende havde jeg fået den fjernet langt tidligere.
    Det var som at få et nyt liv, ingen sitren,uro i kroppen, ingen problemer med at trække vejeret , fri for klaustoforbi ikke så træt.

Selve oprationen er ikke noget at snakke om var frisk få timer efter.

Mit 18 cm. lange snit er nærmest usynlig idag, bar en ganske fin streg som jeg skal kigge efter for at få øje på den.

Få det gjort du vil ikke fortryde det.
  • Hej

Jeg fik fjernet også min skjoldbugskirtel for 6 år siden. Mit store problem siden da er at de beskadede mine biskjoldbugskirtler, så de fungerer ikke mere. Jeg har ikke bivirkninger for selve stofskiftet, men KÆMPE problemer med mit kalkstofskifte, så er der nogle derude der overvejer at få fjernet skjolbdugskirtlen, så SKAL i forlange at blive scannet inden operation, så lægen der skal opererer ved hvor biskjoldbugskirtlerne sidder henne, og spørg ham/hende om de har foretaget sådan en operation før. Som sagt har jeg store problemer idag, jeg har mange muskelsmerter, er træt hele tiden, har meget uro i kroppen, muskelkramper som er meget ubehagelig, og har taget ca. 20 kg. på. Jeg har fortrut mange gange at jeg blev opereret ØV.
    Sygdommen hedder hypoparatyraoidisme prøv at læs om den i evt. skal opereres.
Log in eller Registrér for at kommentere.